Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Tesco planuje w Polsce drastyczną obniżkę powierzchni handlowej i asortymentu



dlahandlu.pl - 2 października 2019 14:23


Docelowo Grupa Tesco zamierza zmniejszyć powierzchnię handlową w Polsce aż o 332,1 tys. mkw. Liczba sklepów ma wynieść 313. Spółka planuje także znacznie obniżyć asortyment w hipermarketach – z obecnych 41 tys. SKU do 11-13 tys. SKU – poinformowała spółka w prezentacji po publikacji wyników za pierwsze półrocze 2019/20.

Na koniec sierpnia 2019 roku Tesco posiadało w Polsce sklepy o łącznej powierzchni 7,47 mln sq. ft. (ok. 694,4 tys. mkw.). Brytyjski detalista przewiduje, że na koniec roku finansowego 2019/20 (czyli na koniec lutego 2020 r.) będzie posiadał w Polsce 6,3 mln sq. ft. (585,2 tys.mkw.). Jednak docelowo Tesco zamierza mieć w Polsce 3,9 mln sq. ft. powierzchni handlowej, czyli 362,3 tys. mkw., co oznacza łącznie utratę ok. 332,1 tys. mkw. wobec sierpnia ubiegłego roku.

Spółka zamierza także ograniczyć się do dwóch formatów i docelowo chce mieć w naszym kraju 97 kompaktowych hipermarketów oraz 216 supermarketów, czyli łącznie 313 sklepów. W sierpniu 2019 roku brytyjski detalista miał natomiast 353 sklepów – 63 hipermarketów, 71 kompaktowych hipermarketów oraz 219 supermarketów.

Z prezentacji spółki wynika zatem, że Tesco w Polsce całkowicie zrezygnuje z klasycznych hipermarketów, a skupi się wyłącznie na hipermarketach kompaktowych, czyli o mniejszej powierzchni. Tesco już w 2017 roku informowało, iż stawia na mniejsze hipermarkety, w niektórych przypadkach zmniejszając powierzchnię sprzedaży aż dwukrotnie, tak jak w Krakowie, gdzie zredukowano ją z 12 tys. do 6,9 tys. mkw.

W hipermarketach kompaktowych liczba pozycji asortymentowych ma wynieść docelowo 11-13 tys. SKU, podczas gdy obecnie w największych sklepach Tesco sprzedawanych jest nawet 41 tys. SKU. Natomiast w supermarketach asortyment zostanie ograniczony z 8 tys. do 4 tys. SKU.

Grupa Tesco w Polsce w pierwszym półroczu roku 2019/2020 osiągnęła 4,09 mld zł przychodów ze sprzedaży. Sprzedaż liczona w funtach wyniosła 841 mln. W prezentacji po wynikach spółka podała, że jej celem jest osiągnięcie w Polsce 1 mld funtów przychodów oraz marży operacyjnej na poziomie 3 proc.