Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Nestle, Procter & Gamble oraz Pepsico to królowie branży FMCG - rekordowe zyski i marże (raport)



dlahandlu.pl - 13 listopada 2019 10:41


W czołówce największych firm FMCG na świecie znajdują się obecnie: Nestle AG, Procter & Gamble oraz Pepsico. Światowi giganci w 2018 roku odnotowały rekordowe zyski – najwyższe odnotowane we wszystkich dotychczasowych edycjach rankingu FMCG Global 50. Marże wzrosły średnio do poziomu 18,2%. Okazuję się, że mimo trudnych warunków biznesowych związanych z zmieniającymi się dynamicznie rynkami konsumenckimi, rosnącą konkurencją i presją ze strony inwestorów największym firmom FMCG udaje się wciąż odnosić wyraźne sukcesy. Najbardziej zyskowne firmy to te z branży tytoniowej i alkoholowej.

Międzynarodowa firma doradcza OC&C Strategy Consultants opublikowała najnowszy ranking największych firm konsumenckich na świecie. Jest to już 17 edycja raportu OC&C FMCG Global 50.

Patrząc na listę FMCG Global 50 w dłuższej perspektywie czasu widać wyraźnie wzrost znaczenia firm z Azji na globalnym rynku FMCG. Tylko w ciągu ostatnich 10 lat liczba firm z Azji obecnych w rankingu FMCG Global 50 niemalże się podwoiła z 7 podmiotów w 2008 roku do 13 w 2018 roku, stanowiąc jednocześnie 15% całkowitej sprzedaży wszystkich 50 firm zgromadzonych w rankingu. Głównym motorem zjawiska wzmocnienia znaczenia Azji w rankingu jest wzrost firm z Chin (od zera do 5 firm na liście w ciągu ostatnich 10 lat).

Wartość fuzji i przejęć w 2018 roku wśród firm zgromadzonych w rankingu FMCG Global 50 spadła o 48% do wysokości 75 Bn USD. Główną siłą napędową fuzji i przejęć w 2018 roku było dążenie firm do przesunięcia swoich portfeli w kierunku rynków o szybszym wzroście. Branża za atrakcyjny obszar inwestycyjny w 2018 roku uznała rynek kawy i rynek zdrowia (Consumer Health).

Firmy z najnowszego rankingu odnotowały zdecydowany wzrost organiczny oraz wypracowały wyższe zyski. Wzrost organiczny światowych gigantów  wypracowany dzięki wzrostom wolumenu wyniósł 3,2 proc. w porównaniu z rokiem 2017. Mimo spowolnienia samego tempa wzrostu (3,4 proc. w porównaniu do 5,7 proc. w ubiegłym roku) to jednak marże wzrosły średnio o 0,4 proc. do poziomu 18,2 proc. Wynik ten stanowi zdecydowany rekord dla wszystkich poprzednich edycji raportu.

Poniżej 10 największych firm FMCG na świecie i cały raport OC&C Strategy Consultants :

1. Nestlé AG (93,4 mld USD sprzedaży w 2018 r.)
2. Procter & Gamble (66,3 mld USD)
3. PepsiCo (64,6 mld USD)
4. Unilever (60,1 mld USD)
5. AB InBev (54,6 mld USD)
6. JBS (49 mld USD)
7. Tyson Foods (40 mld USD)
8. British American Tobacco (32,6 mld USD)
9. Coca-Cola Company (31,8 mld USD)
10. L'Oréal (31,7 mld USD)