Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Kaufland ma zgodę UOKiK na przejęcie trzech lokalizacji po Tesco



dlahandlu.pl - 22 listopada 2019 12:36


Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na dokonanie koncentracji, polegającej na nabyciu przez Kaufland Polska Markety części mienia Snowfinch 19 oraz Zodiac S.à.r.l. Sieć ma więc zgodę na przejęcie trzech lokalizacji Tesco: Gdańsk ul. Cienista; Warszawa ul. Stalowa i Kraków ul. Wielicka.


Obiekty handlowe, w których mieści się Tesco zostaną wniesione na kapitał zakładowy spółki celowej Emerald Jewel spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Krakow Property, Emerald Jewel spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Gdansk Property i Emerald Jewel spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Warsaw Property.

Na gdańskim rynku tym największymi konkurentami uczestników koncentracji są Biedronka, prowadząca 17 sklepów, Auchan z jednym hipermarketem oraz Carrefour, prowadzący 4 sklepy.Ponadto, z ważniejszych konkurentów, na omawianym rynku działalność prowadzi Piotr i Paweł (7sklepów) oraz Netto (2 sklepy) a także Stokrotka (1 sklep).

Na warszawskim rynku największymi konkurentami uczestników koncentracji są Biedronka, prowadząca 14 sklepów, Auchan z jednym hipermarketem oraz dyskontem oraz Carrefour prowadzący 5 sklepów. Ponadto, z ważniejszych konkurentów, na omawianym rynku działalność prowadzi Stokrotka, Aldi, Topaz, Społem i Piotr i Paweł z  indywidualnymi udziałami.

Na krakowskim rynku największymi konkurentami uczestników koncentracji są Biedronka, prowadząca 14 sklepów, Auchan z trzema hipermarketami oraz Carrefour  prowadzący 3. Ponadto z ważniejszych konkurentów, na omawianym rynku działalność prowadzi Stokrotka (2 sklepy), Intermarche, Społem, Spar, Lewiatan, Intermarche, Avita i Aldi z indywidualnymi udziałami.

Oceniając koncentrację prezes Urzędu uznał, iż brak jest podstaw do stwierdzenia, że na rynkach właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym dojdzie na nich do istotnego ograniczenia konkurencji.

- Cechą charakterystyczną rynku sklepów wielkopowierzchniowych jest występująca asymetryczność konkurencji, która oznacza, że o ile większe formaty wywierają istotną presję konkurencyjną na formaty mniejsze, o tyle wpływ mniejszych formatów (supermarkety, dyskonty) na największy format sklepów (hipermarkety) jest ograniczony. Zdaniem Prezesa Urzędu na rynku HSD mamy do czynienia z konkurencją bądź też substytucją, pomiędzy poszczególnymi formatami sklepów, tylko „w jedną stronę”. Oznacza to, że o ile hipermarkety spotykają się z ograniczoną presją konkurencyjną ze strony pozostałych placówek, to zarówno supermarkety, jak i dyskonty muszą się liczyć z presją ze strony hipermarketów. W rezultacie otrzymujemy dwa produktowe rynki właściwe istotne w niniejszej sprawie: rynek hipermarketów (z punktu widzenia oceny wpływu koncentracji między hipermarketami) oraz rynek HSD (z punktu widzenia oceny wpływu koncentracji na supermarkety i dyskonty). Takie podejście do definiowania rynków właściwych w przypadku koncentracji sklepów wielkopowierzchniowych widoczne jest w orzecznictwie organów brytyjskich oraz ich badaniach - czytamy w decyzji.