Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Wszyscy chcą być jak poczta. Usługi kurierskie nową siłą napędową handlu



dlahandlu.pl - 29 listopada 2019 10:39


Coraz więcej małych i dużych punktów handlowych chce zaoferować swoim klientom możliwość odebrania i nadania paczki. Prekursorem trendu była Żabka, której sklepy dzięki statusowi placówki pocztowej nie były objęte zakazem niedzielnego handlu. Dziś zakaz zdaje się być kwestią drugorzędną. Ważniejsza jest otwartość na potrzeby klienta, migrującego pomiędzy kanałami sprzedaży. I, oczywiście, dodatkowe korzyści dla samych sklepów.

Od 2012 roku dzięki podjęciu współpracy z firmą PointPack.pl Żabka stała się operatorem pocztowym i status placówki pocztowej mają dziś wszystkie sklepy Żabka. Firma podkreślała, że ta usługa nie została wprowadzona jako odpowiedź na zakaz handlu, ale była w sieci od dawna. W Żabce już co 10. transakcja związana jest z usługą (doładowanie telefonu, opłacenie rachunków, wypłatą pieniędzy dzięki usłudze cashback, odbiorem paczki).

Do kwietnia br. w Żabce odebrano ponad 1 mln paczek Poczty Polskiej, czyli więcej niż w całym 2018. Do końca roku ta liczba ma przekroczyć ponad 6 mln paczek. Obie firmy zamierzają wprowadzić możliwość wysyłki paczek na Ukrainę, rozwinąć odbiór paczek za pobraniem oraz nadawanie zwrotów, wdrożyć nowe rozwiązania technologiczne oraz zainwestować w kampanię reklamującą usługę, min. dzięki akcjom specjalnym z platformami e-commerce.

Z badania przeprowadzonego przez IQS na zlecenie Żabki wynika, że ponad 90 proc. dorosłych Polaków kupuje w sieci. – Co czwarty Polak w wieku 16-55 lat jest zainteresowany skorzystaniem z usług Żabki w zakresie nadawania i odbioru przesyłek. Z pewnością zamierzamy rozwijać ten segment oferty – mówiła Anna Grabowska, wiceprezes zarządu Żabka Polska.

Żabka obsługuje 2,2 mln klientów dziennie. Dzięki usłudze odbioru paczki chce zwiększyć ich liczbę w godzinach mniejszego ruchu klientów. Dodatkowo klienci wiedząc, że będą w Żabce po odbiór przesyłki zrobią zakupy bardziej zaplanowane, a mniej impulsowe. Sieć liczy, że co 3. wizyta związana z odbiorem paczki zakończy się także zakupem produktu z oferty sieci. Paczki Poczty Polskiej są obsługiwane w sklepach prowadzonych w ramach sieci Żabka od 2017 roku, ale teraz firmy wchodzą w II etap współpracy - zauważalna jest tendencja odchodzenia od klasycznej dostawy pod adres na rzecz punktów odbioru. Z punktu widzenia Poczty Polskiej projekt jest atrakcyjny, bo pozwala zwiększyć przychody z obsługi paczek, a w strategii Poczty zapisano, że do 2023 roku firma zamierza podwoić przychodu w sektorze KEP z obecnego 1 mld do 2 mld zł.

Z najnowszych danych wynika, że obecnie prawie 30 proc. przesyłek jest odbieranych w punktach odbioru sieci Poczty Polskiej, a popularność tej formy dostawy rośnie. Po 10 miesiącach br. dynamika wolumenu przesyłek nadal utrzymuje się na poziomie ponad 220 proc. w stosunku do roku ubiegłego.

- Odbiór w Punkcie to usługa, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy cenią czas i wygodę. To oni decydują, kiedy i gdzie odbiorą swoje e-zakupy. Mogą to zrobić w pocztowej placówce, w sklepach Żabka, na stacjach PKN Orlen, w kioskach Ruchu (projekt Paczka w RUCH-u), a także w automatach pocztowych w placówkach i marketach Biedronka. Obecnie sieć click&collect to ponad 12 tys. punktów zlokalizowanych w całej Polsce – mówił Artur Więckowski, dyrektor zarządzający Pionem Sprzedaży w Poczcie Polskiej. Również klienci indywidualni, nadając paczkę, mogą korzystać z opcji dostawy do dowolnego punktu na terenie kraju, także do automatów paczkowych w pocztowych placówkach oraz w marketach Biedronka (przy współpracy ze SwipBox) - jest ich aktualnie 200.

Detaliści dokładają starań, by skorzystać na trendzie. Paczkomaty InPostu są już przy sklepach Lidla, Kauflandu i Dino. SwipBoxy – w wybranych sklepach Carrefoura.

Kaufland proponuje również usługę nadawania i odbierania przesyłek DHL Parcel w swoich sklepach, a w przyszłości rozszerzyć współpracę z innymi firmami kurierskimi i udostępnienie usługi w kolejnych marketach sieci. Na razie mogą z niej mogą korzystać klienci sieci Kaufland w 30 lokalizacjach m.in. we Wrocławiu, Łodzi, Tarnowie, Rudzie Śląskiej czy Zamościu. Przesyłki DHL Parcel można odbierać i nadawać w Punktach Informacyjnych w godzinach pracy marketów. Od momentu uruchomienia usługi na początku kwietnia br. do 2 czerwca włącznie, skorzystano z niej 2225 razy. Z danych sieci wynika, że w sklepach objętych usługą obsługiwanych jest już ponad 300 przesyłek tygodniowo.

Mniejsze sieci też chcą napędzić sprzedaż usługami kurierskimi. Od grudnia tego roku część punktów Top Market oraz Minuta8 będzie testowo świadczyć usługi pocztowe.

Decyzja o rozszerzeniu działalności zapadła po konsultacjach zarządu z właścicielami poszczególnych sklepów skupionych w PGS. - Usługi pocztowo-kurierskie w sklepach Polskiej Grupy Supermarketów są odpowiedzią na potrzeby partnerów Grupy oraz działania konkurencji w tym zakresie. Pilotażowy program, którego ewaluacja potrwa kilka miesięcy, prowadzony będzie w placówkach, które wyszły z inicjatywą poszerzenia swoich usług - poinformowała firma.
Właściciele sklepów abc (Eurocash) także mogą wdrożyć usługę kurierską w swoich placówkach (przy projekcie współpracują ePłatności, Pointpack i DHL Parcel).

– Pierwsze sklepy abc będą mogły uruchomić usługę jeszcze w listopadzie. Mamy nadzieję, że już niedługo właściciele sklepów i ich klienci. Zdecydowaliśmy się na udostępnienie usługi kurierskiej sieci sklepów abc, ponieważ takie rozwiązanie pozwoli naszym klientom budować ich konkurencyjność na polskim rynku detalicznym. Chodzi tutaj o zupełnie nowe korzyści dla przedsiębiorców. Po pierwsze, obserwujemy wzrost liczby punktów handlowych, które oferują usługi kurierskie. To zasługa przede wszystkim dynamicznego rozwoju branży e-commerce. Coraz więcej konsumentów jest zainteresowanych tą usługą i coraz częściej o jej wprowadzenie dopytywali również nasi klienci. Po drugie, dla sklepów małoformatowych to szansa na zwiększenie liczby klientów, uzyskanie dodatkowej marży, czy w praktyce po prostu większą sprzedaż. Badania pokazują, że współczynnik współkupowania wynosi przy tego typu usłudze ok. 30 proc. – mówi Jan Domański, rzecznik prasowy Grupy Eurocash.

Sieć Stokrotka w swoich sklepach w formacie convenience stawia na usługi dodatkowe, w tym możliwość skorzystania z usług firmy kurierskiej.

Współpracę z Grupą Znatury, która pilotuje program punktów pocztowo-kurierskich pod nazwą GlobBox nawiązała sieć Livio (GK Specjał).

Duży potencjał w usługach dostrzega także RUCH, który jest obecnie w fazie restrukturyzacji i szuka nowego modelu operacyjnego. - Będziemy rozwijać projekt "Paczka w Ruchu". Szansą są także paczkomaty, jesteśmy otwarci na współpracę z sektorem e-commerce, bo to jest rynek, który rośnie w imponującym tempie – mówił podczas tegorocznego Forum Rynku Spożywczego i Handlu Piotr Regulski, członek zarządu spółki.