Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Raport: Ponad 4 mld zł wydamy na alkohol w okresie świąteczno-prezentowym



dlahandlu.pl - 4 grudnia 2019 14:11



Blisko połowę budżetu świątecznego przeznaczymy na prezenty. Najmłodszym chętnie kupujemy słodycze albo np. gry, dorosłym – książki lub wino. Aż 60 proc. konsumentów wskazuje alkohol jako idealny upominek z okazji urodzin, imienin i Świąt. Wina spokojne wybiera ponad 45 proc. osób, z czego 60 proc. - wydaje na nie ponad 30 zł . Wśród alkoholi mocnych stawiamy na whisky, wódkę premium oraz koniak lub brandy. Wybieramy to, co sami lubimy. Prawie połowa wskazuje znajomość marki jako najważniejszy czynnik wyboru alkoholu na prezent. Co trzecia osoba zwraca uwagę na cenę. Liczy się też opakowanie i prestiż.

W prezentowym rankingu prym wiodą wina spokojne, musujące i alkohole mocne z segmentu premium. Wiele wskazuje na to, że w tym roku wydamy na nie więcej. Jak wynika z danych Deloitte optymizm konsumentów wciąż rośnie. 28 proc. Polaków uważa, że ich sytuacja finansowa poprawiła się i deklaruje wzrost wydatków na zakupy świąteczne. To daje nam pierwsze miejsce wśród przebadanych państw europejskich. Jesteśmy też najbardziej skłonni do przekraczania ustalonego budżetu i co ciekawe, otwarcie przyznają się do tego mężczyźni.

Polski rynek win spokojnych przekroczył już wartość 2 mld zł. Wciąż jednak daleko nam do innych europejskich krajów.  W 2018 roku Polacy kupili ponad 5,5 miliona litrów tego trunku. 

Największą nowością w świątecznym koszyku zakupowym będą w tym roku wina bezalkoholowe. Zmiany w naszym stylu życia i preferencjach sprawiają, że segment ten, pomimo niskiej dystrybucji dynamicznie rośnie i ma szansę stać się znaczącym w kategorii win musujących . Dziś wynosi 1,6 proc. Sylwester będzie jednak należał do prosecco.