Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Badanie: Niewłaściwe opakowanie może zniechęcić do ponownego zakupu



dlahandlu.pl - 11 grudnia 2019 09:42


Polacy spędzają nawet 40 dni swojego życia (prawie 19 minut tygodniowo) próbując rozpakować zbyt skomplikowane pakunki. Jedna czwarta respondentów twierdzi, że ma z tego powodu poczucie bycia pokonanym. Prawie 49 proc. przyznało, że czynność zakończyła się zniszczeniem lub uszkodzeniem samego produktu – wynika z badania zleconego przez DS. Smith. Jak okazuje badanie, połowa Polaków twierdzi, że frustrujące pakunki zniechęciły ich do ponownego zakupu wyrobu tej samej marki.

Tylko podczas Świąt Bożego Narodzenia Polacy poświęcą na zmagania z opakowaniami blistrowymi, opaskami zaciskowymi i zaklejonymi taśmą pudełkami tak dużo czasu, że mógłby on wypełnić nawet 1446 lat.

Pomimo tego, że to starsi cierpią na spadek siły uścisku dłoni, problem dotyczy respondentów w wieku 18–24 lata i 25–34 lata, wśród których odpowiednio około 83% i 79% musi prosić o pomoc w kupowaniu, otwieraniu lub odbieraniu zamówionych przedmiotów. Są to także osoby, które najprawdopodobniej zniechęcą się do kupowania produktów pewnych marek w Internecie z powodu frustracji związanych z trudnymi do otworzenia pakunkami (38,6% w grupie osób 18-24 lata i 36,6% wśród respondentów w wieku 25-34 lata).

Wśród innych kluczowych problemów wynikających z problematycznych opakowań, osoby biorące udział w badaniu wymieniły: konieczność użycia do ich otwarcia narzędzi takich jak nożyczki (57,5%) czy śrubokręt (25,35%) i zastosowanie nadmiernej ilości taśmy klejącej (29,8%). Zauważono też, że za dużo czasu zabiera wydobycie produktów z paczki (wskazało na to 46,6% respondentów), a same pudełka są zbyt twarde, aby je uchwycić, przytrzymać lub przenieść (26,6%).

Mężczyźni i kobiety marnują mniej więcej tyle samo czasu próbując samodzielnie otworzyć przesyłkę (trwa to prawie 9 minut), zanim poproszą o pomoc. Konieczność poszukiwania wsparcia u innych wywołała u 11,5% respondentów zakłopotanie, u prawie jednej czwartej z nich (24,4%) zdenerwowanie, a u ponad jednej piątej (22,6%) frustrację.

Źle zaprojektowane opakowania powodują, że ludzie z ich powodu wyrządzają sobie krzywdę: 64,4% przyznało, że zraniło się, próbując otworzyć pakunek, a 28% zepsuło przy tym nożyczki lub nóż.

Granice niezależności

Jak się okazuje czynności nawet tak prozaiczne – jak zdawałoby się – otwieranie przesyłek mogą uświadomić ludziom ich własne ograniczenia. Prawie 67% respondentów stwierdziło, że musiało poprosić innych o pomoc w zakupie, otwarciu lub odebraniu przedmiotu w związku ze Świętami Bożego Narodzenia lub inną okazją towarzyską z powodu skomplikowanych opakowań. Prawie 60% z nich przyznało, że to wpłynęło na ich poczucie wykluczenia lub mniejsze zaangażowanie. Można się zastanowić jak czują się osoby, które w podobnych sytuacjach nie mają kogo poprosić o pomoc i są zdane jedynie na siebie – a samotność i niepełnosprawność na przykład w przypadku osób starszych często idą w parze.

Poza tym problematyczne opakowania bywają przyczyną tarć w sezonie świątecznych uroczystości. Prawie 56% Polaków przyznało, że posprzeczało się z bliskimi z powodu związanego z otwieraniem skomplikowanych pakunków.

– Te wyniki pokazują, jak istotne jest, aby opakowanie spełniało swoje funkcje, czyli było estetyczne, wystarczająco odporne na zniszczenia, ale też łatwe w otwieraniu. Niedobrze, że marki i sklepy internetowe nie przyjmują bardziej integracyjnego podejścia do kwestii przesyłek – powiedział Mariusz Siwecki, E-Commerce Manager, DS Smith Polska. I dodaje, że DS Smith opracował prostsze w otwarciu pudełka oraz piktogramy, które mają pokazać klientowi jak otwierać opakowanie i ewentualnie jak przygotować je do zwrotu

Koszt problematycznej paczki

Koszt jest nie tylko emocjonalny, ale także finansowy — problem z przesyłkami zniechęca konsumentów do kupowania produktów określonych marek i zakupów w sklepach internetowych.

Rzeczywiście — połowa Polaków twierdzi, że frustrujące pakunki zniechęciły ich do ponownego zakupu wyrobu tej samej marki, a ponad jedna czwarta (27,9%) przyznała, że ​​nie zamówiła produktu online z powodu obaw o możliwość otwarcia przesyłki. Przy średnim koszcie utraconej sprzedaży jednego zakupu wynoszącym prawie 309 zł, problematyczne opakowania mogą kosztować firmy aż 3,28 mld zł rocznie.

Ta ogromna liczba nie obejmuje nawet około 70% osób, które chętniej dokonałyby zakupu produktów w łatwej do otworzenia paczce.

– W sytuacji gdy polscy konsumenci mają problem z otworzeniem średnio 17% pudełek i innych opakowań, widzimy jeszcze spore pole do wsparcia naszych Klientów, oferujących produkty online – dodał Mariusz Siwecki.

Dane zostały zebrane podczas badania przeprowadzonego przez OnePoll w listopadzie 2019 r. na zlecenie DS Smith. W Polsce dokonano je na próbie 1000 osób w wieku 18-55 lat.