Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Kawa i ciacho z Biedronki, książka z Ruchu, sklepy bezobsługowe - nowe koncepty handlowe na polskim rynku



dlahandlu.pl - 13 grudnia 2019 12:11


W dobie konsumenta 4.0 handel musi i chce zaskakiwać klientów. Już w ubiegłym roku detaliści mocno pracowali na to, aby nas zadziwić – dyskonty wprowadziły nową jakość (ANiKO Aldiego, Biedronka 2.0, Netto 3.0), Żabka postawiła na technologiczny sklep jutra, a Bio Family Supermarket sprawił niespodziankę bezobsługowym sklepem z żywnością ekologiczną. W tym roku handel także nie próżnował. Bierzemy pod lupę nowe koncepty A.D. 2019.

Mocne uderzenie Carrefoura

Na początku grudnia Carrefour uruchomił pierwszy sklep w formacie samoobsługowym. Punkt jest zlokalizowany na warszawskiej Białołęce, przy ul. Światowida 18 i oferuje w formule 24 /7 170 referencji. Wśród dostępnych produktów znajduje się nie tylko typowa oferta food-to-go, ale również artykuły świeże, produkty wymagające przechowywania w lodówce, towary pierwszej potrzeby, dania gotowe, podstawowe artykuły higieniczne oraz karmy dla zwierząt, a także produkty ekologiczne jak roślinne mleko, komosa ryżowa czy hummus.

Jak to działa? Maszyny vendingowe są dopasowane do charakteru produktów, podawanych klientom za pomocą wind. Sprzedaż prowadzona jest poprzez panel dotykowy - lista zakupowa oraz płatność przy pomocy karty lub aplikacji BLIK odbywa się tylko raz, a odbiór zakupów realizowany jest w poszczególnych maszynach.

To nie jedyna nowość od Carrefoura w tym roku. Jesienią, przy ul. Marszałkowskiej 87 w Warszawie ruszył pierwszy sklep sieci w formacie BIO. Oferuje on 2500 produktów, z czego 80 proc. to produkty bio, pozostałe zaś to produkty dietetyczne i prozdrowotne: bezglutenowe, bezlaktozowe i wegańskie.
Sklep ma 153 mkw. Jest tu także kącik kawowy o pow. 27 mkw. W sklepie dostępna jest strefa „Food to Go”.

Francuski detalista powoli rozwija w naszym kraju dyskontowy format Supeco. Trzeci taki sklep ruszył ostatnio w Gostyniu, gdzie wcześniej działał w formule supermarketu. To połączenie dyskontu i hurtowni, który skierowany jest do klientów indywidualnych, jak również do szeroko rozumianego małego biznesu – właścicieli sklepów oraz firm z segmentu HoReCa.

Dyskontów czar

Nowy koncept nawiązujący do dyskontu zaprezentowała także sieć Stokrotka. Stokrotka Optima ma dedykowaną identyfikację wizualną, co jednak warte podkreślenia, elementy charakterystyczne dla sieci zostały zachowane. Pierwsze sklepy w tej formule zostały uruchomione jako sklepy własne. Powierzchniowo są zbliżone do supermarketów sieci. Różnią się natomiast asortymentem oraz polityką cenową.

Biedronka pochwaliła się z kolei najnowocześniejszą placówką w kraju. Sklep znajduje się na warszawskiej Białołęce, przy ul. Modlińskiej 347. Wyróżniają go proekologiczne rozwiązania technologiczne – m.in. panele fotowoltaiczne, stacja ładowania pojazdów elektrycznych, czy komunikacja marketingowa w sklepie na ekranach LCD zamiast papieru. Będzie to również pierwsza Biedronka w Polsce, w której ruszy samoobsługowy kącik „Kawa i Ciacho”, oferujący szybkie zakupy kawy i dań lunchowych, oraz darmowe wi-fi dla klientów.

Część z tych rozwiązań będzie wprowadzana do kolejnych nowo otwieranych i modernizowanych placówek Biedronki. Testy poszczególnych rozwiązań potrwają co najmniej kilka miesięcy. Potem sieć będzie decydować o ich dalszym rozwoju w innych lokalizacjach. Obecnie stosowanym standardowo layoutem sieci jest ten zaprezentowany w połowie maja 2019 roku w Galerii Młociny.

Lidl systematycznie modernizuje swoje obiekty, a w tym roku dodatkowo postawił na nowe przedsięwzięcie. Pod koniec października, po pół roku prowadzenia pilotażowej fazy projektu „Kupuję, nie marnuję”, dyskonter we wszystkich swoich wprowadził specjalnie oznaczone półki z produktami, których jedyną „wadą” jest zbliżający się termin ważności. Co znajdziemy w strefie „Kupuję, nie marnuję”? O 50 proc. przecenione zostanie świeże mięso, drób i ryby, produkty chłodnicze oraz część tzw. suchych artykułów (m.in. chleby pakowane, ciasta), o krótkim terminie przydatności. Przecena tych artykułów pojawi się przed upływem terminu przydatności do spożycia i będzie obowiązywać do jego ostatniego dnia.

Innowacyjny Poznań

W ubiegłym roku w Poznaniu wystartował Bio Family Supermarket. Sieć jako pierwsza w naszym kraju wdrożyła koncept bezobsługowego sklepu. Usługa Open 24/7 (specjalna karta, dzięki której można samodzielnie wejść do sklepu i robić zakupy bez obecności obsługi) umożliwia klientom robienie codziennych zakupów przez 365 dni w roku - także w nocy, święta i wszystkie niedziele wolne od handlu.

W tym roku w Poznaniu zadebiutowała z kolei sieć Take&Go, rozwijana przez Surge Cloud. W sklepach Take&GO, klient nie będzie musiał samodzielnie kasować produktów, zrobi to za niego specjalny system zintegrowany z dedykowaną aplikacją w smartfonie.
Sieć stawia na asortyment spożywczy, szeroką ofertę dań gotowych, soki bez konserwantów, krojone owoce oraz kawę. Nie będzie prowadzona sprzedaż alkoholu oraz papierosów.

Nowe formuły

Nowego otwarcia z pewnością potrzebuje będący w restrukturyzacji Ruch, który poza prasą chce sprzedawać książki, zapiekanki, pączki i gorące napoje. Pierwszy salonik w nowym formacie wizualnym i przestrzennym otwarto w Wyszkowie. Firma myśli również o uruchomieniu formatu autonomicznego.

Polomarket wystartował z konceptem Pychatka, który łączy ofertę piekarni i cukierni. Nowo otwierane sklepy są realizacją najnowszego konceptu sieci, zarówno pod względem zagospodarowania powierzchni handlowej, ekspozycji towaru, ergonomii, funkcjonalności dla klienta, jak i zastosowanej energooszczędnej technologii.

Eurocash chce wykorzystać modę na picie whisky - dynamika sprzedaży tego trunku w małych sklepach wzrosła o 14 proc. Niewiele mniej niż w dyskontach (17 proc.) Bazując na tych danych Eurocash wprowadził program "Czas na Whisky", który ma zachęcić małe sklepy franczyzowe do zamawiania szerokiej gamy whisky w cenach konkurencyjnych do cen handlu wielkopowierzchniowego wraz z rozwiązaniami umożliwiającymi zwiększenie sprzedaży whisky: wyróżnienie towaru na półce i porady w zakresie doboru asortymentu. To kolejny, po Faktorii Win, program, który ma zmienić postrzeganie drożej kategorii alkoholi jako bardziej dostępnej.

Stacje Circle K postawiły na nowy koncept i otworzyły reprezentacyjny sklep połączony z kawiarnią przy ul. Puławskiej w Warszawie. To największy sklep sieci w Polsce - zajmuje powierzchnię aż 140 mkw. Nowa odsłona Circle K to nie tylko większa przestrzeń dla gości, ale również poszerzona oferta gastronomiczna. Do końca kwietnia 2020 roku Circle K planuje wdrożenie konceptu sklepu na 40 stacjach w Polsce.

Społem nie chce być w tyle

Społemowskie spółdzielnie także inwestują w swoje sklepy. Warto wspomnieć o realizacji PSS Społem w Kielcach, która otworzyła pod szyldem Mieszko swój największy i najnowocześniejszy sklep. Zlokalizowany jest w nowoczesnym centrum handlowo-usługowym Plaza Park, na rogu ulic Zagnańskiej i Jesionowej w Kielcach.

1200 mkw. powierzchni i 26-osobowa załoga sprzedawców, a także największe stoisko mięsno-wędliniarskie wraz z serwisem serów, sucha mgła na stoisku owocowo-warzywnym, która ma zapewnić produktom świeżość, ogromne wyspy ze zdrową żywnością i wyrobami marki PSS Społem i infokioski czyli urządzenia do sprawdzania szczegółowych danych na temat produktów, wiedzy której nie sposób zmieścić na opakowaniu. Dużą atrakcją są neony, które były w Kielcach przed laty - nawigują klientów i są dla nich sentymentalnym wspomnieniem. Sklep posiada oświetlenie, które się przyciemnia bądź wyłącza, gdy nie odbywa się w danej alejce ruch. Chłodzenie oparto nie na freonie, a na glikolu.

DIY też goni klienta

Leroy Merlin, śladem IKEI, chce wprowadzić w Polsce nowy koncept sklepów - Leroy Merlin Urban. Ma on być zorientowany będzie na potrzeby klientów dużych miast i wyróżniać się będzie rozległą strefą wystawienniczą. Pierwszy, testowy obiekt tego typu ma powstać jeszcze w tym roku (zgodnie z zapowiedziami sieci) przy ul. Marsa.

16 maja br. Komfort otworzył w Gdańsku, na terenie Morskiego Parku Handlowego, pierwszy sklep, który w ofercie obok podłóg i drzwi posiada nowe kategorie produktów - kuchnie oraz szafy.