Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

CCC widzi dla siebie szanse w e-commerce: Jesteśmy bardzo mocni w tym kanale



dlahandlu.pl, PB - 23 marca 2020 18:12


Na ponad 1200 sklepów sieci CCC działa obecnie tylko około 120. Wstrzymana sprzedaż w placówkach stacjonarnych w pewnym stopniu rekompensuje e-handel. Niestety, jak przyznaje spółka nie jest on na tyle duży, aby zasypać lukę po zamknięciu sklepów. Mimo to, CCC już myśli o przyszłości po zakończeniu epidemii. – Mamy powody sądzić, że jesteśmy przygotowani na czas po kryzysie - mówi Daria Sulgostowska, rzecznik prasowy Grupy CCC, w rozmowie z dlahandlu.pl.

- Na dziś główny kanał sprzedażowy praktycznie się zatrzymał. Działa około 120 sklepów na Węgrzech i w Rosji, ale wszędzie tam ruch w sklepach i tak mocno spadł. Ten kanał na dziś ledwie się tli, a na większości rynków jest zamknięty – ocenia Daria Sulgostowska.

Jak mówi, z pewnością pandemia koronawirusa będzie miała istotny wpływ na gospodarkę, w tym na wyniki finansowe Grupy CCC w Polsce i Europie. Zniwelowanie negatywnych skutków obecnej sytuacji będzie wymagało działań zarówno ze strony przedsiębiorców, instytucji finansowych, jak i rządzących.

- Równolegle, cały czas podejmujemy działania, które przynajmniej częściowo zneutralizują skutki kryzysu. Posiadamy silny, systematycznie rosnący kanał e-commerce, który w pierwszej dekadzie marca 2020 odpowiadał za blisko 45 proc. przychodów ze sprzedaży Grupy CCC (w całym  2019 roku było to 25 proc). Gdy decyzją administracyjną detal został wyłączony, sprzedaż e-commerce podskoczyła trzycyfrowo w pierwszych dniach, a w przypadku sklepu internetowego CCC notowaliśmy sprzedaż ok. pięciokrotnie wyższą miesiąc do miesiąca. Eobuwie w wybrane dni rośnie >100 proc. r/r. Tak szybki wzrost tego kanału jest bardzo obiecujący, ale oczywiście nie na tyle duży, aby zasypać lukę po zamknięciu sklepów – mówi Daria Sulgostowska.

Przyznaje, że obecnie firma nie jest w stanie wiarygodnie odpowiedzieć na pytanie o dalszy rozwój sytuacji związanej z koronawirusem. Ma jednak kilka scenariuszy, które mają pozwolić jej przejść ten kryzys.

- Jesteśmy przekonani, że ta trudna sytuacja nie będzie trwała wiecznie i mamy powody sądzić, że na czas po kryzysie jesteśmy przygotowani. Widzimy, że udało nam się dopasować ofertę produktową do rosnących oczekiwań klientów, działają nowe technologie, mamy - w naszej ocenie - świetny e-commerce. Przyśpieszamy jego rozwój na kolejnych rynkach. W zeszłym tygodniu ruszyliśmy - przed czasem - z platformą w Rumunii, w kwietniu ruszą platformy internetowe na Węgrzech i w Austrii. To teraz priorytet. Będziemy dalej wzmacniać e-commerce, który traktujemy jako naszą przewagę konkurencyjną. Dzisiaj e-commerce ma swój czas, a my jesteśmy bardzo mocni w tym kanale, być może najmocniejsi w CEE – podkreśla rzeczniczka CCC.

Jak przypomina, sprzedaż internetowa Grupy CCC to nie tylko eobuwie, ale także kanały ccc.eu, Deezee.pl, gino-rossi.com oraz platforma odzieżowa Modivo.

W środę wieczorem Grupa CCC poinformowała o planie emisji w subskrypcji prywatnej do 13,7 mln akcji z wyłączeniem prawa poboru, z której chce pozyskać 400-500 mln zł.

- Środki z emisji chcemy przede wszystkim przeznaczyć na odpowiednie zatowarowanie AW 2020 (kolekcja jesień-zima – red.) i dalszą realizację strategii GO.22, której pozytywne efekty widzieliśmy już na początku roku. Pozyskanie kapitału da nam większą elastyczność w zależności od dalszego rozwoju sytuacji, która jak podkreślamy jest od nas niezależna. Przyjęta przez nas formuła transakcji jest najszybszą do przeprowadzenia przy jednoczesnym zachowaniu tzw. prawa pierwszeństwa. Wg projektu opublikowanych uchwał NWZA planujemy na 17 kwietnia. Po zatwierdzeniu uchwał przez akcjonariuszy będziemy uważnie obserwować sytuację rynkową i rozpoczniemy transakcję w możliwie najszybszym momencie, który zagwarantuje sukces transakcji i pozyskanie środków – informuje Daria Sulgostowska.

I dodaje, że jako jedyni albo nieliczni w tym sektorze CCC ma tak silny filar e-commerce, który w tym okresie notuje bardzo wysokie wzrosty sprzedaży i stanowi dzisiaj podstawę generowania sprzedaży w Grupie.

Przypomnijmy, pod koniec stycznia tego roku Grupa CCC, opublikowała strategię na lata 2020-2022: GO.22. Grupa planuje opierać swój rozwój na budowaniu i umacnianiu wielokanałowej sprzedaży (tzw. omnichannel), dalszej cyfryzacji procesów i rozbudowywaniu oferty produktowej. W latach 2020-2022 Grupa stawia także na rozwój organiczny, który wspierać mają nowe technologie i rozbudowana analityka danych.

W ubiegłym tygodniu właściciele ponad 50 polskich marek odzieżowych, obuwniczych, akcesoryjnych i innych utworzyli Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług, by razem podejmować działania, które przyczynią się do ratowania sektora. Związek wystosował list do Minister Emilewicz, w którym zaproponował szereg postulatów mających na celu ochronę miejsc pracy i zachowanie płynności firm. Wśród najważniejszych są propozycje zawieszenia niedziel niehandlowych, uelastycznienie prawa pracy co pozwoli zapanować nad przestojami, pokryciu kosztów "postojowego". Ważne są także kwestie zapewnienia finansowania czy ulg podatkowych.

- Mamy nadzieję, że postulaty ponad 50 firm zatrudniających ponad 150 tysięcy osób zostaną uwzględnione w pakiecie osłonowym dla biznesu. Apelujemy, by w tak szczególnym momencie pamiętać o roli dialogu społecznego z przedsiębiorcami i przedstawicielami innych środowisk w procesie legislacyjnym. To m.in. zarządy firm, będące na pierwszej linii walki o przetrwanie swoich firm, wiedzą jakie są największe ryzyka obecnej sytuacji i jakie rozwiązania mają szansę zdać egzamin - mówi Daria Sulgostowska.