Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

ZPPHiU: Branża modowa musi natychmiast znaleźć źródła finansowania by nie upaść



dlahandlu.pl - 1 kwietnia 2020 12:18


Gigantyczna luka gotówkowa branży modowej, nawet po uzyskaniu pomocy rządowej będzie się wahać od 11 do nawet 32 mld złotych – zwraca uwagę Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług, zrzeszający ponad 150 przedsiębiorstw z branży modowej, obuwniczej i akcesoryjnej. Branży modowej grozi załamanie, które odbije się na rynku pracy - w ekosystemie spółek związanych z branżą pracuje obecnie ponad 300 tys. pracowników.

ZPPHiU powołuje się na trzy scenariusze przyszłości sektora modowego w Polsce, które stanowią wynik analizy PwC opublikowanej w najnowszym raporcie zatytułowanym: „Polski sektor modowy na krawędzi - wpływ COVID-19”. Autorzy podejmują próbę określenia wpływu rozwoju sytuacji epidemiologicznej w Polsce na sektor modowy, ze szczególnym uwzględnieniem polskich przedsiębiorstw odzieżowych i obuwniczych oraz producentów galanterii i akcesoriów.

Sektor modowy w Polsce generuje rocznie 70 mld złotych, z czego szeroko zdefiniowana „polska moda” to 73% tej kwoty. Polacy wydają w tym obszarze więcej niż na swoje zdrowie – statystycznie 1850 złotych rocznie, czyli ponad 7% swoich wydatków. Ośmiu na dziesięciu Polaków ubrania, buty i dodatki kupuje w centrach handlowych a powierzchnia najmu opłacana przez sklepy z tej branży kosztuje rocznie 6,1 mld złotych. Branża przynosi budżetowi państwa nawet do 16 mld złotych co roku.

- Te liczby obrazują z jak wielkim obszarem polskiej gospodarki mamy do czynienia a branża modowa znajduje się na szczycie listy najdotkliwiej porażonych przez skutki epidemii COVID-19. Raport jasno pokazuje, że musimy zmierzyć się z ogromną dziurą gotówkową liczoną w dziesiątkach miliardów złotych. Musimy natychmiast znaleźć źródła finansowania bo upadniemy i pociągniemy za sobą lawinę tragedii. Pamiętajmy, że nasze firmy należą do ekosystemu powiązań z licznymi partnerami biznesowymi – komentuje Zarząd Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług.

Autorzy raportu rozpatrują trzy prawdopodobne warianty rozwoju sytuacji w zależności od skuteczności przebiegu walki z epidemią koronawirusa w Polsce i czasu trwania izolacji. Każdy ze scenariuszy uwzględnia pakiet pomocowy deklarowany przez administrację publiczną w tzw. „tarczy antykryzysowej”, zgodnie z brzmieniem projektów i ustaw aktualnych na dzień 30 marca 2020 roku. Na załamanie sytuacji płynnościowej w poniższych wariantach składają się trzy efekty: załamanie sprzedaży, kapitał obrotowy (konieczność poniesienia kosztów towarów), redukcja cen.

1. Scenariusz umiarkowanego spadku - Izolacja trwa miesiąc i kończy się po Wielkanocy 2020 roku (połowa kwietnia) - Luka gotówkowa w branży wyniesie 10,9 mld złotych

2. Scenariusz średniego spadku - Izolacja trwa dwa miesiące i kończy się w połowie maja 2020 roku - Luka gotówkowa w całej branży będzie na poziomie 16,1 mld złotych

3. Scenariusz dużego spadku - Izolacja trwa do połowy maja 2020 roku i zostaje wprowadzona ponownie w październiku i listopadzie 2020 roku oraz w marcu i kwietniu 2021 roku - Luka gotówkowa dla sektora modowego wyniesie co najmniej 32,0 mld złotych

Jakie konsekwencje dla polskiej gospodarki przewidują autorzy raportu? Raport wskazuje, że załamanie branży modowej odbije się na rynku pracy. W ekosystemie spółek związanych z branżą pracuje obecnie ponad 300 tys. pracowników. To może też wpłynąć na straty w budżecie państwa ze względu na obniżone dochody z podatków, składek zdrowotnych i konieczność wypłacania świadczeń socjalnych dla bezrobotnych. Problemy branży modowej odbiją się również na obniżeniu wpływów z podatku VAT oraz opłat celnych.

- Jako Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług widzimy rozwiązania, które pozwolą zniwelować lukę gotówkową. Teraz nadszedł czas na rozmowę pomiędzy wszystkimi stronami, instytucjami jak wprowadzić pieniądze do systemu. Inaczej nie przetrwamy a nasi pracownicy stracą miejsca pracy – podsumowuje Zarząd ZPPHiU.

W do ZPPHiU należą m.in. CCC, LPP, VRG, Empik, Smyk.