Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Nielsen: Epidemia wpłynie na wielkanocny koszyk zakupowy Polaków



dlahandlu.pl - 3 kwietnia 2020 12:18


Polacy przyznają, że panujący stan epidemii ma wpływ na ich rodziny, dochody i gospodarkę. Obawiają się rosnących cen i chociaż większość na przygotowania do świąt zamierza przeznaczyć tyle samo, część osób ograniczy swoje wydatki. Zakupy w sklepach stacjonarnych robią teraz rzadziej i częściej wybierają e-commerce.

- Z badania Nielsena wynika, że 98% Polaków martwi się, że aktualna sytuacja związana ze stanem epidemii dotknie ich rodzin i przewiduje, że będzie ona trwała jeszcze nawet przez najbliższe 2 - 6 miesięcy. Prawie wszyscy, bo aż 94%, dostrzegają również, negatywny wpływ wirusa na gospodarkę, aż 85% wskazuje, że wpłynął na ich sposób życia. W nowej rzeczywistości radzą sobie przede wszystkim kupując tańsze produkty - 40%, w większych opakowaniach - 53% - mówi Beata Kaczorek, dyrektor Badań Konsumenckich w Nielsen Connect w Polsce. To duża zmiana względem tego, że pod koniec 2019 roku Polacy byli w świetnych nastrojach finansowych i byli gotowi wydawać coraz więcej.

Największe zmiany w zwyczajach zakupowych Polaków nastąpiły w ostatnich tygodniach, kiedy decydowali się na zakupy zapobiegawcze kupując na zapas głównie suche produkty spożywcze i środki sanitarne i czystości. Wartość sprzedaży koszyka FMCG w kulminacyjnym momencie w tygodniu 11. (9 - 15 marca br.) wzrosła o +54% osiągając wartość zbliżoną do szczytów sprzedaży typowych dla okresu przedświątecznego. 60% Polaków przyznaje, że w ostatnim czasie zrobili większe zapasy. 50 proc. osób zmniejszyło liczbę wizyt w sklepie stacjonarnym. Wierzą, że podobnie będą się zachowywać przez 1-3 miesiące. Polacy przyznają, że robią teraz więcej zakupów spożywczych w internecie (32%). W kolejnych tygodniach nasze koszyki stawały się coraz mniejsze. W ostatnim tygodniu zakupy były o 8 proc. niższe w ujęciu wartościowym. Uzupełnialiśmy tylko produkty świeże: warzywa, owoce i mięso.

Przed nami kolejne święta. Polacy mają wysoką świadomość, że stan epidemii kształtujący aktualną rzeczywistość zmienia również sposób w jaki przygotowują się do świąt.

- Polacy pytani przez Nielsena w znakomitej większości, bo ponad 95 %, potwierdzają, że sytuacja spowodowana przez wirusa w znaczący sposób wpłynęła na to, jak będą wyglądać ich święta. Również 80% Polaków przewiduje wzrost cen w porównaniu do ubiegłorocznej Wielkanocy. W tym roku Polacy będą próbowali zrobić zakupy świąteczne w tym samym czasie lub wcześniej niż rok temu. Prawie 60% przewiduje jednak, że obecna sytuacja wpłynie na ilość kupowanych produktów. Zamierzają ich kupić mniej - dodaje ekspertka. Polacy zamierzają ograniczyć m.in. zakup alkoholi (38 proc. odpowiedzi) i produktów świeżych (20 proc. wskazań.)

Dane sprzedażowe potwierdzają, że w koszykach Polaków pojawiają się teraz inne produkty. Największy wzrost wartości sprzedaży odnotowują środki czystości i higieny ok. 40%, nabiał 26%, alkohole i napoje ok. 20%, słodycze, przekąski, kosmetyki i perfumy ok. 11%.

Wśród kategorii, które tradycyjnie w znaczącym stopniu zwiększały swoją sprzedaż w okresie przedświątecznym znajdowały się: jajka, dodatki do ciast, majonezy, mąka, praliny, tabliczki czekolady, przyprawy czy słodycze wielkanocne. Wartość sprzedaży jajek w Wielkim Tygodniu wzrastała średnio dwukrotnie w porównaniu do średniej sprzedaży w ciągu roku i była wtedy nawet wyższa niż w ostatnim tygodniu przed Bożym Narodzeniem. W przypadku pralin w kwietniu 2019 roku Polacy kupili ponad 1470 ton czekoladek. To o ponad 1000 ton więcej niż wyniosła w tamtym roku średnia miesięczna sprzedaż, a także o 14 ton więcej niż w grudniu tego samego roku. W kwietniu 2019 roku polscy konsumenci kupili ponad 9 300 000 litrów majonezu. To o ponad 63% więcej niż sprzedawało się średnio na miesiąc w zeszłym roku.

Polacy zakupy wielkanocne rozpoczynali zwyczajowo średnio ok. 2 tygodnie przed niedzielą wielkanocną. Wybierali się głównie do sklepów wielkoformatowych: hipermarketów, supermarketów i dyskontów. W hipermarketach sprzedaż kategorii spożywczych w ostatnich dwóch tygodniach przed świętami wielkanocnymi była w 2019 roku odpowiednio o 19% i 48% większa niż średnia tygodniowa sprzedaż w tym formacie. W supermarketach również można było zaobserwować zwiększoną sprzedaż w porównaniu do miesięcy sąsiadujących z Wielkanocą. Kiedy jednak zestawimy ze sobą sprzedaż w ostatnich 2 tygodniach przed Wielkanocą ze średnią sprzedażą tygodniową w ciągu całego 2019 roku jej wzrost nie przekroczył 2%. Teraz to supermarkety i dyskonty notują wyższą sprzedaż, a hipermarkety spadki (w tygodniu 12. spadki w hipermarketach wyniosły - 25 proc. rdr.)

Wraz z nadejściem ciepłych dni zwiększona konsumpcja m.in. napojów oraz alkoholi w tym piwa sprawiała, że konsumenci wydawali na zakupy jeszcze więcej pieniędzy i częściej odwiedzali sklepy małoformatowe. Jednak wobec wprowadzenia nowych zasady bezpieczeństwa, w tym ograniczenia w przemieszczaniu się oraz funkcjonowaniu sklepów i liczby obsługiwanych klientów może okazać się, że konsumenci będą musieli jeszcze bardziej zmienić swoje zwyczaje zakupowe.

Badanie syndykatowe “Wpływ COVID - 19 na zachowania konsumentów” zostało przeprowadzone przez Nielsena metodą panelu online w dniach 23 - 27.03. 2020. Dane sprzedażowe na podstawie Panelu Handlu Detalicznego Nielsen.