Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

PepsiCo pokonało Coca-Colę. Pomógł koronawirus



dlahandlu.pl - 29 kwietnia 2020 19:10


Mniej coli, więcej produktów śniadaniowych i chipsów: PepsiCo wyraźnie widzi zmianę zachowań konsumentów podczas kryzysu związanego z koronawirusem. W ich następstwie największy rywal Coca-Coli miał lepszy kwartał.

PepsiCo zaskoczyła swojego największego konkurenta lepszymi wynikami kwartalnymi niż oczekiwano: sprzedaż organiczna wzrosła aż o 7,9 proc., podczas gdy prognozowano wzrost o 3,6 proc. Sprzedaż netto w pierwszym kwartale wyniosła 13,9 mld dolarów.

Wzrost wynika ze zdywersyfikowanej oferty koncernu. Paniczne zakupy dokonywane przez konsumentów na początku wybuchu epidemii spowodowały, że sprzedaż chipsów (dział Frito Lay ze wzrostem 7 proc.) i produktów śniadaniowych (Quaker sprzedał także o 7 proc. więcej) znacznie wzrosła, "przeskakując" szacunki.

- Zaszły rzeczywiste zmiany w konsumpcji, szczególnie w dwóch obszarach. Po pierwsze, śniadanie w domu. Po drugie, ludzie pracują w domu i częściej podjadają w ciągu dnia. W związku z tym zaobserwowaliśmy duży wzrost sprzedaży przekąsek. Popyt na razie utrzymuje się. Przemysł napojowi jest pod tym względem trudniejszy, ponieważ część kanałów sprzedaży została zamknięta - powiedział dyrektor finansowy PepsiCo, Hugh Johnston, w rozmowie z  agencją Reuters.

Coca-Cola musi się natomiast mierzyć z dużymi spadkami sprzedaży spadki, szczególnie od kwietnia. Wynika to z faktu, że grupa napojów bezalkoholowych generuje około 40 proc. obrotu w kanałach poza sklepami, w porównaniu do około 10 proc. w PepsiCo. Niemniej jednak PepsiCo ostrzega również przed trudniejszym drugim kwartałem, ponieważ restauracje, teatry i obiekty sportowe pozostają zamknięte. Grupa spodziewa się organicznego spadku obrotów o 1–5 proc..

Firma anulowała swoją roczną prognozę, ale nadal planuje wypłacić 5,5 mld dolarów dywidendy i odkupić za 2 mld dolarów, jeszcze w tym roku podatkowym, własne akcje. PepsiCo ogłosiło także nową umowę dystrybucyjną z Bang Energy Beverages, a kilka tygodni temu kupiła Rockstar Energy Beverages za 3,85 mld dolarów.