Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

GfK: Nastroje polskich konsumentów najgorsze od września 2001 roku



dlahandlu.pl - 30 kwietnia 2020 15:46


Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli wskaźnik aktualnych nastrojów wśród polskich konsumentów, wyniósł w kwietniu -27,7 i był niższy o 28,7 p.p. w stosunku do marca - podała pracownia GfK Polonia. Najbardziej - o 66 p.p. spadła ocena przyszłej sytuacji gospodarczej kraju.

Kwietniowy Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, wyniósł -27,7 i był niższy o 28,7 p.p. w stosunku do poprzedniego miesiąca. Tym samym osiągnął najniższą wartość w historii pomiarów prowadzonych przez GfK od maja 2001 roku. Do tej pory najniższy poziom nastrojów odnotowano we wrześniu 2001 roku (-26,3).

Barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionych pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.

Z danych wynika, że w kwietniu pogorszyły się wszystkie składowe Barometru. Oceny bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego spadły o 8 p.p., z poziomu 6,1 do -1,9, oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego spadły o 40,1 p.p., z poziomu 4,2 do -35,9, oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju zaliczyły spadek o 66 p.p., z poziomu -4,3 do -70,3, natomiast skłonność do zakupów zmalała o 0,9 p.p., z poziomu -1,9 do -2,8.

W ogólnie bardzo negatywnych kwietniowych wynikach warto odnotować fakt, iż o ile istotnie obniżyły się oceny bieżącej i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju, to wskaźnik skłonności do zakupów, na tle spadków pozostałych składowych barometru, zanotował spadek relatywnie niski.

Może to wskazywać, iż w perspektywie krótkookresowej ten niewielki uszczerbek, jakiego na razie doznała konsumencka skłonność do zakupów, zostanie zachowany, co pozwoli, wraz z szybkim odblokowaniem gospodarki, na w miarę szybki powrót konsumentów do sklepów i odbudowę poziomów sprzedaży towarów i usług, w okolice wartości sprzed pandemii.

Badanie zrealizowano w dniach 3-8 kwietnia metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na losowo-kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie 1000 osób.