Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Kantar: Sprzedaż produktów spożywczych w Wielkiej Brytanii nadal rośnie dwucyfrowo



dlahandlu.pl, za IGD Retail Analysis - 15 września 2020 15:38


Według danych firmy Kantar, w okresie 12 tygodni zakończonych 6 września, sprzedaż artykułów spożywczych w Wielkiej Brytanii wzrosła o 10,8 proc. Był to piąty miesiąc, w którym odnotowano dwucyfrowy wzrost, jednak nastąpiło spowolnienie w porównaniu z 14,4 proc. wzrostem odnotowanym w poprzednim okresie sprawozdawczym – informuje IGD Retail Analysis.

- Wzrost online jest nadal wysoki, a sprzedaż wzrosła o 77% w ciągu ostatnich czterech tygodni. Kanał ten stanowił 12,5% całkowitej sprzedaży, co oznacza spadek udziału z 13,5% z poprzednich czterech tygodni – czytamy w analizie IGD.

Najszybciej rozwijającym się sprzedawcą detalicznym pozostała sieć Ocado, ze wzrostem sprzedaży o 41,2%. Jego udział w rynku zmniejszył się jednak z 1,8% do 1,7%. - Okres ten był szczególnie ważny dla Ocado, ponieważ rozpoczęło współpracę z M&S , co oznacza, że ​​po raz pierwszy klienci mogą kupować cały asortyment M&S ​​online. Spółka joint venture obsługuje obecnie 74% populacji Wielkiej Brytanii – piszą analitycy IGD.

Ponieważ kupujący częściej korzystali z dyskontów w tym okresie, zarówno Aldi, jak i Lidl zwiększyły udział w rynku o 0,1 punktu procentowego, zwiększając łączny udział do 14%.

- Obaj detaliści nadal rozwijają swoje oferty. W kwietniu przyjrzeliśmy się, jak pandemia może wpłynąć na przyszłość kanału, spodziewając się, że dyskonty stworzą silniejszą ofertę e-commerce. W tym tygodniu nastąpił kolejny krok w tym kierunku, ponieważ Aldi uruchomił wersję próbną Click & Collect dla pracowników jednego sklepu. Powiedzieliśmy również, że spodziewamy się, że dyskonty wprowadzą nowe rozwiązania cyfrowe i płatnicze, co widzieliśmy, gdy Lidl wprowadził aplikację Lidl Plus w Wielkiej Brytanii na początku września – przypominają analitycy IGD.

Wśród tzw. Wielkiej Czwórki najszybciej rozwijał się Morrisons (wzrost o 12,9%), dzięki dobrym wynikom online. 

- Morrisons wprowadził nowe obniżki cen na 400 liniach. Asda zainwestowała 100 milionów funtów by obniżyć ceny tysięcy produktów. Natomiast w marcu rozpoczęło się dopasowania cenowego Tesco do Aldi . Spodziewamy się, że retailerzy nadal będą koncentrować się na niskich cenach – czytamy w analizie IGD.

Według danych Kantar, w okresie 12 tygodni zakończonych 6 września sprzedaż największej sieci w Wielkiej Brytanii, Tesco wzrosła rdr o 10,5 proc. Siec utrzymała udział w rynku na poziomie 26,8 proc. Drugi w kolejności Sainsbury's ma 14,9 proc. udziału w rynku, po wzroście sprzedaży rdr o 8 proc. Asda wzrosła o 6,3 proc., jednak jej udział spadł do 14,5 proc. Udział sieci Morrisons w brytyjskim rynku wzrósł do 10,1 proc.