Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Na koniec roku „hitami” sprzedaży w Polsce mogą być: suszarki do odzieży, konsole do gier, drukarki 3D i ekspresy do kawy



dlahandlu.pl za Gfk - 19 listopada 2020 13:46


Ostatnie tygodnie i miesiące były dla rynków urządzeń elektroniki użytkowej i AGD/RTV pełne chaosu. Jednak analitycy GfK prognozują, iż na koniec roku wartość tego rynku utrzyma się na wysokim poziomie, co najmniej porównywalnym do zeszłego roku. Szacują, iż przy zerowej dynamice wzrostu, wartości całego rynku na koniec roku wyniesie około 1,0 bln EUR (wliczając rynek Ameryki Północnej). W kolejnym okresie nastąpi poprawa i odrabianie strat dzięki dodatkowemu popytowi na rozwiązania cyfrowe ze strony pracujących zdalnie konsumentów.

Analitycy GfK oczekują, że obserwowane aktualnie odbicie rynku utrzyma się. W ostatnim kwartale 2020 r. dostrzegają szereg przesłanek, które wskazują na stabilny scenariusz w tym najważniejszym szczytowym sezonie zakupowym. Z drugiej strony zmienność rynków nie zniknie zupełnie, ponieważ wzorce popytu konsumenckiego nadal będą podlegać istotnym zmianom.

– Stały wzrost kanałów e-commerce to najważniejszy czynnik przyspieszający zmiany i wyzwanie dla detalistów i producentów, aby zapewnić konsumentom nową jakość obsługi we wszystkich kanałach sprzedaży. Powyższe wyzwania dotyczą wszystkich rynków, także polskiego. Jednak istnieją na naszym rynku kategorie, które, pomimo zmienności popytu, szczególnie dobrze radzą sobie w okresie zamykającym rok i generują obroty podwajające łączny bilans z trzech pierwszych kwartałów roku – komentuje Artur Noga-Bogomilski, Senior Director w dziale Market Insights.

Bazując na historycznej obserwacji dynamiki sprzedaży z poprzedniego roku analitycy GfK prognozują, iż w końcówce tego roku „hitami” sprzedażowymi w Polsce mogą stać się kategorie: suszarek do odzieży, konsol do gier, opon, drukarek 3D i ekspresów do kawy. 

Pierwsza kategoria, suszarek, wg estymacji opartej na danych zeszłorocznych, w czwartym kwartale br. może urosnąć wartościowo aż o ponad 50 proc. Suszarki do odzieży to stosunkowo nowa, dynamicznie rozwijająca się kategoria średniego sprzętu domowego z innowacjami jak pompa ciepła, silniki inwerterowy czy funkcja pary. Sprzedaż dodatkowo stymulować będą względy pogodowe i sezonowy problem z suszeniem prania.

Posiłkując się modelowaniem opartym na danych zeszłorocznych analitycy GfK równie gwałtownego (blisko 50-procentowego) wzrost popytu w czwartym kwartale spodziewają się dla kategorii konsol do gier. To klasyka prezentowa w okresie przedświątecznym, w tym roku szczególny impuls wygenerują premiery PlayStation 5 i nowego Xboxa.

Interesującą kategorię produktów, która także dynamicznie rośnie w trakcie ostatniego kwartału roku, stanowią drukarki 3D. Prognozy uwzględniające zeszłoroczny wzorzec sprzedaży wskazują, iż ich sprzedaż może wzrosnąć w tegorocznym okresie przedświątecznym o ponad 40 proc.

Listę „hitów” prezentowych z kategorii urządzeń domowych zamykają ekspresy do kawy, których promocjami zasypane są sklepy przed świętami, a które stały się wśród Polaków ulubioną kategorią prezentową. Na podstawie obserwacji sezonowości i zmienności trendów analitycy GfK przewidują, że sprzedaż w tegorocznym czwartym kwartale powinna niemal podwoić wartość łącznej sprzedaży z pierwszych trzech kwartałów roku.