Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Najpierw Edeka, teraz Intermarche - sojusz AgeCore nie wypalił



MW, dlahandlu.pl - 29 marca 2021 15:28


W zeszłym tygodniu Edeka wycofała się z sojuszu handlowego AgeCore, a teraz Intermarché podąża za jej przykładem. Edeka była niezadowolona, ​​ponieważ nie mogła wykorzystać swojej dominującej pozycji: pomimo 40 proc. udziału w sojuszu obowiązywała zasada „jeden członek, jeden głos”. Niemcy wraz z holenderskim supermarketem internetowym Picnic utworzyli już nowa grupę zakupową o nazwie Everest.

W Intermarché w grę wchodzą inne czynniki. Jednym z nich jest pozew złożony przez francuski organ ds. konkurencji. Detalista jest oskarżony o nadużycie pozycji za pośrednictwem centrów zakupów AgeCore i ITM Belgium. Francuskie Ministerstwo Gospodarki uważa za niedopuszczalne, aby centralne biura zakupów żądały pieniędzy od producentów markowych produktów. W latach 2018-2020 AgeCore wywarł presję na producentów takich marek, jak Nestlé, PepsiCo, Mars czy Coca-Cola, wstrzymując zamówienia. W przypadku ukarania Intermarché, cały model biznesowy sojuszu może zostać zakłócony.

Drugim czynnikiem jest równowaga sił na wewnętrznym francuskim rynku sprzedaży detalicznej żywności. Również tutaj detaliści zjednoczyli się, aby być silniejszym w negocjacjach z dostawcami: największym sojuszem jest Envergure - z Carrefourem, Système U i Provera (Cora). Sojusz został zawarty na okres trzech lat i wygasa z końcem tego roku. Detaliści chcą się przygotować do negocjacji i badają rynkowe możliwości.

W międzyczasie otwarte jest pytanie, co stanie się z pozostałymi członkami AgeCore. Colruyt, Conad, Coop i Eroski razem nie mają wystarczającej siły, aby zrobić duże wrażenie w Europie. Dyrektor generalny Dirk Depoorter, który dopiero niedawno przejął stery organizacji, ma przed sobą trudny czas.