Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Od przedsiębiorstwa rodzinnego do marki globalnej



Artykuł promocyjny dostarczony przez Raben Group - 27 kwietnia 2021 20:14


Grupa Raben posiada własne oddziały w 13 krajach Europy, łącznie zatrudnia 10 000 pracowników i każdego dnia na drogi wysyła ponad 8500 ciężarówek. Zaczęło się jednak bardzo niepozornie, od małej, holenderskiej firmy rodzinnej. W 2021 r. firma świętuje swoje 90-lecie i nadal ważne są dla niej wartości charakterystyczne dla familijnych organizacji, co pozytywnie wpływa na zaangażowanie pracowników i relacje z klientami.

Firma rodzinna ma przewagę nad innymi przedsiębiorstwami, ponieważ klientów i pracowników traktuje jak członków rodziny. Dlatego oferujemy logistykę „z ludzką twarzą”. Partnerstwo i lojalność wpisują się w ten styl współpracy. Mamy wielu długoterminowych klientów. Ich biznes na przestrzeni lat się zmienia i my dostosowujemy się do nich. Jesteśmy partnerami i wspólnie odpowiadamy na pojawiające się wyzwania i wspólnie się rozwijamy. Ten nieustanny rozwój jest wpisany w geny naszej firmy. Nie dostarczamy tylko usługi, ale składamy też obietnicę, która musi zostać spełniona - zawsze na czas, z dbałością o szczegóły i na najwyższym poziomie jakości. Dlatego od wielu lat poszukujemy innowacyjnych rozwiązań, zawsze stawiając naszych klientów na pierwszym miejscu. W ten sposób inwestujemy w przyszłość, w zrównoważone rozwiązania i projekty, które przynoszą długoterminowe korzyści  – mówi Ewald Raben, CEO Grupy Raben. – Przed nami jeszcze niejedna droga, ale już teraz jestem przekonany, że razem możemy dotrzeć wszędzie tam, gdzie chcemy.

Ewald Raben, CEO Grupy Raben
Ewald Raben, CEO Grupy Raben

Początek marki globalnej

W 1931 roku w małym miasteczku Winterswijk w Holandii Jan W. Raben, dziadek aktualnego CEO zaczął okolicznym rolnikom wozić produkty na targ. To on dał początek firmie, która dziś jest marką globalną. Kolejnym punktem na historycznej mapie Grupy Raben było objęcie sterów przez syna założyciela w 1960 roku - Theo Raben. Pierwszy krok za granicę wykonał wnuk - Ewald. Po przemianach 1989 roku dostrzegł szansę rozwoju na rynku polskim. Kupił wtedy mapę Polski i zaznaczył dwanaście punktów, które stanowić miały oddziały ulokowane w różnych częściach kraju.

Dziś Raben posiada ponad 150 oddziałów w 13 krajach Europy, zatrudnia 10 000 osób oraz dysponuje około 1,200 mln. mkw. własnych powierzchni magazynowych. Naczepy z logiem Raben można spotkać na większości europejskich dróg. Centrala firmy znajduje się w Robakowie pod Poznaniem, gdzie mieści się także największe centrum logistyczne Raben w Europie.

Ekspansja na Europę

Ostatnie 30 lat to historia nieustannego rozwoju i dynamicznej ekspansji na rynki zagraniczne. W 2002 roku powstało Fresh Logistics Polska, specjalizujące się w obsłudze produktów świeżych, wymagających temperatury kontrolowanej 0 do +6 stopni. W 2003 roku otwarto pierwszy oddział na Ukrainie, rok później zakres działalności Grupy Raben rozszerzył się o Litwę, Łotwę i Estonię. W 2008 roku firma weszła na rynek czeski i słowacki, a po dwóch latach była również obecna na Węgrzech. 2016 r. to początek biznesu w Rumunii. Natomiast w 2017 r. Grupa nabyła 20% udział we włoskiej firmie SITTAM, a od 2020 r. jest właścicielem włoskiej firmy Raben SIRRAM. W 2019 roku do rodziny Raben dołączyła Bułgaria, gdzie firma otworzyła swój pierwszy oddział w Sofii.

Bardzo istotne znaczenie dla Grupy Raben ma rynek niemiecki. Przedsiębiorstwo buduje tam swoją pozycję zarówno za sprawą rozwoju organicznego, jak i poprzez przejęcia. Aktualnie Raben posiada w Niemczech własną, niezależną sieć transportową z 34 własnymi oddziałami.

Portfolio Grupy uzupełnia Raben East. Świadczy usługi międzynarodowego transportu drogowego, usługi agencji celnej i doradztwo w organizacji transportu na rynki wschodnie. Spółka obsługuje między innymi takie kraje jak: Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Irak, Kazachstan, Kirgistan, Mołdawia, Mongolia, Rosja, Tadżykistan, Turkmenistan, Turcja, Ukraina i Uzbekistan.

Droga do sukcesu

Raben, w pełni wykorzystuje możliwości rynkowe, które pojawiły się wraz z otwarciem europejskich rynków i swobodnym przepływem towarów. Firma oferuje kompleksowe usługi TSL: logistykę kontraktową, sieć drogową (krajową, międzynarodową oraz na wschód), transport produktów świeżych, FTL & transport intermodalny, morski oraz lotniczy. Wśród głównych branż obsługiwanych przez nią w 2020 r. znalazły się: żywność (30%), technologie konsumenckie (21%), automotive (17%), retail (12%) chemia (11%) oraz FMCG non-food (9%). Transport drogowy, który w Grupie odpowiada za  66% obrotów, to ogromna szansa, ale również wyzwania, na które firma Raben reaguje każdego dnia, dostosowując swoją siatkę połączeń drobnicowych, odpowiadających na oczekiwania klientów z całej Europy. Działania w ramach tworzenia sieci połączeń międzynarodowych idealnie wpasowują się w misję i wizję firmy, a ponieważ samochody z logo Raben spotkamy na wielu transportowych szlakach, nie ulega żadnej wątpliwości iż Grupa każdego dnia dąży do tego, aby być o „jedną oś” do przodu względem konkurencji.

Rozwój poprzez innowacje

Grupa Raben od lat stawia na digitalizację. W obszarze automatyzacji wdraża zaawansowane rozwiązania IT, takie jak platformy automatycznie przekazujące informacje dla klientów oraz platformy prezentujące ETA (szacowany czas dostawy). W zakresie automatyki i robotyki magazynowej wdrażane są urządzenia mierzące przesyłki, autonomiczne lub półautomatyczne wózki widłowe, a także ramiona „cobotyczne”, sensory Internet of Things (IoT) i wiele innych rozwiązań zwiększających efektywność procesów magazynowania i transportu. W zakresie  RPA podkreślić należy wdrożenia robotów software’owych wspomagających lub zastępujących pracę użytkowników w poszczególnych aplikacjach (WMS/TMS/FK) lub na styku pomiędzy systemami IT.

W trosce o bezpieczeństwo dostaw w czasie pandemii, Grupa Raben chcąc zachować zalecaną odległość między osobami biorącymi udział w realizacji dostawy, wprowadziła nową usługę dla przesyłek drobnicowych PCD (Picture Confirming Delivery). Polega ona na bezdotykowym potwierdzeniu dostawy za pomocą zdjęcia.

90 lat po drodze z ekologią

W DNA firmy rodzinnej, opartej o system wartości, w naturalny sposób wpisana jest odpowiedzialność społeczna. Firma do koncepcji CSR podchodzi w sposób kompleksowy, integrując działania społecznie odpowiedzialne ze strategią biznesową organizacji, skupiając się na bezpieczeństwie drogowym, edukacji i ekologii. Ekologia ma dla Raben duże znaczenie. Co roku inwestuje w bardziej efektywne i proekologiczne rozwiązania w transporcie i magazynach oraz sadzi tysiące drzew neutralizujących tony CO2.

Właśnie dlatego, firma postanowiła świętować swoje 90-lecie w dość nietypowy sposób, zapraszając klientów i internautów w ekologiczną podróż po Europie „eco2way”. Ta niezwykła droga zaczyna się 1 kwietnia i potrwa do końca sierpnia 2021 r. Przewodnikami będą pracownicy firmy i eko-entuzjaści, którzy pokażą 20 miejsc narażonych na skutki zmian klimatycznych i opowiedzą ich historię. Całą trasę będzie można śledzić na stronie www.raben90years.com oraz w mediach społecznościowych firmy na wszystkich 13 rynkach, na których Raben ma swoje oddziały. Na tym jednak świętowanie się nie skończy! Z okazji swojej 90 rocznicy Grupa chce zrobić nam wszystkim i przyszłym pokoleniom prezent i już we wrześniu uruchomi internetowe głosowanie na trzy inicjatywy offsetowe. Ta, który zyska najwięcej głosów otrzyma od Grupy Raben dofinansowanie. Głosowanie potrwa do końca listopada, a jego wyniki i zwycięski projekt poznamy już w grudniu!

 „Chcemy wyznaczać trendy na rynku w zakresie zrównoważonego rozwoju, nie tylko poprzez posiadanie ekologicznych ciężarówek i magazynów, czy sadzenie drzew, ale także poprzez wszystkie procesy, które stosujemy. Staramy się uczynić je jak najbardziej przyjaznymi dla środowiska. To jest nasza odpowiedzialność. A ponieważ nasze relacje z klientami są oparte na partnerstwie, jestem przekonany, że oni również dołączą do nas w tym zrównoważonym sposobie prowadzenia biznesu” – wyjaśnia Ewald Raben

Rok 2021 będzie bez wątpienia ciekawym kamieniem milowym w historii Grupy Raben. To nie tylko kolejny rok rozwoju logistyki i nowych technologii, ale przede wszystkich czas zastanowienia się nad przyszłością. Jeżeli nadrzędnym celem jest zapewnienie przyszłym pokoleniom takich samych zasobów naturalnych, jakie są obecnie dostępne to jest to najlepsza baza do wspólnej pracy nad lepszą, zieloną Europą. Dla Grupy Raben zielona przyszłość zaczyna się dziś!

Rocznicową trasę można śledzić na stronie www.raben90years.com oraz w mediach społecznościowych firmy.