Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Unilever nie chce powtórki z blokady Kanału Sueskiego, wdraża własny system



MK - 10 maja 2021 14:57


Unilever, właściciel m.in. takich marek jak: Dove, Domestos, Knorr, Cif czy Magnum, poinformował o wprowadzeniu Wirtualnej Wieży Kontroli Ruchu Morskiego – opartej na uczeniu maszynowym systemu monitorowania transportu.

Zablokowanie Kanału Sueskiego przez kontenerowiec obsługiwany przez firmę Evergreen Marine uświadomiło zarówno konsumentom, jak i firmom, jak ważny w łańcuchu dostaw jest transport morski. Obecnie ta forma transportu odpowiada za ponad 80 proc. światowego handlu towarami. Jednak efektywność transportu morskiego zależy od wielu czynników i działań. Nawet drobne opóźnienia w dostawach, mogą odbić się na zatrzymaniu produkcji, a w efekcie oznaczać dla przedsiębiorstw znaczne straty finansowe. Firma Unilever, posiadająca w swoim portfolio ponad 400 marek – m.in. produktów żywnościowych, środków czystości oraz środków do higieny osobistej i pielęgnacji ciała – wdrożyła z partnerami system Wirtualnej Wieży Kontroli Ruchu Morskiego (Virtual Ocean Control Tower). 

Innowacja cyfrowa, która rozwiąże problemy żeglugi


System, bazujący na Elektronicznej Wymianie Danych (EDI - Electronic Data Interchange), umożliwia połączenia wszystkich punktów w łańcuchu dostaw. Dane o statusie każdej wysyłki są zatem precyzyjne i dostępne od ręki – na każdym etapie dostawy: od fabryki, do sprzedawcy czy sklepu. Co więcej, Wirtualna Wieża Kontroli Ruchu Morskiego wykorzystuje uczenie maszynowe (Machine Learning) i analitykę predykcyjną, dzięki czemu na bieżąco wysyłane są powiadomienia o możliwym wystąpieniu utrudnień – np. zatorów w porcie czy na trasie transportu. System korzysta z połączenia satelitarnego, w związku z czym istnieje możliwość śledzenia ponad 2000 statków i 400 portów oraz setek dostawców. Całość widoczna jest na interaktywnych mapach Google, które odświeżają się automatycznie co 30 minut. Sam Unilever w swojej flocie wykorzystuje ponad 12 000 kontenerów i 1500 statków, transportując drogą morską m.in surowce, opakowania i gotowe produkty do ponad 2,5 miliarda konsumentów w 190 krajach. 

– Chcemy stworzyć elastyczny, responsywny i kompleksowy łańcuch dostaw. Wirtualna Wieża Kontroli Ruchu Morskiego to jeden z elementów tej układanki. Dzięki niej mamy wgląd we wszystkie etapy transportu w czasie rzeczywistym. Pozwala to lepiej planować i szybciej reagować na powstałe problemy, a nawet im zapobiegać – mówi Michelle Grose, Dyrektor ds. Logistyki i Realizacji Zamówień Unilever.

Zapobiegać problemom, a nie naprawiać ich skutki

System zmienił zarządzanie logistyką transportu morskiego. Pozwala on identyfikować zagrożenia i reagować na nie tak, by były jak najłagodniejsze w skutkach. Wieża automatycznie zbiera dane, które dotychczas trzeba było generować z różnych źródeł. Co istotne, system na bieżąco dokonuje oceny sytuacji i wdraża optymalne rozwiązania. 

– Wirtualna Wieża Kontroli Ruchu Morskiego doskonale sprawdza się w czasie COVID-19. Pandemia zwiększyła zmienność i opóźnienia w dostawach, ograniczyła zasoby ludzkie, a sporą część pracy przeniosła do trybu online. Wdrożenie nowego systemu pomogło nam i naszym partnerom zaoszczędzić czas i utrzymać ciągłość dostaw – dodaje Grose.

Unilever jest jednym z wiodących, światowych dostawców produktów żywnościowych, środków czystości oraz środków do higieny osobistej i pielęgnacji ciała, który prowadzi sprzedaż na terenie 190 krajów, docierając do 2,5 miliarda konsumentów dziennie. Zatrudnia 149 000 pracowników. Przychody ze sprzedaży w 2020 r. wyniosły 50,7 mld euro. Ponad połowę obszaru działań firmy stanowią rynki rozwijające się i wschodzące. Unilever posiada ponad 400 marek obecnych na całym świecie, takich jak Dove, Lifebuoy, Knorr, Magnum, Surf, a także Love Beauty & Planet, Seventh Generation czy The Vegetarian Butcher.