Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Jak utrzymać wysoką sprzedaż w e-sklepie i korzystać z marketplace’ów?



Agnieszka Gilewska, Business Development Director, RTB House - 12 maja 2021 12:01


Choć już wcześniej firmy z branży retail miały wiele powodów, aby sprzedawać swoje produkty za pośrednictwem marketplace’ów, wszystkie z nich zostały dodatkowo spotęgowane w świetle wyzwań stawianych przez kryzys wywołany pandemią COVID-19. Dla części firm platformy zakupowe stały się ostatnią deską ratunku – szczególnie dla najmniejszych biznesów, często nieposiadających własnej infrastruktury e-commerce.

Dlaczego platformy zakupowe?

Platformy zakupowe pozwalają sprzedawcom detalicznym dotrzeć do o wiele większej liczby klientów, niż zapewniają to typowe sklepy internetowe. Ponadto marketplace’y umożliwiają zagospodarowanie tych produktów, które nie cieszą się już zainteresowaniem na własnym kanale sprzedaży firmy – pozasezonowych, pochodzących ze starszych linii czy nadwyżek. 

Nawet jeśli dla sprzedawcy detalicznego marketplace nie stanowi głównego źródła sprzedaży, należy pamiętać, że dla klientów jest dokładnie odwrotnie. Badania przeprowadzone w USA pokazały, że prawie 70 proc. respondentów najpierw porównuje ceny na stronie internetowej marki oraz na Amazonie, zanim zdecyduje się na zakup. Choć tym samym perspektywa myślenia o platformie zakupowej jako odpowiedzi na wszystkie potrzeby sprzedawców detalicznych wydaje się kusząca, dla właściciela biznesu nie ma ważniejszego kanału niż jego własny sklep internetowy. 

Dlaczego warto skupić się na konwersjach we własnym e-sklepie?

Silna tożsamość marki

Przede wszystkim należy pamiętać, że własna strona internetowa to jedyne miejsce, nad którym sprzedawca ma pełną kontrolę nad tym, jak kształtowana jest tożsamość jego marki i integralność biznesu. Choć social media i marketplace’y mogą być doskonałymi platformami do komunikacji i dzielenia się produktami ze światem, własna witryna to jedyne miejsce w sieci, gdzie każdy piksel na stronie może stanowić wizytówkę firmy spójną z jej założeniami i designem. 

To działa w obie strony. Posiadanie silnej, rozpoznawalnej marki znacznie ułatwi sprzedaż wolumenową na platformie zakupowej. W miejscu, w którym wielu sprzedawców konkuruje, oferując podobne produkty na tej samej przestrzeni, rozpoznawalność daje wielką przewagę, a zarazem podstawę do zaufania. 

Daj klientom wybór

Wielu sprzedawców zauważa różnicę w charakterze sprzedaży w zależności od kanału. Okazuje się, że klienci w naturalny sposób skierują się na platformy zakupowe, aby tam znaleźć określony rodzaj produktów, oraz – analogicznie – wybiorą sklep internetowy marki, szukając innego. Dobry przykład ilustrujący to zachowanie stanowią telefony komórkowe. Klienci stawiają na marketplace’y, kiedy chcą kupić akcesoria takie jak pokrowce, słuchawki czy ładowarki.  Jednocześnie gdy chodzi o droższe produkty z górnej półki, takie jak same smartfony, wolą kupić je bezpośrednio u producenta, wierząc, że to gwarantuje stuprocentową autentyczność i wyższy poziom obsługi posprzedażowej.  Zrozumienie, które z produktów warto przyporządkować do danego kanału sprzedaży, a następnie optymalizacja promocji, łańcucha dostaw i obsługi, to sposób na dostarczenie klientom najlepszego doświadczenia zakupowego, niezależnie od tego, gdzie je realizują. 

Jak utrzymać wysoką konwersję na stronie internetowej?

Istnieje wiele sposobów optymalizacji sklepu internetowego, jednak do najbardziej kluczowych z nich w kontekście sprzedaży produktów na platformach handlowych należą:

Responsywny design strony

Upewnij się, że zainteresowani mogą wyświetlić stronę sklepu na każdym urządzeniu, a jej design będzie wyglądał świetnie niezależnie od wielkości ekranu. Pod tym względem marketplace’y i sprzedaż w social mediach wyprzedzają większość sklepów internetowych, mając interfejs i koszyk zaprojektowany stricte do wyświetlania na smartfonach. Należy pamiętać, że nie jest to już tylko wygodna funkcja, ale wymaganie, które stawiają firmom klienci. 

Testy A/B

Jeśli korzystasz z modułowej lub elastycznej strony typu headless commerce, dzięki narzędziom SaaS łatwo przetestujesz i porównasz różne wersje wyglądu swojej witryny, decydując, która najlepiej sprawdza się w kontakcie z klientami. Znaczące mogą być nawet niewielkie różnice konwersji po wprowadzeniu najdrobniejszych zmian w projekcie. 

Retargeting z użyciem Deep Learningu

Potencjalni klienci spotykają się z twoimi produktami w różnych miejscach w sieci, dlatego tak istotne jest, aby przypominać im, gdzie mogą sfinalizować transakcję. Dzięki użyciu reklam retargetingowych możesz skierować zainteresowanych na podstronę dokładnie tego produktu, który oglądali wcześniej. Oznacza to, że nawet jeśli zapoznali się z nimi w innym miejscu, za pomocą kilku kliknięć trafią do twojego sklepu internetowego, gdzie łatwo dokonają konwersji.  

Deep Learning jest tu kluczowym elementem. Na drodze od poznania produktu do jego kupna jest jeszcze wiele dynamicznych elementów podróży zakupowej. Ich zapamiętanie, zrozumienie i poprawnie zinterpretowanie, tak aby skierować do potencjalnego klienta idealną ofertę w najlepszym czasie, jest prawie niemożliwe do osiągnięcia przez człowieka. Dlatego reklamy retargetingowe RTB House oparte są na inteligentnych algorytmach Deep Learningu, które wraz z czasem same się uczą i stale poprawiają swoją trafność. To niekończący się proces cyfrowych prób i błędów, który wykracza daleko poza ludzkie możliwości, a zarazem jest znacznie skuteczniejszy niż konkurencyjne rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji lub uczeniu maszynowym. Za tym wszystkim kryje się jednak najprostszy cel: pomoc klientom w dotarciu na twoją stronę dokładnie w tym momencie, kiedy są gotowi na zakup. Dlatego też narzędzie Deep Learningu tak doskonale sprawdzi się, jeśli chcesz uczynić ze swojego e-sklepu bijące serce całej marki.