PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Janusz Korwin-Mikke za przywróceniem sprzedaży alkoholu przez internet

Autor: dlahandlu.pl 10 stycznia 2020 11:09

Janusz Korwin-Mikke za przywróceniem sprzedaży alkoholu przez internet fot. za korwin-mikke.pl

Zdaniem grupy posłów: Jakuba Kuleszy, Michała Urbaniaka, Janusza Korwin-Mikkego oraz Konrada Berkowicza obecne przepisy dotyczące sprzedaży alkoholu przez internet wywodzą się z okresu stanu wojennego i należy je zmienić. Jak wskazują, obecnie istnieje wiele technicznych i praktycznych rozwiązań, które można wprowadzić jako wymóg w celu liberalizacji obowiązujących przepisów.

Posłowie Jakub Kulesza, Michał Urbaniak, Janusz Korwin-Mikke, Konrad Berkowicz wystosowali do ministrów rozwoju i zdrowia interpelację ws. PRL-owskiego zakazu sprzedaży alkoholu przez internet. Ich zdaniem obecne przepisy wywodzą się z okresu stanu wojennego, gdy o internecie nikt w Polsce nie słyszał. Posłowie pytają czy ministerstwa dostrzegają potrzebę dostosowywania polskiego prawa do zmieniającej się technologii i warunków rynkowych.

- W naszym kraju regulacje dotyczące sprzedaży alkoholu wywodzą się z okresu stanu wojennego, z czasów skrajnej pogardy dla wolności obywatelskich, gdy o Internecie nikt w Polsce jeszcze nie słyszał, tj. z ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Od tamtego czasu ustawa nie została znowelizowana w sposób należycie uwzględniający rozwój technologii i społeczeństwa.
Przede wszystkim na podstawie ww. ustawy w wyroku z dnia 14 kwietnia 2011 r. (sygn. akt II GSK 431/10) oraz 21 kwietnia 2016 roku (sygn. akt II GSK 2566/14) Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, iż sprzedaż alkoholu przez Internet jest w Polsce niedozwolona. Podobne stanowisko od lat prezentuje Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Zgodnie z wyrokami NSA, nawet posiadając odpowiednie zezwolenia na handel alkoholem, nie jest dopuszczalna sprzedaż alkoholu przez Internet, jeżeli do wydania alkoholu dochodzi poza lokalem przedsiębiorcy. Jednakże nawet zważywszy na cel ustawy, powyższe należy uznać za szkodliwy anachronizm, który nie przynosi żadnego pożytku.
W praktyce każda osoba z problemem alkoholowym nie ma najmniejszego problemu z zakupem wysokoprocentowych trunków w osiedlowym sklepiku znajdującym się w niewielkiej odległości od jej miejsca zamieszkania. Zakaz nie utrudnia dostępu do alkoholu osobom chorym, lecz przede wszystkim hobbystom – pasjonatom, którzy chcieliby na Śląsku skosztować unikalnego dorobku gdańskich destylarni Goldwassera, w Bieszczadach delektować się słynnymi miodami pitnymi z Warmii bądź spróbować limitowanej edycji piwa, którego powstało jedynie tysiąc butelek.
Z drugiej strony to ograniczanie wolności obywateli źle wpływa na rozwój polskiego przemysłu, dyskryminując przede wszystkim rodzime małe i średnie przedsiębiorstwa. Utrudniając istotnie produkcję i dystrybucję wysokiej jakości trunków rodzimych, pochodzących z polskich miodosytni, browarów, winnic i destylarni – w praktyce państwo polskie nieuczciwie i niezasadnie wspiera zagraniczne koncerny i dyskonty oraz produkowany przez nie alkohol o niższej jakości i większej szkodliwości dla zdrowia.
Niewielki polski browar produkujący piwa eksperymentalne w stosunkowo niewielkiej ilości nie jest w stanie dystrybuować ich poprzez sieci supermarketów i rywalizować w ten sposób z setkami hektolitrów mocy produkcyjnych zagranicznej konkurencji. Natomiast większość konsumentów ma utrudniony dostęp do sklepów specjalistycznych, których z natury rzeczy jest niewiele – a w wielu miejscowościach nie ma ich wcale.
Za anachroniczny należy uznać pogląd pojawiający się w debacie na przedmiotowy temat, iż w dzisiejszych czasach nie jest możliwe ustalenie wieku bądź stanu trzeźwości konsumenta. Istnieje wiele technicznych i praktycznych rozwiązań, które można wprowadzić jako wymóg w celu liberalizacji obowiązujących przepisów - czytamy w interpelacji grupy posłów.

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,88

  • Śr

    4,36

  • Min

    2,49

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7939
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.