PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Sodexo: Kolejny rok przyniesie wzmacnianie strategii omnichannel w polskim handlu

Autor: dlahandlu.pl 2 stycznia 2020 11:50

Sodexo: Kolejny rok przyniesie wzmacnianie strategii omnichannel w polskim handlu Fot. Shutterstock

W wyniku zakazu handlu w niedziele rynek w dużym stopniu przyzwyczaił klienta do korzystania z wielu kanałów sprzedaży – mówi Karolina Karolczak, Partnership & Procurement Director w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, w rozmowie z dlahandlu.pl. Jak ocenia, w 2020 roku sprzedaż e-commerce będzie nadal rosnąć, nie oznacza to jednak istotnego wzrostu e-grocery. Sieci spożywcze będą testować nowe rozwiązania, co obserwujemy już dzisiaj m.in. sklepy samoobsługowe, usługi click&collect czy pocztowo-kurierskie.

Zdaniem Karoliny Karolczak, zakaz handlu w niedziele zmienił zasady gry na rynku. - Ciężko mówić wprost o przegranych i zwycięzcach, ale z pewnością małe, niezależne sklepy najmocniej ucierpiały w wyniku nowych regulacji, choć w tym roku ten trend wyhamował. Więksi gracze, dzięki skali na jaką działają, kampaniom reklamowym, szybkości reakcji na zmiany, w dużym stopniu poradzili sobie z zakazem. Udało im się nieco zmienić nawyki zakupowe klientów, m.in. część z nich zachęcić do korzystania z kanału online czy do realizowania większych zakupów w inne dni tygodnia. Jednak wzrost sprzedaży LfL sieci spożywczych jest niższy niż mógłby być bez istniejącego zakazu handlu w niedziele. Nowe zasady gry dodatkowo sprzyjają konsolidacji rynku. Dużemu jest łatwiej – mówi.

Jak dodaje, silnym efektem zakazu handlu w niedziele jest przekierowanie klienta do nowych kanałów sprzedaży, sklepów internetowych, aplikacji mobilnych i zachęcanie go w ten sposób do płynnego przechodzenia z kanału online do offline. - W Sodexo widzimy równie silne zainteresowanie naszych klientów kanałem e-commerce jak i sklepami stacjonarnymi. Analizy dokonywanych przez nich transakcji pokazują coraz większy trend realizacji zakupów w sposób omnichannel – ocenia Karolina Karolczak.

- Dziś ponad połowa Polaków jest omnichannelowa, w kolejnych latach ta liczba będzie istotnie rosnąć. Konsument nadal więc dokonuje zakupów w niedziele, ale zmienia przyzwyczajenia i korzysta z innych kanałów sprzedaży, a w  efekcie z płatności mobilnych – dodaje Dyrektor ds. zakupów i współpracy z partnerami w Sodexo.

Zwraca ona uwagę, że zakaz handlu dodatkowo wzmocnił e-commerce, którego wartość w Polsce szacuje się nawet na około 45 mld PLN (według PwC). Jednak udział zakupów spożywczych w sprzedaży online nie przekracza 1 proc. Korzystając z e-commerce, klienci coraz częściej kupują sprzęt, odzież czy buty.

- Artykuły spożywcze są kupowane przede wszystkim w sklepach stacjonarnych i ta sytuacja nie zmieni się szybko, dopóki zasady reklamacji i łańcuch dostaw nie zostaną zmienione w tym segmencie rynku.  Tylko około 10% łącznej sprzedaży omnichannel stanowi handel artykułami spożywczymi w sieciach handlowych (raport E&Y, maj 2019), czyli jest to najniższy udział w całym handlu sieciowym w Polsce. Obroty w e-handlu artykułami spożywczymi generują przede wszystkim mieszkańcy dużych miast. W Europie próby przekierowania zakupów spożywczych do świata online nie są na razie znaczące, według danych europejskich spośród wszystkich e-klientów w Uniii Europejskiej, tylko 24% dokonuje zakupów w segmencie e-grocery - wymienia. 

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7939
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.