PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu: EY

Merlin Group: E-commerce to nasza codzienność, jesteśmy gotowi na przyspieszenie rynku

Autor: MW, dlahandlu.pl 21 maja 2020 09:58

Merlin Group: E-commerce to nasza codzienność, jesteśmy gotowi na przyspieszenie rynku Na zdj. od lewej Anna Prymakowska oraz Agnieszka Wójcik, fot. Monika Szalek

Pierwszy kwartał br. to trudny początek dla Merlin Group, ale spółka podtrzymuje deklarację dotyczącą założonego budżetu. Jakie zmiany zachodzą w ofercie merlin.pl, jak przebiega proces restrukturyzacji spółki oraz czy Grupa jest gotowa na działanie w nowej rzeczywistości  - o tym rozmawiamy z Anną Prymakowską, prezes zarządu i Agnieszką Wójcik, członkiem zarządu i dyrektor finansową.

Jak oceniają Panie wyniki po I kwartale? Udało się zmniejszyć stratę o blisko milion zł, ale przychody są chyba poniżej oczekiwań...

W pierwszym kwartale 2020 naszym głównym celem była kontynuacja działań restrukturyzacyjnych, mających na celu obniżenie kosztów oraz przygotowanie gruntu pod wzrost przychodów w kolejnych miesiącach i latach. Niższy wynik spółki jest efektem ograniczonego kapitału na zatowarowanie, względem analogicznego okresu sprawozdawczego w 2019 roku. Wychodzimy z założenia, że nie da się budować na chwiejnych fundamentach, dlatego znaczną część energii jako Grupa poświęciliśmy na stworzenie solidnych i zdrowych podstaw do wzrostów. Oczywiście wynik mógłby być lepszy, jednak o dalszym rozwoju Merlin Group decydować będzie inwestor strategiczny, a tego nie udałoby się pozyskać bez naprawy niektórych gałęzi naszego biznesu. Pierwszy kwartał 2020 traktujemy jako trudny początek, w liście do Inwestorów jako zarząd podtrzymałyśmy deklarację założonego na 2020 budżetu.

Merlin z jednej strony książkami stoi, z drugiej - kategoria zaliczyła spadek sprzedaży.
Czy większy wpływ na to miały braki w zatowarowaniu czy wybuch pandemii koronawirusa? Czy książki pozostaną flagowym towarem Merlina?

Spadek sprzedaży książek w 2020 wynika z mniejszego zatowarowania sklepu, jest to dalej jedna z najważniejszych kategorii w sklepie merlin.pl. Co jednak istotne, z naszych analiz wynika, że sama pandemia nie przyczyniła się do wzrostu kategorii książka, pomogła za to innym kategoriom, na które postawiliśmy w ostatnim czasie - są to przede wszystkim rozrywka online i offline, puzzle, zabawki. Planujemy w dalszym ciągu rozwijać część "kulturalną" naszych sklepów, wzmacniając jednocześnie inne, wysokomarżowe kategorie, które doskonale uzupełniają pierwotną ofertę sklepów.

Spółka wprowadza do oferty nowe kategorie produktów, także dla sektora B2B. Czy strategia się sprawdza i będzie kontynuowana?

Tak, zdecydowanie strategia rozwoju oferty o wysokomarżowe kategorie produktów była słuszną decyzją i będziemy ją kontynuować. Staramy się tak dobierać kategorie, żeby kompletna oferta sklepu była ze sobą spójna. Bardzo uważamy, mają w pamięci "starego" merlina, w którym mnogość kategorii i towaru powodowała rozmycie strategii i utrudnione dotarcie do klienta z konkretną ofertą. Mamy w grupie kilka sklepów, dokładnie analizujemy zachowania naszych klientów w każdym z nich, dobierając kategorie i produkty szyte na miarę względem potrzeb.

Oferta dla sektora B2B jest dla nas ważnym projektem, będziemy go rozwijać. Zdiagnozowaliśmy rynkową potrzebę, zgłaszają się do nas instytucje publiczne, prywatne firmy. Oferujemy atrakcyjne ceny, szybką dostępność towarów oraz wsparcie w określeniu asortymentu odpowiadającego potrzebom naszego klienta. Przez pandemię i zmiany, które wywołała, zmianie uległy też zachowania klientów, dzięki czemu zakupy online zyskują. Skłania to branże, która do tej pory sprzedawały wyłącznie offline do zmiany strategii. Widzimy w tym dużą szansę i wychodzimy naprzeciw przedsiębiorcom. Zaproponujemy gotowe rozwiązanie, sklep internetowy wraz z produktami i obsługą logistyczną, który pozwoli w szybki ale przede wszystkim profesjonalny sposób zaistnieć na rynku nowym graczom, pod opieką ekspertów z realnym rynkowym doświadczeniem.

Jak przebiega proces restrukturyzacji Grupy?

Najlepiej na to pytanie odpowiadają wyniki Grupy - proces restrukturyzacji zbliża się do końca, jesteśmy bardzo zadowolone z efektów. Ograniczyłyśmy znacznie koszty, pracujemy nad zwiększeniem marży w kluczowych kategoriach i optymalizacją procesów, które pozwolą sprzedawać więcej i do znacznie lepiej określonej grupy odbiorców. Planujemy zakończyć najważniejsze zadania restrukturyzacyjne w drugim kwartale 2020.

Merlin szuka inwestora strategicznego. Czy prowadzone są już konkretne rozmowy? Jaki model byłyby idealny dla spółki?

Prowadzimy już zaawansowane rozmowy z potencjalnym inwestorem, cały proces zakończy się w drugim kwartale. Na pewno będzie to nowy wiatr w żagle spółki. Dlatego też jako zarząd skupiłyśmy się przede wszystkim na osiągnięciu maksymalnych efektów w procesie restrukturyzacji. Połączeniem zdrowych fundamentów spółki oraz zaangażowania potencjalnego inwestora pozwoli nam zrealizować założone cele w 2020 roku oraz latach kolejnych. Jesteśmy wszyscy bardzo podekscytowani.

Koronawirus to duża szansa dla e-commeece, ale i wyzwanie. Czy logistycznie Merlin jemu sprostał? Czy ten segment działalności wymaga doinwestowania w nowej rzeczywistości?

Dla e-commerce logistyka jest nieustającym poligonem doświadczalno-bitewnym, tu nie ma chwili wytchnienia, niezależnie od okresu czy sytuacji rynkowej. Dzięki zaangażowaniu naszego zespołu, bliskiej współpracy z partnerami, dzięki nadgodzinom i nieprzespanym nocom udało nam się osiągnąć założone na pierwszy kwartał cele strategiczne, polegające na poprawie efektywności oraz optymalizacji działu logistycznego. W marcu mieliśmy niewielkie problemy z obsługą piętrzących się zamówień, za co serdecznie przepraszamy naszych klientów, był to właśnie wynik działań optymalizacyjnych, które chwilowo obniżyły zdolność magazynu do obsługi wzmożonej ilości zamówień. Mamy nadzieję, że nasze doświadczenia ograniczą nerwowe sytuacje w przyszłości do minimum, jednak jak to na poligonie, mamy świadomość, że jeszcze wiele nowych sytuacji przed nami, wszystkim stawimy czoła, każda z nich wzmocni Grupę i pozwoli nam działać jeszcze sprawniej i efektywniej w przyszłości.

Pandemia przyspieszyła digitalizację wielu firm, co oznacza, że konkurencja nie zasypia gruszek w popiele. Empik zdecydował się nie otwierać sklepów w galeriach handlowych, więc możemy przypuszczać, że jeszcze mocnej postawi na internet. Czy Merlin jest gotowy na to przyspieszenie na rynku?

Jak najbardziej jako Grupa jesteśmy gotowi. E-commerce to nasza codzienność, nie rozdrabnialiśmy się na działania z punktami fizycznymi, księgarniami etc. Od początku stawiamy i stawialiśmy na sprzedaż w internecie, dlatego staramy się wykorzystać obecną sytuacją najlepiej jak to tylko możliwe. Zawsze działaliśmy w otoczeniu konkurencyjnym, mamy jednak grupę lojalnych klientów naszych marek, pozyskujemy stale nowych. Polscy klienci coraz chętniej kupują w internecie, rynek rośnie, jesteśmy optymistycznie nastawione na przyszłość. Dodatkowo w naszej ocenie konkurencja jedynie motywuje do efektywniejszego działania i szukania nowych rozwiązań. Działania na rynku w roli monopolisty nie niosłoby za sobą wyzwań, a to właśnie wyzwania są dla nas najpiękniejszą częścią tortu w postaci sprzedaży w internecie oraz obsługi zamówień.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5360
Ilość aktualnych ofert: 455964

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.