Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Połowa Polaków nie sprawdza, czy sklep internetowy jest wiarygodny

Polacy często w ogóle nie zastanawiają się nad kwestią bezpieczeństwa na e-zakupach, a tylko połowa ankietowanych w badaniu Santander Consumer Banku przyznała, że weryfikuje sklep internetowy pod względem wiarygodności przed zrobieniem w nim zakupów.
Reklama
  • Według danych zebranych przez Santander Consumer Bank, 87 proc. Polaków korzysta z internetu, a 71 proc. robi to codziennie.
  • Liderami w łączeniu się z wirtualnym światem na co dzień są dwudziesto- i trzydziestolatkowie.
  • Codziennie z sieci korzysta aż 90 proc. zarabiających 7000 zł i więcej na rękę i tylko 47 proc. ankietowanych z pensją nieprzekraczającą 2000 zł miesięcznie.

 

 Polacy w sieci

Jak wykazało najnowsze badanie Santander Consumer Banku, już niemal 90 proc. Polaków korzysta z internetu, a przeważająca część robi to codziennie. W tej drugiej grupie dominują dwudziesto- i trzydziestolatkowie (kolejno 91 i 90 proc.), jednak wysoko znalazły się również inne grupy wiekowe.

Zaskakują seniorzy powyżej sześćdziesiątego roku życia, codziennie z siecią łączy się już co drugi z nich (42 proc.). Bycie stale dostępnym w internecie to domena absolwentów uczelni wyższych (91 proc. w porównaniu z 51 proc. respondentów z wykształceniem podstawowym lub zawodowym) i mieszkających w dużych miastach jak Warszawa, Gdańsk czy Kraków (84 proc. w zestawieniu z 66 proc. mieszkańców wsi).

Jak się okazuje, istnieje również korelacja pomiędzy aktywnością w sieci, a poziomem wynagrodzenia. Codziennie korzysta z niej aż 90 proc. zarabiających 7000 zł i więcej na rękę i tylko 47 proc. ankietowanych z pensją nieprzekraczającą 2000 zł miesięcznie.

- Te różnice wiążą się najczęściej ze stylem życia – mówi Ewelina Krzynowy, Dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku. – Osoby z wyższym wykształceniem najczęściej wykonują pracę biurową, w której mają swobodny dostęp do internetu i często muszą z niego korzystać na co dzień, wykonując swoje obowiązki. Podobnie ludzie, którzy mieszkają w dużych miastach często zajmują się zawodowo rzeczami, które wymuszają od nich codzienny kontakt z siecią. W większych ośrodkach dzieje się też więcej rzeczy, dlatego ich mieszkańcy mogą czuć większą potrzebę „bycia na bieżąco” niż osoby mieszkające na wsi.

Zaniedbujemy bezpieczeństwo na e-zakupach

Zapytani o to, w jaki sposób dbają o swoje bezpieczeństwo na e-zakupach Polacy często odpowiadali, że w ogóle nie zastanawiają się nad tą kwestią (15 proc.). Jednocześnie tylko połowa ankietowanych w badaniu Santander Consumer Banku przyznała, że weryfikuje sklep internetowy pod względem wiarygodności przed zrobieniem w nim zakupów (54 proc.). Korespondencję ze sprzedawcą i dowód zakupu zachowuje niewiele więcej, bo jedynie 59 proc. respondentów.

- Takie zachowanie daje pole do popisu oszustom – ostrzega Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku. – Tak częste korzystanie z internetu, jakie deklaruje większość badanych, powinno nieść za sobą większą świadomość cyberzagrożeń, których można doświadczyć również podczas zakupów w sklepie internetowym. Im szybciej to zrozumiemy, tym lepiej dla naszego bezpieczeństwa.

Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, mniej niż połowa Polaków dokładnie sprawdza dane do przelewu przed przesłaniem pieniędzy (45 proc.) i korzysta z zaufanego połączenia (31 proc.) podczas kupowania w kanale online. Nie są u nas też popularne rozwiązania takie jak ubezpieczenia zakupów robionych w sieci. Korzysta z nich jedynie co dziesiąty Polak (10 proc.).

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum