Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

7 kluczowych funkcjonalności platformy e-commerce B2B

W sieci najczęściej transakcja odbywa się pomiędzy firmą, która sprzedaje produkt, a konsumentem, który go zamawia. Dochodzi jednak również do transakcji zawieranych pomiędzy przedsiębiorstwami i wtedy mowa jest o rynku B2B. Odbywa się głównie przez platformy e-commerce. Jakie są największe korzyści postawienia na to rozwiązanie? Jakie kluczowe funkcjonalności uzyskamy i jakie oprogramowanie wykorzystać do wdrożenia platformy?

Czym jest platforma B2B?

Rynek B2B rządzi się swoimi prawami. Dochodzi na nim do transakcji opiewających często na bardzo duże sumy. Inne są na nim oczekiwania klientów, inaczej przebiega również proces zakupowy. Transakcji jest mniej, a często zatwierdzenie danych inwestycji wymaga zgody wielu osób. Jak wynika z raportu „Discover the largest B2B e-commerce market in CEE report from Marketplanet”, wartość transakcji na rynku B2B online w Polsce wyniosła w 2021 roku około 130 miliardów dolarów. Wzrosła wartość zakupów dokonywanych zarówno przez duże, jak i średnie firmy, odpowiednio o 48,7% i 41,1% w stosunku do poprzedniego roku. Niższy był wzrost w przypadku mniejszych firm – o 18,3%.

Czym właściwie jest platforma B2B? Otóż jest to rozwiązanie, które daje możliwość sprzedaży online i jest zoptymalizowane pod obsługę klienta biznesowego. Dzięki niemu, jako prowadzący sprzedaż przez internet, możesz łatwiej komunikować się z odbiorcami. Umożliwia ono również lepsze zarządzanie sprzedażą, usprawnia prowadzenie działań marketingowych i logistycznych. Jednocześnie jest to dobre uzupełnienie działalności prowadzonej stacjonarnie. Stosowanie platformy gwarantuje też, że dane dotyczące wszystkich produktów oferowanych przez firmę w różnych kanałach mogą być zgromadzone w jednym systemie. Platforma sprzedażowa B2B to obecnie konieczność dla firm, które chcą optymalizować działalność, dostosowywać się do wymagań rynku i osiągać oczekiwane wyniki.

Korzyści, które oferuje platforma B2B

Uruchomienie platformy B2B jest opłacalne dla klienta biznesowego, jak i dla firmy oferującej produkty i usługi. To udogodnienie w biznesie, które pomaga nadążyć za oczekiwaniami rynku i klientów. Sprzedaż w modelu B2B poprzez tego typu platformę wiąże się z następującymi korzyściami:

  • Integracja z innymi ważnymi rozwiązaniami, które są potrzebne w takiej działalności. Chodzi m.in. o programy magazynowe czy też do obsługi sprzedaży lub księgowości.
  • Zapewnienie rozwiązań do obsługi reklamacji – można skonfigurować, jak ma wyglądać ten proces.
  • Łatwe wprowadzanie zmian w bieżącej ofercie, podgląd do aktualnych stanów magazynowych.
  • Możliwość tworzenia grup klientów i prezentowania im dostosowanej do nich oferty.
  • Określanie celów sprzedażowych do realizacji w danym okresie i monitorowanie postępów.
  • Integracja z popularnymi narzędziami do prowadzenia działań marketingowych, takimi jak Google Ads czy Facebook Ads. 
  • Automatyzacja działań – systemy B2B przesyłają informacje o statusie realizacji zamówienia, generują dokumenty magazynowe i wykonują wiele innych czynności.
  • Niższe koszty – ograniczenie roli pracowników powoduje, że obsługa sprzedaży nie wymaga tak dużej kadry. System może zastępować człowieka pod wieloma względami, a to oznacza, że wydatki związane z osiągnięciem danego przychodu są niższe.
  • Platforma działa 24 h na dobę – klient może przeglądać ofertę i robić zakupy dokładnie wtedy, kiedy ma na to czas.
  • Kontrola nad procesami – platformy B2B dają dostęp do wielu danych. Zbierają je, a następnie umożliwiają ich analizowanie. Chodzi tutaj m.in. o zamówienia, reklamacje, zgłoszenia. Ponadto fakt, że wiele działań realizowanych jest automatycznie minimalizuje ryzyko pojawienia się błędów, do których może częściej dochodzić w sytuacji, gdy za dane zadanie odpowiada człowiek.

Platformy B2B są rozwiązaniami do sprzedaży hurtowej, ale nie tylko. W sektorze B2B dochodzi również do transakcji dotyczących pojedynczych urządzeń, przy czym często opiewają one na bardzo duże kwoty.

Kluczowe funkcjonalności platformy B2B

Na rynku e-commerce B2B klienci mają określone wymagania. Jednocześnie prowadzący sprzedaż potrzebuje konkretnych rozwiązań, które ułatwią mu spełnienie potrzeb odbiorców. To wszystko powinna zapewniać platforma B2B. Jakie są kluczowe jej funkcjonalności, a przynajmniej – jakie powinny być?

1. Pełna automatyzacja procesu zakupowego
Klient sam znajduje produkt online, widzi wszystkie istotne informacje na jego temat, składa zamówienie i rozlicza się zgodnie z wybranym modelem. Wszystko odbywa się bez konieczności ingerencji pracownika sklepu. Co istotne, klient wykonuje kolejne czynności wygodnie bez względu na to, czy korzysta z komputera, czy z urządzenia mobilnego – platforma B2B jest responsywna.

2. Zarządzanie produktami
Całą ofertą możesz zarządzać w jednym panelu. Na tej podstawie widzisz, jakie są stany magazynowe  z uwzględnieniem wszystkich kanałów sprzedaży, z jakich korzystasz. Możesz dodać dowolną liczbę produktów, a sklep będzie działać tak samo płynnie.

3. Łatwa integracja
To ważne, aby system B2B nie sprawiał problemów pod względem integracji z rozwiązaniami, z których aktualnie korzysta firma. Nie każda platforma jest pod tym względem tak samo elastyczna – warto to zweryfikować.

4. Dopracowana architektura
System B2B powinien być zoptymalizowanym rozwiązaniem, które można dopasować do oczekiwań danego biznesu czy konkretnej firmy. Nie ma dwóch identycznych przedsiębiorstw. Elastyczność jest jedną z ważnych cech takiego oprogramowania.

5. Spersonalizowane ceny
Firma może mieć różnych odbiorców – dzielić ich na grupy i przygotowywać dla nich różne wyceny. Np. niższa stawka może obowiązywać klientów, którzy zamawiają hurtową liczbę produktów. Innym pomysłem są rabaty na określonych wcześniej zasadach.

6. Zaawansowane funkcje rozliczenia
W przypadku B2B duży zakres możliwości pod tym względem jest jeszcze ważniejszy niż dla oferty kierowanej do konsumentów. Funkcje oczekiwane przez odbiorców to m.in. możliwość przeniesienia kosztów wysyłki na konta partnerów handlowych. Do tego bardzo ważne są różne formy płatności, a w tym np. linia kredytowa czy kredyt kupiecki.

7. Zarządzanie kwestiami podatkowymi
Możliwe, że w przypadku danej grupy odbiorców obowiązują szczególne zasady podatkowe. Dlatego koniecznie platforma B2B musi dawać możliwość zdefiniowania różnych sposobów rozliczeń podatkowych.

Platforma B2B na Shopware 6 – dlaczego warto?

Rozwiązaniem, które może spełnić Twoje oczekiwania, jest system B2B Shopware, który dokładnie opisano na shopware.com. To oprogramowanie typu open source, z publicznie dostępnym kodem źródłowym. Można je dostosowywać do oczekiwań firmy – w zasadzie bez ograniczeń. Natomiast są również wersje płatne. Jeśli chcesz uruchomić platformę B2B, to zwróć uwagę właśnie na nie. W tym przypadku uzyskujesz w cenie rozwiązania pomoc techniczną, a na szczególną uwagę zasługują rozbudowane możliwości, jakie zapewnia sklep Shopware.

Co daje taki wybór? Shopware umożliwia łatwą integrację platformy z innymi systemami, z których korzystasz w sprzedaży. Strony produktowe możesz optymalnie dostosować do swojego odbiorcy. W witrynie są przeróżne instrukcje, które mają ułatwiać robienie zakupów. Przydatne są opcje zarządzania uprawnieniami i rolami poszczególnych osób, które pracują przy obsłudze sklepu. Kontrolować można również ofertę skierowaną do przedstawicieli handlowych.

Bez względu na to, czy aktualnie bazujesz na systemie CRM, ERP czy PIM, w każdym przypadku integracja nie powinna sprawiać większych kłopotów. Dzięki temu, że ta platforma B2B jest już używana przez wiele marek, w sieci możesz znaleźć dużo informacji na temat optymalnego stosowania systemu, szczególnie przydatnych funkcji i integracji. Warto je wykorzystać.

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum