Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

8 najważniejszych wydarzeń w branży e-commerce w 2021 roku

Amazon w końcu w Polsce, Allegro przejmuje Mall Group, paczkomatowe szaleństwo trwa! Co jeszcze wydarzyło się w 2021 w branży e-commerce? Najważniejsze wydarzenia wskazuje dla nas Sylwester Kubiak, Sales Manager of Publishers Team, Gemius.
Reklama

8 najważniejszych wydarzeń w branży e-commerce według Sylwestra Kubiaka

1. Wejście Amazona do Polski…

…pod którego znakiem upłynął początek roku w polskim e-commerce. Pojawienie się amerykańskiego giganta w Polsce miało zrewolucjonizować rynek i doprowadzić do duopolu Allegro-Amazon, tymczasem, jak wynika m.in. z raportu Gemiusa „E-commerce w Polsce 2021” lider wciąż pozostaje jeden - Allegro. W badaniu spontanicznej znajomości podmiotów e-commerce polską platformę wskazało jako pierwszą aż 84% badanych. Wszystko wskazuje też na to, że pozycja marki może ulec wzmocnieniu, a to za sprawą faktu, że…

2. Allegro przejmuje Mall Group

Połączenie sił grup Allegro i Mall jest szansą polskiej platformy na zawojowanie kolejnych rynków Europy Środkowo – Wschodniej. Dowodzi też, że Allegro mierzy wysoko i nie powiedziało jeszcze ostatniego słowa. Będę z zaciekawieniem obserwował efekty tych działań.

3. Nowi gracze na rynku maszyn paczkowych

O tym, że coraz więcej Polaków korzysta z paczkomatów oraz że robią to coraz chętniej, nie trzeba nikogo przekonywać. Pandemia wzmocniła tylko ten trend, umożliwiając konsumentom odbiór zamówionych produktów bez kontaktu z kurierem. Rynek ten zdominowany jest przez InPost – zgodnie z raportem „E-commerce w Polsce 2021”, dla 77% badanych paczkomat InPost jest najczęściej wybieraną formą dostawy podczas zakupów online, a dla 81% jest formą najbardziej zachęcającą do kupowania w sieci. Czy zatem jest na tym rynku miejsce dla konkurencji? Postanowiły to sprawdzić Orlen i Poczta Polska, które uruchomiły swoje usługi dostawy do maszyn paczkowych. Orlen Paczka i SmartBox mają duże ambicje, choć w tym roku nie udało im się jeszcze wykroić znaczącego kawałka z paczkomatowego tortu. Jestem ciekaw, jak będą sobie radzić w kolejnym.

4. Opakowania wielorazowe InPostu

InPost tymczasem zapowiada prawdziwą rewolucje, będącą odpowiedzią na jedną z największych bolączek e-commerce’u, a więc nadprodukcję jednorazowych opakowań. Wielorazowe opakowania zwrotne, testowane na razie wspólnie z marką MODIVO, mają szansę sprawić, że dostawy w zakupach online staną się bardziej ekologiczne. Pomysł nie jest wolny od wad – wiąże się m.in. z koniecznością ponownej wizyty przy paczkomacie po rozpakowaniu przesyłki, jednak na pewno stanowi krok w dobrym kierunku. Trzymam kciuki za tę inicjatywę.

5. Wzrost zakupów za pomocą smartfona

To już nie tendencja, to fakt. M-commerce zyskuje na znaczeniu, w dużej mierze za sprawą ludzi młodych. Z tegorocznej fali raportu Gemiusa o e-commerce jednoznacznie wynika, że aż 92% badanych w wieku 15-24 korzystało ze smartfona w procesie zakupów online. W grupie all odsetek ten wynosi natomiast 76%, jedynie o 2 p.p. mniej niż w przypadku najczęściej używanego do e-zakupów laptopa. Co to oznacza dla przedsiębiorców sprzedających swoje towary i usługi w sieci? Że jeśli nie dostosowali swoich sklepów do potrzeb użytkowników mobilnych, są już o krok za konkurencją i powinni jak najszybciej naprawić swój błąd.

6. Ofensywa q-commerce

Dostawy 15 minutowe zaczynają rewolucjonizować rynek e-grocery. Dla e-konsumentów liczy się szybkość, a dostawa codziennych sprawunków w krótkim czasie zbliża tę formę zakupów do tradycyjnej wizyty w sklepie, tyle że bez wychodzenia z domu. Coś, co jeszcze niedawno wydawało się nierealne, dziś staje się faktem –w Warszawie działa już kilka firm oferujących błyskawiczną dostawę zakupów spożywczych do domu. Uważam, że w dłuższej perspektywie będziemy obserwować konsolidację tego typu usług, co poskutkuje tym, że na rynku pozostaną najsilniejsi.

7. Dark store’y

W dark store’y inwestują kolejne sieci handlowe. Idea dedykowanych e-commerce’owi punktów sprzedaży, do których dostępu nie mają klienci „z ulicy”, wpisuje się w ten sam trend, co dostawy 15-minutowe: ma zminimalizować czas dostawy. Dark store’y świetnie odpowiadają więc na potrzebę konsumentów, ale też pozwalają sklepom na optymalizację kosztów magazynowania i dostawy. Brzmi jak przepis na sukces.

8. Wzrost rynku e-commerce

Na koniec chcę zwrócić uwagę na dynamiczny rozwój handlu w sieci w ogóle. Liczba sklepów e-commerce rośnie – w I. kwartale 2021 był to wzrost o ok. 70% rok do roku. Rośnie też odsetek osób kupujących online – z danych Gemius wynika, że w sieci kupuje już 77% internautów. Handlowi online z pewnością sprzyja pandemia, jednak jestem przekonany, że zmiany, które dokonały się w tym czasie w konsumentach, są zmianami na dłużej.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.