PARTNER PORTALU

80 proc. sklepów internetowych nie dostosowało się do zmian w prawie

Autor: dlahandlu.pl 29 stycznia 2021 09:11

80 proc. sklepów internetowych nie dostosowało się do zmian w prawie E-sklepy muszą dostosowac się do przepisów, fot. Shutterstock

Wraz z nowym rokiem zmieniły się przepisy, które wymusiły zmiany w regulaminach sklepów internetowych. Czas na wdrożenie zmian przypadł na koniec grudnia. Wygląda na to, że większość z nich zmiany prawne zostawiła sobie na później, kiedy już rozliczą świąteczne zamówienia i zwroty. Z danych Kreatora Legal Geek wynika, że tylko około 20 proc. sklepów dostosowała swoje regulaminy i procedury do nowych regulacji 1 stycznia 2021 roku, a więc w momencie, kiedy zmiany weszły w życie.

Konieczność aktualizacji regulaminów wynika z nowelizacji Kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta, które przyznają przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, w określonych sytuacjach, uprawnienia zbliżone do tych zarezerwowanych do tej pory wyłącznie dla konsumentów (zwłaszcza prawo odstąpienia od umowy). Zmiany nie są małe ponieważ w dokumentach trzeba uwzględnić nowy typ kupującego. Aktualizacja regulaminów to nie wszystko, dochodzi jeszcze weryfikacja czy w danym przypadku mamy do czynienia z nowym typem klienta i to w niektórych przypadkach może być sporym wyzwaniem.

Klienci sprzedający w sieci na razie nie skarżą się na wzrost liczby zwrotów spowodowany nowelizacją i przyznaniem części przedsiębiorców prawa odstąpienia od umowy. Zmiana, a w zasadzie jej konsekwencje, jeszcze przed jej wejściem w życie budziły wątpliwości - nawet wśród prawników, a co dopiero wśród osób nie obracających się na co dzień wśród przepisów.

- Być może rynek nie ma do końca świadomości co się zmieniło. Jednak brak dostosowania dokumentów może być kosztowny dla sprzedawców, np. może skutkować zwrotem towaru, który przy odpowiednim spełnieniu obowiązków informacyjnych nie przysługiwałby kupującemu – mówi Zofia Babicka-Klecor z Kreatora Legal Geek.

Na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy większość sprzedawców internetowych musiała wprowadzić zmiany dokumentów umieszczonych w sklepach internetowych co najmniej dwa razy. W lipcu za sprawą unieważnienia Tarczy prywatności, która była podstawą przekazywania danych osobowych do Stanów Zjednoczonych i wymusiła zmiany w politykach prywatności, a pod koniec zeszłego roku w wyniku wspomnianej nowelizacji przepisów krajowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7858
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    4,15

  • Śr

    2,58

  • Min

    2,25

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.