Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

adCookie: 5 rzeczy o marketingu, które powinien wiedzieć każdy szef

Sukces marki jest wynikiem pracy wszystkich działów w firmie. Najważniejsza jest współpraca zarządu, działów marketingu i sprzedaży. To możliwe tylko wówczas, gdy wszystkie trzy strony darzą się zaufaniem, a do tego potrzebne są wzajemne zrozumienie i podstawowa wiedza o pracy w każdym z tych obszarów - stwierdza Mateusz Sobieraj, CEO adCookie.
Reklama

Jaka jest rola marketingu w biznesie?

Aż 80% dyrektorów generalnych nie ufa swoim dyrektorom marketingu. Dla porównania: tylko 10% ankietowanych miało takie zdanie na temat swoich dyrektorów finansowych i dyrektorów IT. Z drugiej strony, 74% dyrektorów marketingu twierdziło, że ich praca nie pozwala im podejmować decyzji, które mają największy wpływ na biznes. Te liczby wskazują, jak trudno jest budować relacje oparte na zrozumieniu i zaufaniu.

Inne badania, pokazują, że “dwóch na pięciu marketerów czuje, że musi się tłumaczyć i bronić swojego stanowiska wobec zarządu, bo nie potrafi zmierzyć wpływu działań marketingowych na działalność firmy”.

Pierwszym krokiem do skutecznej współpracy będzie zatem zrozumienie roli marketingu w firmie. Nie obejdzie się tutaj bez zaangażowania dyrektora marketingu, który powinien przedstawić właściwą strategię marketingową i odpowiednio dobrane narzędzia do jej realizacji. Ważne będą też dobrze dobrane wskaźniki, którymi zmierzymy ostateczny efekt.

W jaki sposób marketing generuje wartość dla firmy?

Marketing daje nam konkretne narzędzia do budowania i tworzenia wartości marki oraz zwiększania sprzedaży, lojalności klientów, a nawet rentowności. 

Konkretnie możemy podzielić ten obszar na bardzo wiele procesów, np.: rozpoznawanie rynku, analiza Customer Journey, czyli ścieżek zakupowych klienta, czy tworzenie pozytywnego doświadczenia użytkownika – tzw. Customer Experience, które wprost przekłada się na lojalność klientów i częstotliwość zakupów.

Każdy prezes, czy właściciel firmy powinien mieć na uwadze, które z tych procesów w danym momencie są w jego firmie najważniejsze:

Przykładami generowania wartości są m.in.:

  • Budowanie wartości marki (Brand Equity, Brand Awareness),  dzięki temu znacznie więcej konsumentów będzie rozpoznawało naszą markę, dowie się o jej atrybutach, będzie preferowało nasze produkty zamiast produktów konkurencji.

To właśnie też wartość marki sprawia, że konsumenci są w stanie płacić więcej za towar marki, którą cenią, a to podnosi średnią wartość zamówienia i rentowność.

  • Generowanie sprzedaży (Sales) – dobrze przeprowadzona kampania marketingowa przekłada się na zwiększenie sprzedaży wprost lub pośrednio rozpoczynając ścieżkę zakupową użytkownika.
  • Pozyskiwanie klientów (Customer Acquisition) – marketing służy stworzeniu kampanii, która ma na celu przyciągnięcie nowej grupy klientów lub odebranie klientów konkurencji.

To tylko kilka procesów. Warto też pamiętać, że na różnych etapach rozwoju przedsiębiorstwa inne aspekty marketingu mogą okazać się kluczowe.

Jak mierzyć skuteczność marketingu?

Kiedy już znamy rolę marketingu i wiemy, w jaki sposób może generować wartość, niezbędne staje się określenie mierników tej wartości. Poza tym, jak mierzyć skuteczność marketingu? -każdy prezes powinien też dowiedzieć się, w jakim terminie spodziewać się rezultatów.

Rozpatrywanie efektów marketingu w krótkiej i długiej perspektywie to często pomijany aspekt. Wydatki poniesione na marketing mogą się zwrócić od razu (np. performance marketing), ale w przypadku większości działań – pozytywne efekty będą odłożone w czasie (np. SEO, content marketing). W dłuższej perspektywie różne elementy marketingu nakładają się na siebie, wzajemnie wzmacniają i tworzą korzystny dla firmy efekt synergii, ale z drugiej strony, po zmierzeniu tego efektu trudniej jest jednoznacznie określić, jaki dokładnie udział mają w nim poszczególne działania.

Wskaźniki, jakimi można oceniać skuteczność działań marketingowych:

  • Marketshare – czyli udział w rynku.
  • Brand Equity – czyli wartość marki.
  • Return on Marketing Investment (ROMI) – czyli zwrot kosztów z wydatków marketingowych.
  • Return on Ad Spend (ROAS) – czyli zwrot wydatków na reklamę.
  • Sales Growth/Volume – wzrost sprzedaży.
  • Customer Acquisition Cost (CAC) – to koszt pozyskania klienta.
  • Cost Per Lead (CPL) - koszt pozyskania danych kontaktowych, zapytania od potencjalnego klienta.
  • Retention Rate – zdolność firmy do utrzymania klientów przez określony czas.
  • Average Order Value (AOV) – średnia wartość zamówienia/zakupu.
  • Customer lifetime value (CLV, LTV) - jest to wartość klienta w czasie, jaką uzyskujemy przez cały okres, gdy pozostaje on klientem marki.

Jak dokładnie przełożyć cele biznesowe na cele marketingowe?

W samym wyznaczaniu celów pomocna będzie popularna metoda SMART. Cele muszą być konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie.

Na przykład:

  • Zwiększyć sprzedaż w e-commerce o 40% miesięcznie do września 2023.
  • Zwiększyć do końca 2023 roku liczbę wartościowych zapytań (leadów) z 500 do 800 miesięcznie, przy utrzymaniu kosztu pozyskania zapytania poniżej 100 zł.
  • Zwiększyć średnią wartość zamówienia (AOV) o 50 zł w ciągu 6 miesięcy.

Ile pieniędzy przeznaczać na marketing?

Jak wiele środków finansowych powinniśmy przeznaczyć na działania marketingowe w organizacji? Odpowiedzi będzie pewnie tyle, ilu marketingowców zapytamy. Badania pokazują, że w zależności od sektora wskaźnik ten wygląda następująco:

  • B2B produkt – 9% przychodów firmy,
  • B2B usługi – 7,9% przychodów firmy,
  • B2C produkt – 11,9% przychodów firmy,
  • B2C usługi – 4,8% przychodów firmy.

Najwięcej inwestują sektory bankowy, technologiczny i telekomunikacyjny. Najmniej górnictwo, transport i przemysł. Oczywiście im większą rolę odgrywa marketing w generowaniu sprzedaży, tym większą porcję w budżecie firmy powinien zajmować.

Reklama

Inteligentny e-commerce

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum