Alibaba: Zysk netto mocno w dół, cięcie kosztów na horyzoncie

Gwałtowny spadek zysków
Chińska polityka „zero covid” obciąża wyniki Alibaby. Gigant e-commerce odnotował wprawdzie wzrost przychodów o 9 proc. w czwartym kwartale bieżącego roku obrotowego (kończącego się 31 marca) - to wynik lepszy niż oczekiwano, ale wciąż najniższy od debiutu grupy w 2014 roku. EBITDA spółki spadła o 30 proc.
W całym roku fiskalnym Alibaba odnotował 19-proc. wzrost przychodów, czyli mniej niż cel wyznaczony przez grupę w listopadzie 2021 (20-23 proc.). Zysk netto spadł o 59 proc., ponieważ chiński lockdown miały poważny wpływ na łańcuch dostaw. Ponadto w marcu sprzedaż detaliczna w Chinach spadła o 3,5 proc.
Alibaba będzie redukować koszty
Alibaba zmaga się również z kłopotami poza Chinami: azjatycka filia Lazada odnotowuje spowolnienie wzrostu zamówień online. W Europie AliExpress cierpi z powodu wojny na Ukrainie i znowelizowanych europejskich przepisów VAT – od 1 lipca 2021 r. VAT i opłaty celne muszą być opłacane od wszystkich przesyłek spoza Unii Europejskiej, nie ma już wyjątku dla tanich przesyłek z Chin.
Prezes Daniel Zhang zapowiedział, że w nowym roku podatkowym jego firma jeszcze bardziej skoncentruje się na kontroli kosztów i efektywności operacyjnej. Nie chce jednak wiązać się z konkretnymi perspektywami na bieżący rok podatkowy, ponieważ niepewność związana z pandemią wciąż jest zbyt duża.