Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Amazon potrzebuje sklepów stacjonarnych, by liczyć się w Europie

Po fantastycznych wynikach w II kwartale br. Amazon kontynuuje demonstrację swojej dominacji w branży detalicznej. Do tej pory za sukces spółki odpowiadała przede wszystkim internetowa sprzedaż artykułów nieżywnościowych, ale po przejęciu sieci Whole Foods sklepy stacjonarne generują już 8,1 proc. przychodów firmy, która utrzymuje kurs na wielokanałowość.
Reklama

Amazonowi z pewnością potrzeba więcej czasu na rozwijanie w Europie takich przedsięwzięć jak AmazonFresh czy Prime Now. Sieć Whole Foods ma na razie zaledwie kilka sklepów w Londynie. Jednak Amazon już teraz buduje relacje z dostawcami FMCG. Eksperci LZ Retailytics największy potencjał widzą w rynku brytyjskim.  Możliwości w Niemczech i Francji wydają się być ograniczone, ale oczywiście są tam szanse na wprowadzenie szyldów Whole Foods i Amazon Go do dużych miast.

W II kw. sprzedaż spółki wzrosła do 52,89 mld dolarów (47,78 mld euro), co oznacza wzrost o 44 proc. w Ameryce Północnej i 27 proc. w skali międzynarodowej. Zaledwie rok po nabyciu Whole Foods, sklepy stacjonarne odpowiadają za 8,1 proc. całości przychodów. Przychody operacyjne wzrosły o 113 proc., do poziomu 7,78 mld dolarów (6,67 mld euro).

W Europie tempo wzrostu Amazona przewyższa wyniki konkurencji, ale za sukces spółki odpowiada sprzedaż artykułów non-food. Projekty spożywcze są w powijakach.  Pomimo uruchomienia AmazonFresh w Wielkiej Brytanii oraz usługi Prime Now w 16 europejskich miastach, są to wciąż działania zbyt kosztochłonne dla amerykańskiego giganta. Chodzi o wyzwania związane z logistyką żywności oraz trudności w zawieraniu długofalowych porozumień z dostawcami. W styczniu spółka wycofała się z projektu AmazonFresh w Niemczech. Amazon ma więc przed sobą dużo pracy, aby przekonać Europejczyków, że jest liczącym się graczem FMCG. 

Wydaje się, że spółka Jeffa Bezosa będzie cierpliwe pracować na to miano. Zwłaszcza, że hitami sprzedaży podczas tegorocznego dnia obniżek tzw. Prime Day były takie produkty, jak tabletki do zmywarki Finish (TOP 3 w Wielkiej Brytanii i we Włoszech).
 
Na dojrzałych rynkach, takich jak Wielka Brytania, detaliści odnoszący największe sukcesy realizują strategię sprzedaży wielokanałowej. Ku takim rozwiązaniom skłaniają się również klienci.
Jeśli Amazon myśli poważnie o działaniu w branży spożywczej poza USA, możemy spodziewać się, że stanie się w przyszłości konsolidatorem tego rynku – przewidują eksperci LZ Retailytics.
 
W Stanach Zjednoczonych zniżki na żywność cieszą się olbrzymią popularnością, co pokazuje że mariaż światów online i offilne (Whole Foods) pomógł Amazonowi rozpędzić koło zamachowe sprzedaży. Budowanie bazy sklepów stacjonarnych daje spółce wiele korzyści - kierując się ich wielkością oraz popytem na usługę są one wykorzystywane jako mini centra dystrybucji (program Prime Now w 20 miastach USA).
 
Niemcy, Wielka Brytania i Francja to największe europejskie rynki dla Amazona. Rynek brytyjski jest w fazie konsolidacji. Amerykańska spółka mogłaby wziąć udział w tym procesie np. poprzez przejęcie sieci Morrisons, z którą już współpracuje. Na przeszkodzie stoi jednak umowa między Morrisons a e-platformą Ocado. Inną alternatywą w Wielkiej Brytanii może być rozszerzenie działalności sieci Whole Foods, np. poprzez nabycie mniejszych sklepów, które prawdopodobnie będzie sprzedawać Sainsbury's, przygotowując się do fuzji z Asdą.
 

 

Reklama

Inteligentny e-commerce

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum