Amazon potrzebuje sklepów stacjonarnych, by liczyć się w Europie
Po fantastycznych wynikach w II kwartale br. Amazon kontynuuje demonstrację swojej dominacji w branży detalicznej. Do tej pory za sukces spółki odpowiadała przede wszystkim internetowa sprzedaż artykułów nieżywnościowych, ale po przejęciu sieci Whole Foods sklepy stacjonarne generują już 8,1 proc. przychodów firmy, która utrzymuje kurs na wielokanałowość.
Amazonowi z pewnością potrzeba więcej czasu na rozwijanie w Europie takich przedsięwzięć jak AmazonFresh czy Prime Now. Sieć Whole Foods ma na razie zaledwie kilka sklepów w Londynie. Jednak Amazon już teraz buduje relacje z dostawcami FMCG. Eksperci LZ Retailytics największy potencjał widzą w rynku brytyjskim. Możliwości w Niemczech i Francji wydają się być ograniczone, ale oczywiście są tam szanse na wprowadzenie szyldów Whole Foods i Amazon Go do dużych miast.
W II kw. sprzedaż spółki wzrosła do 52,89 mld dolarów (47,78 mld euro), co oznacza wzrost o 44 proc. w Ameryce Północnej i 27 proc. w skali międzynarodowej. Zaledwie rok po nabyciu Whole Foods, sklepy stacjonarne odpowiadają za 8,1 proc. całości przychodów. Przychody operacyjne wzrosły o 113 proc., do poziomu 7,78 mld dolarów (6,67 mld euro).
Przeczytaj także:
W Europie tempo wzrostu Amazona przewyższa wyniki konkurencji, ale za sukces spółki odpowiada sprzedaż artykułów non-food. Projekty spożywcze są w powijakach. Pomimo uruchomienia AmazonFresh w Wielkiej Brytanii oraz usługi Prime Now w 16 europejskich miastach, są to wciąż działania zbyt kosztochłonne dla amerykańskiego giganta. Chodzi o wyzwania związane z logistyką żywności oraz trudności w zawieraniu długofalowych porozumień z dostawcami. W styczniu spółka wycofała się z projektu AmazonFresh w Niemczech. Amazon ma więc przed sobą dużo pracy, aby przekonać Europejczyków, że jest liczącym się graczem FMCG.
Wydaje się, że spółka Jeffa Bezosa będzie cierpliwe pracować na to miano. Zwłaszcza, że hitami sprzedaży podczas tegorocznego dnia obniżek tzw. Prime Day były takie produkty, jak tabletki do zmywarki Finish (TOP 3 w Wielkiej Brytanii i we Włoszech).
Na dojrzałych rynkach, takich jak Wielka Brytania, detaliści odnoszący największe sukcesy realizują strategię sprzedaży wielokanałowej. Ku takim rozwiązaniom skłaniają się również klienci.
Jeśli Amazon myśli poważnie o działaniu w branży spożywczej poza USA, możemy spodziewać się, że stanie się w przyszłości konsolidatorem tego rynku – przewidują eksperci LZ Retailytics.
W Stanach Zjednoczonych zniżki na żywność cieszą się olbrzymią popularnością, co pokazuje że mariaż światów online i offilne (Whole Foods) pomógł Amazonowi rozpędzić koło zamachowe sprzedaży. Budowanie bazy sklepów stacjonarnych daje spółce wiele korzyści - kierując się ich wielkością oraz popytem na usługę są one wykorzystywane jako mini centra dystrybucji (program Prime Now w 20 miastach USA).
Niemcy, Wielka Brytania i Francja to największe europejskie rynki dla Amazona. Rynek brytyjski jest w fazie konsolidacji. Amerykańska spółka mogłaby wziąć udział w tym procesie np. poprzez przejęcie sieci Morrisons, z którą już współpracuje. Na przeszkodzie stoi jednak umowa między Morrisons a e-platformą Ocado. Inną alternatywą w Wielkiej Brytanii może być rozszerzenie działalności sieci Whole Foods, np. poprzez nabycie mniejszych sklepów, które prawdopodobnie będzie sprzedawać Sainsbury's, przygotowując się do fuzji z Asdą.
Przeczytaj także:


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
- 19:17 Francja: Macron: dwa posiłki za 1 euro dla studentów w czasie pandemii
- 18:25 Europarlament przyjął sprawozdanie dotyczące prawa pracowników do bycia offline
- 17:01 Sprzedaż Burberry w Europie spadła o 40 proc.
- 16:51 Louis XIII Cabinets zadebiutował w Warszawie
- 16:47 Galeria Młociny inauguruje robienie zakupów poprzez streamingi live
- 16:45 Kraków: Policjantka próbowała ukraść alkohol w Biedronce
- 15:20 Jack Link's promuje się wśród e-graczy
- 15:16 Odzież i tekstylia marek własnych ALDI tylko z bawełną ze zrównoważonych upraw
-
Empik opracował algorytm, który przewiduje, jak będą działać sklepy w danych...
-
PKD sklepów franczyzowych nie uprawnia ich do tarczy, pomimo, że nie mogą...
-
Biedronka: Na opakowaniach produktów pojawi się komunikat o segregacji śmieci
-
Chiny: Xi pisze list do byłego szefa Starbucksa i zachęca do poprawy relacji...
-
Raport EEC Review: Żywność w dostawie czy subskrypcji?
-
W którą stronę pójdzie transformacja galerii handlowych?
- 1 Rząd Francji sprzeciwia się przejęciu Carrefoura przez kanadyjski koncern...
- 2 Wynagrodzenie na stanowisku kasjer w Kaufland wzrośnie do max. 4100 zł brutto
- 3 Dino zmierzy się z kryzysem wizerunkowym?
- 4 Ekspert: Celem podatku handlowego jest wyrównywanie szans mniejszych firm
- 5 UOKiK wszczął postępowania wobec Kauflandu, Eurocashu i Intermarche
- 6 Właściciel zakładów mięsnych Henryk K. ujęty w Argentynie
-
Hybrydowy kongres, czyli EEC w 2021 roku
-
Raport EEC Review: Żywność w dostawie czy subskrypcji?
-
Rusza rejestracja na EEC Trends!
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.