Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Biedronka i Lidl muszą otworzyć się na handel internetowy. E-commerce to szansa dla dyskontów

Polski rynek e-commerce w latach 2020-2021 charakteryzowała duża niepewność i okresowe zamykanie sklepów detalicznych w wyniku pandemii COVID-19, co znacznie przyspieszyło rozwój e-commerce. Z kolei lata 2022–2023 upłyną pod znakiem zmagań z galopującą inflacją, słabnącym popytem konsumpcyjnym, skutkami rosyjskiej inwazji na Ukrainę i rosnącymi napięciami międzynarodowymi. Wszystkie te czynniki sprawiają, że nieprędko wrócimy do przewidywalności z 2010 roku, a prowadzenie biznesu w środowisku dużej zmienności i niepewności stanie się nową normą.
Reklama
  • W latach 2021-2027 wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o ponad 94 mld zł. 
  • Ponad połowę tej kwoty generować będą trzy kategorie: moda (21 mld zł), elektronika (19 mld zł) oraz zdrowie i uroda (11 mld zł).
  • Trzy kluczowe wyzwania strategiczne to: konieczność rozwoju nowych kanałów dotarcia do klientów, potrzeba lepszej wydajności łańcucha dostaw, świadome zarządzanie cyklem życia klienta. 

Kilku graczy zadebiutowało na polskim rynku e-commerce, co znacząco wpłynęło na konkurencję i ofertę dla klientów. Wśród tych graczy byli zarówno operatorzy q-commerce (quick commerce, rodzaj e-commerce, w którym nacisk kładzie się na szybkie dostawy), którzy pojawili się w największych polskich miastach. To np. największe marketplace'y, które zdecydowały się wejść na polski rynek, jak Amazon, Shopee czy eBay – podaje raport PwC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce w latach 2018-2027”.

Główne czynniki napędzające wzrost e-commerce

Pojawienie się nowych konkurentów w połączeniu z rosnącym znaczeniem kanału cyfrowego dla wszystkich biznesów detalicznych przekłada się na dalsze perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce w ciągu najbliższych pięciu lat. Źródła tego wzrostu będą się zmieniać w zależności od roku. Poza typową liniową kontynuacją trendu sprzed lat, raport wymienia kluczowe czynniki wpływające na rynek.

  • Wzrost inflacji wynikający z długoterminowych efektów polityki gospodarczej mającej na celu podtrzymanie wzrostu gospodarczego w okresie pandemii oraz problemy podażowe wynikające z zakłóceń w łańcuchach dostaw i inwazji Rosji na Ukrainę, która podbija ceny surowców energetycznych. Wyższa inflacja wpłynie na wartość rynku e-commerce, stając się głównym motorem wzrostu rynku w latach 2022-2023. W dłuższej perspektywie utrzymująca się inflacja może również działać jako siła przyspieszająca przejście na kanał internetowy, ponieważ konsumenci będą szukać niższych cen i specjalnych okazji.
  • Walka o klienta między marketplace’ami – pojawienie się na polskim rynku wiodących globalnych marketplace’ów e-commerce może znacząco przyspieszyć wzrost udziału online. W dobie większej wrażliwości cenowej agresywne promocje mające na celu zwiększenie udziału w rynku określonych graczy i wspierane intensywnymi akcjami marketingowymi mogą wpłynąć na zmianę decyzji zakupowych Polaków.
  • Nowe technologie – ważnymi czynnikami wzrostu rynku internetowego będą także ciągłe pojawianie się innowacji mających na celu poprawę doświadczeń klientów w obszarze zakupów online oraz niższe ceny realizacji zamówień. Kluczowe technologie i rozwiązania odgrywające coraz większą rolę to automatyzacja logistyki, zagęszczenie sieci paczkomatów, układy „Kup teraz, zapłać później” (BNPL) oraz błyskawiczna dostawa do domu (wynikająca z rosnących potrzeb klientów w tym zakresie). Wszystkie te rozwiązania zwiększają komfort zakupów dla klientów, a niektóre z nich obniżają również koszty dostawy. W ten sposób poprawiają również konkurencyjność oferty online w stosunku do oferty offline, a co za tym idzie przyspieszają przejście klientów do kanału cyfrowego.
  • Kontynuacja zastępowalności pokoleniowej – ogólna konsumpcja charakteryzować się będzie wzrostem udziału pokoleń „cyfrowych tubylców” (Millenialsi i Generacja Z), dla których zakupy online są naturalną, a często także preferowaną opcją.

Wielkość rynku e-commerce w Polsce (w mld zł)

Źródło: PwC
Źródło: PwC

Produkty generujące największy przychody w e-commerce

W latach 2021-2027 wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o ponad 94 mld zł. Ponad połowę tej kwoty generować będą trzy kategorie: moda (21 mld zł), elektronika (19 mld zł) oraz zdrowie i uroda (11 mld zł).

Kluczowymi czynnikami napędzającymi wzrost kategorii „moda” będzie zwiększająca się konsumpcja po okresowym spadku w czasie pandemii, napływ nowej grupy konsumentów z Ukrainy oraz dalsza poprawa doświadczenia zakupowego.

Wzrosty w kategorii elektronika będą napędzane przez dalszy wzrost online, który powoli zacznie zbliżać się do poziomu nasycenia. Raport szacuje, że udział kanału cyfrowego w kategorii elektronika w 2027 roku będzie odpowiadał za dwie trzecie wolumenu sprzedaży w tej kategorii, która pozostanie kategorią o najwyższym stopniu penetracji.

Na znaczeniu zyskują również artykuły spożywcze, głównie ze względu na najwyższą bazową wartość wszystkich kategorii, stanowiących blisko połowę wartościowej sprzedaży detalicznej w Polsce. Wzrost w tej kategorii będzie napędzany głównie: dalszym rozwojem graczy q-commerce, strategicznym znaczeniem tej kategorii dla wielu wiodących rynków e-commerce, w tym Allegro (serwis aukcyjny i zakupowy), a także otwarciem się na sprzedaż internetową gigantów handlu detalicznego, jak Biedronka i Lidl (dyskontowe sieci handlowe).

Wzrosty w poszczególnych kategoriach (w mld zł)

Źródło: PwC
Źródło: PwC

Trzy kluczowe wyzwania strategiczne

Dalszy rozwój rynku e-commerce nasila istniejące wyzwania i stawia przed firmami detalicznymi nowe. Trzy kluczowe wyzwania strategiczne to: konieczność rozwoju nowych kanałów dotarcia do klientów, potrzeba lepszej wydajności łańcucha dostaw, świadome zarządzanie cyklem życia klienta.  

Konsumenci poszukują maksymalnej wygody i najlepszych wrażeń wspieranych przez nowe technologie. Firmy muszą nadążać za tymi potrzebami, ułatwiając zakupy i budując pozytywne doświadczenia zakupowe w wielu punktach styku.

Zasadniczo detaliści muszą zrozumieć, gdzie znajdują się kupujący na każdym etapie ich podróży klienta i świadomie zarządzać procesem decyzyjnym. Daje to podstawę do rozwoju nowych kanałów i punktów styku: aplikacji mobilnych, modeli direct-to-consumer, platform, marketplace'ów, partnerstw i programów lojalnościowych.

Ostatnie dwa lata to zdecydowanie szybsze tempo wzrostu polskiego rynku e-commerce. Jednak wiele kwestii nie zostało jeszcze rozstrzygniętych, a polski rynek e-commerce stoi przed perspektywami dalszego wzrostu.

Na takim rynku firmy stoją przed ogromnym wyzwaniem, ale i biznesową szansą na znaczące poprawienie swojej pozycji konkurencyjnej. Kluczem do zwycięstwa będzie efektywność zarządzania wieloma kanałami dotarcia do klientów, elastyczny łańcuch dostaw oparty na licznych partnerstwach strategicznych oraz lepsze zarządzanie cyklem życia klienta, wynikające z lepszego wykorzystania danych.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum