Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Buty Nike w sklepie Adidasa? Sieci zmieniają się w platformy marketplace

Duże sieci sklepów przekształcają się w stronę marketplace'ów i wpuszczają mniejsze marki do siebie. Kupujący coraz bardziej cenią sobie “internetowe targi”.
Reklama

Rynek e-commerce, czyli handlu w internecie dostał potężny pandemiczny zastrzyk. To jedna z tych branż, która mogła liczyć na zwiększone zyski, bo obostrzenia ograniczyły działalność sklepów stacjonarnych. Jednak nie wystarczy tylko umieścić produkty na internetowej witrynie. Większość rynku przejmują bowiem giganci jak Amazon czy Alibaba. Dostrzegają to inne sieci i wzorem np. Decathlona zapraszają na swoje wirtualne półki inne marki – chcąc tym samym dorównać wielkim marketplace’om. 

Według analizy przeprowadzonej przez Digital Commerce 360 na największych internetowych platformach handlowych na świecie w 2020 roku sprzedano towar za około 2,67 biliona dolarów. Sprzedaż w witrynach takich jak Alibaba, Amazon, eBay czy choćby polskie Allegro, stanowiła 62% globalnej sprzedaży internetowej. I chociaż trzy największe rynki — Taobao, Tmall i Amazon — stanowią prawie dwie trzecie z 2,67 biliona, to i kilka innych marketplace’ów urosło w zeszłym roku o prawie 100% np. Etsy w USA i Ozon w Rosji.

– Sklepy stacjonarne, które posiadają swoje odnogi w sieci mają trudności z konkurowaniem z firmami tylko internetowymi, takimi jak Amazon, ponieważ te ostatnie mają zwykle niższe koszty operacyjne i większą elastyczność. Co najważniejsze również znacznie szerszy asortyment, a klient nie musi przeskakiwać od strony do strony by znaleźć produkty z różnych kategorii. Wszystko ma na jednej platformie. Dlatego obserwujemy lifting modeli biznesowych. Całkiem duże sieci sklepów przekształcają się w stronę marketplace'ów i wpuszczają mniejsze marki do siebie – tłumaczy Marcin Michalski, ekspert strategii digital marketingowych i reklamy online.

Ewolucja dzieje się na naszych oczach

Kupujący cenią sobie “internetowe targi”, bo najczęściej wszystko to czego potrzebują z danej kategorii znajdą w jednym miejscu i mogą zapłacić zbiorczo (nawet jeśli towar pochodzi od kilku sprzedawców). Wpuszczenie wielu sklepów na jedną platformę wymusza wręcz konkurencyjne ceny, bo trudniej jest ukryć, że coś oferuje się drożej niż inni. Zakupy robi się szybciej choćby dlatego, że przegląd produktów z danej kategorii można zrobić w jednym miejscu. Chodzi też o zaufanie, bo duży marketplace uwiarygadnia mniejsze sklepy, które musiały wcześniej przejść przez kontrolne sito

Przykładów pogoni za sukcesem Amazona i innych wielkich “internetowych targów” jest coraz więcej. Choćby Decathlon, który już w grudniu 2020 roku rozpoczął pilotaż ze swoim marketplace’m w Belgii, a teraz dołącza do programu kolejne rynki, takie jak: Polska, Niemcy, Włochy, Wielka Brytania, Holandia, Hiszpania, Portugalia, Francja. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.