Chińska klasa średnia nakręca rynek artykułów spożywczych w sieci
W pierwszej połowie 2017 roku kanałem e-commerce sprzedano świeżą żywność o wartości ok. 13 mld USD, sprzedaż w całym roku szacowana jest na 25 mld USD. Dla większości kategorii towarowych konsumenci deklarują zakupy częstsze niż raz w miesiącu podstawowym wyzwaniem dla sprzedaży świeżej żywności w kanale e-commerce jest budowa odpowiedniego łańcucha chłodniczego.
Pierwsze chińskie platformy dedykowane świeżej żywności powstały w 2012 roku, jednak dopiero od 2015 roku segment ten stał się areną intensywnej konkurencji chińskich gigantów e-commerce Alibaba i JD, a także kilku pomniejszych graczy. Obok otwartych głównych platform (gdzie swoje sklepy mogą prowadzić zagraniczni producenci żywności), dynamicznie rozwija się rynek dedykowanych platform z żywnością. W 2016 roku Alibaba Group zainwestował 300 mln USD w rozwój portalu Yiguo. Jego główny rywal, JD, zainwestował 70 mld USD w portal Fruit Day, którego oferta w 80% składa się z importowanych owoców. Inne liczące się platformy to Womai czy BEE Quick. W żywnościowe start-upy inwestują też firmy zagraniczne, jak amerykański Amazon, czy fundusze IDG i Sequoia Capital. Rynek jest obecnie w fazie szybkiego wzrostu, przez co większość platform nadal notuje straty i utrzymuje się głównie z kolejnych rund finansowania, starając się o objęcie jak największej części rynku i rozbudowę sieci logistycznej.
Wedle iResarch w pierwszej połowie 2017 roku kanałem e-commerce sprzedano świeżą żywność o wartości ok. 13 mld USD, sprzedaż w całym roku szacowana jest na 25 mld USD. Wedle iResearch, do najpopularniejszych kategorii zakupowych należą owoce (72% kupujących), nabiał (49%), mięso (46,7%), owoce morza (46,3%), jaja (24.9%) i warzywa (23,7%). Produkty obejmują różne półki cenowe, dla przykładu na platformie Yiguo ceny importowanych jabłek wahają się pomiędzy 19 a 88 juanów (10 – 46 zł). Popularne w Chinach są również paczki z mieszanką owoców przeznaczone na prezent, które sprzedawane są przez Internet w cenach od 200 do nawet 700 juanów (100 – 350 zł).
Po stronie konsumentów, głównym motywem przy zakupach świeżej żywności przez Internet jest wygoda i oszczędność czasu (65.5% respondentów w badaniu iResearch), niższe niż w kanale tradycyjnym ceny (59.8%), większe zróżnicowanie oferty (44%) oraz możliwość zakupu importowanej żywności (38%). Z kanału tego korzystają Chińczycy wyższym wykształceniem (ponad 60%), najczęściej pracownicy biurowi i studenci, o zarobkach z przedziału 3 000 – 10 000 juanów (ok. 70% ankietowanych). Dla większości kategorii towarowych konsumenci deklarują zakupy częstsze niż raz w miesiącu, a ok. 20% częściej niż raz w tygodniu.
Więcej na wnp.pl