Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Czy inwestycja w e-commerce się opłaca? Jak stworzyć własny sklep internetowy?

Obecnie polski rynek e-commerce liczy ok. 35 tys. sklepów internetowych. Czy pomimo panującego kryzysu opłaca się jeszcze inwestować we własny e-commerce? Jak stworzyć własny e-sklep?
Reklama

Czy w sieci jest jeszcze miejsce dla nowych e-commerce’ów?

Zapytani o to eksperci z branży e-commerce wielokrotnie podkreślali, że jest to wciąż możliwe i może być dochodowe. Jednocześnie dodają, że jest to bardzo trudne.

-Rynek jest ogromnie nasycony, ale stale ewoluuje, a precyzyjniej rzecz ujmując zmieniają się preferencje i oczekiwania klienta, dlatego wierzę, że zawsze będzie miejsce na nowe propozycje – podsumowuje Joanna Jezior-Sojka, CEO ergobiurko.pl, laureatka konkursu Kobieta e-commerce 2022.

 

Wciąż jesteśmy w fazie dynamicznego wzrostu e-commerce. Jest więc miejsce dla nowych graczy, którzy postawią na rozwój intuicyjnego, łatwego, szybkiego i wygodnego interfejsu dla konsumentów – podkreśliła Joanna Kalinowska, dyrektor sprzedaży i marketingu e-commerce w JYSK Polska.

Istotą jest więc odpowiedź na potrzeby rynku, determinacja, innowacyjność i zaangażowanie. Liczba klientów w sklepach internetowych wciąż rośnie i zyskuje kolejne pokolenia odbiorców.

Jak zbudować własny sklep internetowy od zera?

Uruchomienie własnego e-commerce’u, to zderzenie się z rzeczywistością programowania, marketingu, logistyki, pracy z klientem, finansów i wielu innych dziedzin. Podstawowym pytaniem, które należy sobie zadać, to czy chcę robić to samemu? Wymaga to renesansowych talentów, ale jest możliwe. Można też skorzystać z pomocy firm zewnętrznych i gotowych programów do prowadzenia sklepów internetowych i obsługi zamówień.

Od czego zacząć?

#1 Strategia e-commerce

Musimy skonkretyzować swoje pragnienia i odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Czy towar, który chcę sprzedawać jest komuś potrzebny?
  • Do jakiej grupy odbiorców chcę dotrzeć?
  • Jaka jest moja konkurencja?
  • Gdzie będę sprzedawać?
  • Jaka będzie logistyka dostaw i zwrotów?

Krótko mówiąc na początku należy zderzyć pomysły z rzeczywistością. Już na początku należy się również zastanowić nad ekspansją zagraniczną. Eksperci polecają mieć to z tyłu głowy, projektując witrynę internetową.

#2 Inwestycja, czy outsourcing?

E-sklep to konfrontacja z nowymi technologiami. Za każdym kliknięciem w sklepie, wyborem towaru, obsługą logistyczną, płatnością, dostawą i ewentualnym zwrotem stoją algorytmy.

Wiedząc już w jaką technologię inwestujemy powinniśmy pomyśleć o platformie, która pomoże nam stworzyć własny e-sklep. Możemy wybierać z takich, jak: Shoper, Shop Gold, SkyShop, Prestashop, które umożliwiają sprzedaż w internecie bez znajomości programowania.

Jeżeli chcemy tworzyć e-sklep według własnych założeń, wówczas trzeba postawić na pracę z programistą, który stworzy spersonalizowaną platformę sprzedażową. Musimy jednak liczyć z dużo większymi kosztami.

#3 Marketing w internecie

Zakładając, że wiemy już jaki sklep i dla kogo chcemy prowadzić, oraz udało nam się go stworzyć, to musimy zbudować rozpoznawalność. Jedną z form wzmocnienia sprzedaży jest marketing afiliacyjny, który w oparciu o znane osoby, strony internetowe i programy pozwala kupować produkty, dzięki linkom przekierowującym na naszą stronę internetową. Jest to niedroga forma marketingu, ponieważ płacimy dopiero wtedy, gdy klient kupi z przekierowanego do nas linku.

 

 

W wersji podstawowej możemy postawić na marketing oparty o pozycjonowanie w Google lub spróbować swoich sił i samodzielnie budować markę w internecie, korzystając z serwisów społecznościowych.

#4 Transparentność i kanały komunikacji

Zanim firma zyska zaufanie klientów powinna wskazać jak najwięcej możliwych form kontaktu, w tym obsługę klienta na chacie, na mailu i telefonicznie. Dla większych e-firm coraz częstszym wyborem jest komunikacja za pomocą chatbotów. Jednak małe sklepy internetowe powinny postawić na jak najbardziej bezpośrednie i indywidualne podejście do klienta.

Każdy e-sklep wyraźnie powinien wskazać adres siedziby firmy oraz adres, pod którym klienci mogą kierować zwroty. Są to informacje, które budują zaufanie do e-sklepu.

#5 Pierwsze kroki sklepu internetowego

Zakładając, że przebrnęliśmy przez całą architekturę sklepu internetowego, przyszedł czas na pierwsze zamówienia. Ważne jest, aby logistyka pierwszych dostaw była sprawna. Żyjemy w epoce komentarzy. Te nieprzychylne przychodzi łatwiej pisać klientom, dlatego niezwykle ważna jest idealna obsługa klienta, zwłaszcza w początkowym okresie rozwoju e-sklepu.

 

Dobrze, aby sklep internetowy od samego początku dawał swoim klientom różne możliwości dostaw. Odbiorcy są przyzwyczajeni, że mają możliwość wyboru pomiędzy dostawą do domu, punktu, np: Żabki czy Orlenu i do paczkomatu.

#6 Płatności

Im więcej form płatności sklep zaoferuje tym lepiej. Obecnie popularne są BLIK, szybkie przelewy, płatność przy odbiorze, płatność przy pomocy karty kredytowej, PayPal czy też płatności odroczone.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum