PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY

Czy koronawirus wpłynie na e-commerce tak samo jak SARS w 2003 roku?

Autor: Tomasz Szacoń, ekspert ds. sprzedaży do sieci handlowych, RetailPoland Consulting LTD 11 marca 2020 10:15

Czy koronawirus wpłynie na e-commerce tak samo jak SARS w 2003 roku? Na zdj. Tomasz Szacoń, ekspert ds. sprzedaży do sieci handlowych, RetailPoland Consulting LTD

W lutym 2020 roku coronavirus w Chinach zainfekował 20 tysięcy osób. Mało osób pamięta, że w 2003 roku mieliśmy wirus SARS, który wtedy zainfekował 8 tysięcy osób z czego 800 zmarło. Wtedy także szkoły, fabryki i sklepy były pozamykane. Chciałbym przypomnieć, że w tamtych czasach Alibaba miała zaledwie cztery lata, ale już była zauważalna na rynku i to właśnie ten sklep oskarżono o rozprzestrzenianie wirusa na cały świat.

Sprzedaż internetowa tamtych lat…

E-commerce w tamtych czasach raczkował. Nie było automatów i synchronizacji. W Polsce istniało już Allegro, na świecie rozpoznawalny był E-BAY, a w Chinach Alibaba. Z tego co można wyczytać o Alibabie z tamtych lat, wszystko było robione ręcznie, łącznie z wysyłaniem SMS-ów z potwierdzeniem zamówienia.
Alibaba w 2003 brała udział z targach w Kantonie. Po powrocie do Hangzhou okazało się że są na 4. miejscu na liście hospitalizacji pacjentów zainfekowanych SARSEM. Finalnie 500 pracowników firmy zostało poddanych kwarantannie wysyłając ich do domu na dwa tygodnie. Tak jak dzisiaj, w 2020 roku, branżowe periodyki huczały ostrzeżeniami, żeby nie zamawiać nić z Chin bo można się zarazić.

Czarne chmury nad Alibabą? Nic podobnego

Począwszy od marca 2003 roku sprzedaż wysyłkowa Alibaby przyrastała o 4 tysiące nowych userów każdego dnia, co dawało gigantyczny wzrost. W całym roku 2003 działalność serwisu wzrosła o 50 proc., do 10 milionów chińskich RMB. Nawet działalność B2B zakończyła rok z 1,4 mln dostawców.
Czyli ludzie zaczęli więcej kupować oraz więcej sprzedawać przy użyciu tego portalu. Mówiąc jednym zdaniem - Alibaba dzięki aferze z SARSem zyskała darmową reklamę na cały świat. Nie ważne jak – ważne żeby o Tobie mówili – głosi stare „marketingowe” przysłowie.

A co dzisiaj?

W 2003 roku raczkowały też inne serwisy np.: JD.com 360buy.com, dzisiaj mocno urosły w siłę i liczą się na rynku. Procesy związane e-commerce są teraz bardzo zaawansowane w stosunku do czasów SARSA, ale czy jest ryzyko zarażenia się tą drogą? Wniosek się nasuwa sam, że tam gdzie kontakt z drugim człowiekiem jest mniejszy – zmniejsza się też ryzyko zarażenia wirusem. Skoro przenosi się on metodą kropelkową, to paczka, przesyłka, list raczej nie powinien nas zarazić.
Jedno jest pewne: restauracje, miejsca rozrywki, branża turystyczna powinny już "trząść portkami". Można się domyślać, że skupiska ludzi będą odstraszać osoby przejęte epidemią. Natomiast wszystkie rozwiązania zdalne, takie jak e-commerce są stosunkowo bezpieczniejsze i nie mają się czym martwić. Dziś swój sklep internetowy ma LIDL, E-LECLERC, a FRISCO zostało kupione przez Eurocash. Mnóstwo firm sprzedaje FMCG przy udziale Allegro lub marketplace'ów sieci Carrefour, Empik czy Emag. Może i Tobie przytrafi się historia Alibaby i paradoksalnie urośniesz w czasie gdy wirus zbiera swoje żniwo? Ja sam miałem już zapytania o maski higieniczne na twarz i termometry w milionowych ilościach. Powodzenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6026
Ilość aktualnych ofert: 512634

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    4,99

  • Śr

    4,44

  • Min

    3,29

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.