PARTNERZY PORTALU

Czy sprzedaż B2B jaką znaliśmy umiera?

Autor: Adam Chudzik, Co-Founder Digitalx.pl 31 maja 2021 09:44

Jak informuje portal Multichannel Merchant wartość globalnego B2B e-commerce w 2020 roku wyniosła (GMV) 24,2 tryliona USD. Czołowi gracze globalni B2B to Alibaba Group i Amazon Business. Z kolei wg danych z raportu Santander Bank wartość rynku B2B e-commerce to 637 mld zł. W Polsce ofertę dla klienta B2B rozwija Allegro Biznes i Merxu.com.

Dotychczasowy model sprzedaży B2B opierał się głównie na przedstawicielu handlowym/KAM-ie i jego bezpośrednich kontaktach z klientem. Jego zadaniem było dotarcie do klienta i „domknięcie” sprzedaży. Komunikacja była oparta na spotkaniach, mailach, telefonach. Pandemia zweryfikowała to podejście, gdyż istnieją niewielkie szanse, że klient przyjmie nas na spotkaniu biznesowym. Gartner jeszcze przed pandemią przeprowadził badanie procesu zakupowego B2B. W badaniu wzięło udział 720 kupców B2B. Jeden z kluczowych wniosków, pokazuje, że jedynie 17 proc. czasu w przeciętnym procesie zakupowym B2B to czas poświęcony na bezpośrednią interakcję z przedstawicielem firmy. Większość aktywności odbywa się wewnątrz grupy zakupowej.


Najwięksi gracze e-commece na rynku B2B to Amazon Business i Alibaba Group. Amazon Business zapewnia klientowi biznesowemu doświadczenia znane z platformy dedykowanej konsumentom. Na portalu udostępnił dodatkowe opcje takie jak zarządzanie strukturą użytkowników, możliwość kredytowania zakupów czy umieszczenia dodatkowych informacji na fakturze, ale interakcje klient – dostawca są wirtualne.

W Polce istotnym wydarzeniem było uruchomienie projektu Allegro Biznes. - Allegro Biznes to blisko 120 mln ofert z cennikami netto od około 100 tys. sprzedawców, co stanowi największą ofertę business-to-business na polskim rynku. Dla ponad 40 mln ofert kupujący mają 60 dni na zapłatę, a sprzedający od razu otrzymują pieniądze mówi – Piotr Truszkowski Head of B2B Allegro. 
Na rynek weszła też platforma Merxu.com. Za przedsięwzięciem stoi Przemysław Budkowski, były prezes Allegro. Merxu to internetowa platforma handlowa dla firm z regionu Europy Środkowo-Wschodniej działających w sektorze B2B - zarówno dla małych i średnich przedsiębiorstw, jak i dużych podmiotów. Platforma dedykowana jest dla producentów, dystrybutorów i hurtowników.

W zachowaniu dzisiejszego klienta B2B widać wiele trendów typowo "konsumenckich": wzrost znaczenia doświadczenia konsumenckiego w porównaniu z ceną produktu, potrzeba szybkiego pozyskania maksymalnej ilości informacji na temat oferty, chęć samodzielnego podejmowania decyzji zakupowych, bez konieczności konsultacji ze sprzedającym, rosnąca rola narzędzi IT, czy też przeniesienie całego procesu zakupu na urządzenia mobilne. Takie zachowania nie powinny dziwić, bowiem za decyzjami zakupowymi najczęściej stoi pokolenie millenialsów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Alicja 2021-05-31 18:55:17

    Jest też hurtum.pl dla wydzielonego rynku FMCG

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)





BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11333
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.