Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Detaliści nie wykorzystują w pełni możliwości kanału online. Co jeszcze mogą zrobić?

Cyfryzacja w segmencie sprzedaży żywności z jednej strony zwiększa efektywność operacyjną związaną z logistyką i zarządzaniem dostawami, a z drugiej strony poprawia relacje z klientem – mówi Hubert Turaj, managing partner, Edisonda w rozmowie z dlahandlu.pl.
Reklama
  • Cyfryzacja w przypadku sprzedaży żywności ma co najmniej dwa obszary. Pierwszy to efektywność operacyjna, a drugi aspekt to interakcja z klientem.
  • Mądre wykorzystanie cyfryzacji może pomóc zdobyć przewagę na tym rynku i pomóc powiększać grono odbiorców.
  • W kanale online również tkwią – częściowo nadal nie wykorzystywane możliwości związane z poprawą doświadczenia klienta (user experience), czy budowaniem lojalności.

 

Jak mówi Hubert Turaj, managing partner, Edisonda, spółki z grupy Grant Thornton, cyfryzacja w przypadku sprzedaży żywności ma co najmniej dwa obszary. Pierwszy to efektywność operacyjna związana z logistyką i zarządzaniem dostawami.

- Żywność jest szczególnie wrażliwa jeśli chodzi o przechowywanie i transport oraz wymogi i normy z tym związane. Optymalizacja logistyki, automatyzacja konfekcjonowania zamówień, lepsze przewidywanie popytu, unikanie strat czy zarządzanie cenami to wszystko zagadnienia, na które wpływa cyfryzacja i pozwala poprawiać parametry biznesowe. Automatyczne magazyny czy algorytmy przewidujące zmiany popytu są jednak kosztowne i duzi gracze zyskują tutaj przewagę, dzięki skali działania i budżetom R&D – mówi nasz rozmówca.

Drugi aspekt to interakcja z klientem, która obejmuje różne kanały i dotyczy krótko- i długookresowych relacji.

- W kanale offline obserwujemy na przykład działania związane z automatyzacją obsługi, jak kasy samoobsługowe czy wręcz samoobsługowe, pozbawione personelu sklepy. Tutaj również lepszą pozycję mają duże sieci, które odważnie inwestują w innowacje. W kanale online również tkwią – częściowo nadal nie wykorzystywane możliwości związane z poprawą doświadczenia klienta (user experience), czy budowaniem lojalności – dodaje.

Online daje przewagę

Hubert Turaj zwraca uwagę, że w Polsce z zakupów online korzysta już stosunkowo dużo klientów i wyprzedzamy pod tym względem nawet niektóre rozwinięte rynki, ale nadal internetowi klienci stanowią jeszcze niewielką część wszystkich kupujących.

- Mądre wykorzystanie cyfryzacji może zatem pomóc zdobyć przewagę na tym rynku i pomóc powiększać grono odbiorców. W przypadku pojedynczych zakupów szanse tkwią w podniesieniu użyteczności narzędzi, wygodą i szybkością zakupów oraz adresowaniu obaw (np.: związanych ze świeżością produktów, czasem i kosztem dostawy, informacją o dostępności etc.) – mówi ekspert.

- Prób wejścia nie jest tutaj aż tak wysoki i wymaga tylko uwagi przy projektowaniu i wdrażaniu platform handlowych. Z drugiej strony potencjał tkwi również w przewidywaniu preferencji klienta, dostosowywaniu dynamicznym oferty do indywidualnych przyzwyczajeń i wymagań czy oferowaniu wartości dodanej w postaci subskrypcji czy nagród za lojalność. W kanałach tradycyjnych działa to bardzo dobrze, ale dopiero zakupy i narzędzia cyfrowe pozwalają na pełne wykorzystanie informacji o preferencjach i zachowaniach pojedynczych klientów i odpowiadanie na nie – dodaje.

Według szacunków Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) globalny popyt na usługi dostaw dla handlu online może wzrosnąć o 78 proc. do 2030 roku. Jak wskazuje AutoMapa Enterprise jeden kurier ma do zrealizowania nawet 150 doręczeń w ciągu dnia. Narzędzia analityczne pozwalają na optymalizację łańcucha dostaw od 8 proc. w obszarze miejskim do nawet 15 proc. poza miastem.

Reklama

Inteligentny e-commerce

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.