PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY

E-commerce: prawie 3 miliony drobnych firm zyska prawa konsumenckie

Autor: pr 11 marca 2020 15:11

1 czerwca 2020 r. w życie wchodzą regulacje rozszerzające konsumenckie prawo zwrotu towarów zakupionych online oraz konsumenckie zasady rękojmi na przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, którzy dokonują zakupu towarów niemających dla nich charakteru zawodowego. Jak e-sklepy poradzą sobie z adaptacją do nowych przepisów?

Dotychczasowe przepisy dotyczące prawa konsumenta do zwrotu w terminie 14 dni i rękojmi towaru zakupionego online miały zastosowanie wyłącznie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W dniu 1 czerwca 2020 w życie wchodzą przepisy Ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych rozszerzające prawa konsumenckie na tzw. jednoosobowe przedsiębiorstwa, ale pod pewnymi warunkami.

Jednoosobowe firmy zyskają prawo do zwrotu towarów zakupionych online oraz korzystania z konsumenckich zasad rękojmi tylko jeżeli z treści umowy sprzedaży będzie wynikało, że umowa ta nie posiada dla tego przedsiębiorcy charakteru zawodowego w kontekście przedmiotu działalności ujawnionego w CEIDG. Nie będzie możliwe zatem dokonanie zwrotu na zasadach konsumenckich (tj. w terminie dwóch tygodni bez podania przyczyny) towaru służącego do realizacji celów bezpośrednio związanych z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą.

- Przyznanie części uprawnień konsumentów przedsiębiorcom jednoosobowym to krok w dobrym kierunku. Nie ma uzasadnienia odmowa konsumenckiego prawa zwrotu towaru zakupionego w e-sklepie jeśli, np. mechanik samochodowy w ramach działalności gospodarczej kupuje aparat telefoniczny. W takiej transakcji stan jego wiedzy i związanego z tym ryzyka nie różni się niczym od konsumenta. Wymaganie podwyższonej staranności jest niezasadne - wyjaśnia Bartłomiej Urbanek, Adwokat z TGC Corporate Lawyers.

Największą trudnością dla sklepów internetowych po 1 czerwca 2020 r. może okazać się określenie celu oraz charakteru transakcji sprzedaży towaru firmom prowadzonym w formie jednoosobowej działalności, które również mogą być dużymi przedsiębiorstwami.

- Ustawa w bardzo niejasny sposób określa, kiedy dany przedsiębiorca powinien być traktowany jako konsument, a kiedy nie. Posłużono się nieostrym pojęciem „charakter zawodowy”, jako kryterium przyznawania praw konsumenckich przedsiębiorcom. Nie jest jednak jasne jak szeroko takie kryterium ma być stosowane, co spełnia definicję charakteru zawodowego, a co już nie w przypadku danej działalności - dodaje adwokat Grzegorz Witczak, Dyrektor Działu Prawa Gospodarczego i Nieruchomości w TGC Corporate Lawyers.


  • Arczi 2020-03-11 20:50:31

    Przepisy umożliwiające 14-dniowy zwrot - to najbardziej patologiczne przepisy dla sprzedawców internetowych. Niema dnia żeby szlak mnie nie trafiał z ich powodu. Przykład z ostatnich dni - kupił pacjent kilka różnych modeli słuchawek - po-testował, - 14 dni wystarczy żeby się "nacieszyć" - odesłał - wszystkie pudełka blistrowane rozerwane bo inaczej otworzyć się nie dało - teraz to jest niesprzedawalne nawet po kosztach bo większość klientów w uwagach dopisuje, że produkt ma być fabrycznie nowy - oryginalnie zapakowany !!!

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5769
Ilość aktualnych ofert: 512634

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    5,78

  • Śr

    3,62

  • Min

    2,70

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.