PARTNER PORTALU

E-commerce znów młodym rynkiem. LPP tworzy własny software house

Autor: MK 15 kwietnia 2021 13:38

E-commerce znów młodym rynkiem. LPP tworzy własny software house Jacek Kujawa i Magdalena Dziewguć, fot. Google Cloud

Pandemia sprawiła, że e-commerce znów stał się młodym rynkiem, w który trzeba inwestować. Podjęliśmy decyzję, że wydzielamy nasz dział IT ze spółki i tworzymy osobny software house. Chcemy do końca roku zwiększyć w nim zatrudnienie o 50 proc. - ujawnił Jacek Kujawa, wiceprezes LPP.

- Od lat konsekwentnie inwestujemy w nowoczesne technologie i budowę zespołu IT. E-commerce w zasadzie budujemy od 2011 roku. W 2014 roku ten dział stanowił 1,04 proc., a tuż przed pandemią 10 proc. W marcu 2020 r. przyszedł kryzys. W takich czasach zawsze najważniejszy jest cash flow. Druga rzecz to kolekcja. W marcu ub r. w magazynach mieliśmy 100 mln towarów, kolejne miliony ubrań płynęły do nas, a my nie wiedzieliśmy kiedy otworzymy nasze sklepy. Musieliśmy więc zacząć przesuwać terminy dostawy kolekcji, aby nasze magazyny "nie wybuchły". Jak udało nam się z tym uporać, skupiliśmy naszą uwagę na e-commerce. To był jedyny kanał sprzedaży, który nam został - tłumaczył podczas konferencji Google Cloud Jacek Kujawa, wiceprezes LPP. 

- Pierwsze dane pokazały nam, że e-commerce rośnie bardzo dobrze. Doszliśmy do dwukrotnego wzrostu w tym zakresie. Tutaj nastąpił dla nas trudny moment. Musieliśmy sobie uzmysłowić, że wzrost rzędu 100-proc. to "nie jest sufit", że można rosnąć dalej. Udało nam się na tyle zmotywować zespół i przestawić całą organizację, że w szczytowych momentach rośliśmy nawet pięć razy szybciej, niż rok wcześniej. To były naprawdę piękne wzrosty - opisywał Jacek Kujawa.

- W kryzysie najbardziej pomogły nam: zwinność, elastyczność firmy oraz inwestycje w technologię. W momencie, kiedy e-sprzedaż dosłownie "wybuchała", musieliśmy się zmierzyć z wyzwaniami wokół obsługi tej sprzedaży. Taką kwestią była  infrastruktura technologiczna - ruch rósł nawet siedmiokrotnie. Drugim wyzwaniem był contact center. Taki ruch wymagałby nawet pięciokrotnego zwiększenia zatrudnienia w tym dziale. To oczywiście było niemożliwe. Bez technologii nie poradzilibyśmy sobie z tym problemem. Kolejna rzecz to logistyka - z dnia na dzień trzeba było wysłać pięć razy więcej paczek. My byliśmy przygotowani na pik w e-commerce, który trwa kilka dni (black friday wyprzedaże), ale pandemiczny pik trwa miesiącami. W każdym z tych wyzwań technologia nas bardzo wspierała - mówił wiceprezes LPP. 

- Już w 2019 r. zrozumieliśmy, że mamy do czynienia z pikowym charakterem w naszych e-sklepach. Planowanie infrastruktury pod te piki jest bardzo czasochłonne. Zaczęliśmy więc migrację naszych serwisów do chmury Google. Potem przyspieszyliśmy z tymi działaniami. Firma zainwestowała też w sztuczną inteligencję oraz chat boota, by wspomóc logistykę i obsługę klienta - opisywał Jacek Kujawa. 

- Jesteśmy firmą fashion-tech, a nie firmą fashion. Od dawna realizujemy tę strategię. W 2019 r. widać było, że e-commerce dojrzał. Był stabilny, skończyły się dynamiczne wzrosty, duzi gracze już zadebiutowali. Wydawało się, że nie będzie już żadnych przetasowań. W 2020 roku nagle znowu wróciliśmy do olbrzymich wzrostów. Znowu wszystko na rynku jest możliwe. Klienci poprzez izolację po prostu byli zmuszeni, aby otworzyć się na technologię. Wiele barier u wielu grup społecznych zostało po prostu przełamanych. Teraz klienci są dużo bardziej otwarci na nowinki technologiczne. E-commerce znów stał się młodym rynkiem, w który trzeba inwestować. W LPP podjęliśmy decyzję, że wydzielamy nasz dział IT ze spółki, tworzymy osobną firmę technologiczną - software house. Chcemy do końca roku zwiększyć w niej zatrudnienie o 50 proc. - ujawnił Kujawa.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!



PARTNERZY SERWISU

partner serwisu partner serwisu



BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8993
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    5,29

  • Śr

    4,66

  • Min

    3,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.