Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

E-grocery mierzy się z wyzwaniami związanymi z ekspansją biznesu

- Spośród firm spożywczych działających w kanale online ponad 70 proc. ocenia wejście w e-handel jako sukces, podczas gdy w innych branżach tylko połowa firm. Kierunkiem rozwoju e-handlu żywnością będzie też pozyskiwanie klientów z mniejszych miejscowości, co oznacza terytorialną ekspansję e-firm z żywnością - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu.pl Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zespołu Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym.
Reklama
  • Według danych GUS e-handel żywnością w Polsce stanowi w poszczególnych miesiącach od 0,6 do 1 proc. sprzedaży ogółem żywności, napojów i wyrobów tytoniowych.
  • Tylko co piąta firma handlowa z artykułami żywnościowymi sprzedaje online. Oznacza to, że w branży spożywczej penetracja rozwiązań e-commerce jest wyraźnie niższa niż w innych grupach produktów.

 

Firmy spożywcze nadal utrzymują pewną rezerwę wobec e-handlu...

Urszula Kłosiewicz-Górecka, Zespół Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym: Nie zmieniła tego nawet pandemia. Ponad połowa przedsiębiorstw handlu żywnością nie dostrzegła, by przyspieszyła ona rozwój e-handlu, podczas gdy w innych branżach takie przyspieszenie zauważyło aż 2/3 firm. Tym niemniej, obserwuje się rosnące zainteresowanie e-handlem żywnością. Powstają zarówno podmioty koncentrujące się wyłącznie na tej formie sprzedaży, jak również sieci handlowe łączące sprzedaż online i offline czy specjalne platformy pozwalające na e-sprzedaż. Coraz częściej producenci żywności oraz stacjonarne firmy hurtowe i detaliczne dostrzegają, że sprzedaż online może być drugim ważnym kanałem dystrybucji pomagającym w zwiększeniu sprzedaży i stanowiącym szansę na pozyskanie nowych klientów. 

Jakie są oczekiwania klientów wobec e-handlu artykułami żywnościowymi?

Artykuły spożywcze kupuje online co czwarty Polak, ale większość robi to sporadycznie. To, co jest istotne, to wzrost zaufania klientów do tej formy sprzedaży. Klienci przekonali się, że zakupy żywności poprzez internet nie wiążą się z ryzykiem otrzymania towaru niepełnowartościowego lub innego niż był zamówiony czy ryzykiem długiego oczekiwania na dostawę. Silna konkurencja na rynku żywnościowym, zarówno ze strony handlu stacjonarnego, jak i nasilająca się w e-handlu, spowodowały koncentrację wysiłków e-firm na doskonaleniu obsługi klienta, szczególnie dbaniu o świeżość produktów i skracanie czasu dostawy zamówionych produktów. Wielu klientów przekonało się, że przewagą zakupów przez internet są wygoda i oszczędność czasu, a także konkurencyjne ceny w porównaniu z ofertą w handlu stacjonarnym.

Digitalizacja sprzedaży w branży spożywczej przyspieszy?

Z badań wśród przedsiębiorstw wynika, że 3/4 firm spożywczych, które na razie nie funkcjonują w e-commerce, zamierza jednak wejść do tego kanału sprzedaży w ciągu najbliższych 3 lat, a co druga chce to zrobić w ciągu roku. Eksperci z PIE szacują, że w 2022 r. wartość polskiego rynku FMCG może osiągnąć nawet 2,8 mld zł.

Zachętą do rozwoju e-handlu żywnością są pozytywne doświadczenia przedsiębiorstw, które zdecydowały się na to wcześniej. Wyniki badań wskazują, że spośród firm spożywczych działających w kanale online ponad 70 proc. ocenia wejście w e-handel jako sukces, podczas gdy w innych branżach tylko połowa firm. W blisko 2/3 firm celem było zwiększenie sprzedaży, ponad połowa chciała pozyskać nowych klientów, ponad 1/3 firm chciała dogonić konkurencję a blisko 30 proc. dostrzegła w tym szansę na zwiększenie sprzedaży eksportowej.

Konkurencja na rynku e-handlu żywnością będzie się nasilać w wyniku wchodzenia nowych podmiotów, powstawania nowych form działań oraz doskonalenia kluczowych procesów e-handlu żywnością. Już trwają intensywne prace nad doskonaleniem formuły zamówienia i zapłaty oraz procesu dostarczania zamówienia do klienta i zapewnienia dostawy produktów świeżych bardzo wysokiej jakości. Firmy będą poszukiwać nowych, oryginalnych form działania. Kierunkiem rozwoju e-handlu żywnością będzie też pozyskiwanie klientów z mniejszych miejscowości, co oznacza terytorialną ekspansję e-firm z żywnością.

Nasili się konkurowanie nie tylko ofertą, ale również przyjazną jej prezentacją (e-marketing), opisem produktu, niskimi cenami i promocjami, zapewnieniem wygodnego procesu zamawiania, szybkimi dostawami. Największym wyzwaniem dla e-handlu żywnością jest dostarczenie produktów do klienta w stanie zachowującym wysoką jakość i świeżość. Wiąże się to z odpowiednim ich przechowywaniem przed dokonaniem sprzedaży, w transporcie i w procesie dostarczenia ich na adres odbiorcy. Coraz istotniejszego znaczenia nabiera kwestia czasu dostawy, gdyż klient oczekuje szybkiej dostawy i w czasie przez niego wskazanym. W dużych miastach spełnienie tych oczekiwań nie jest proste, ale poza dużymi miastami jest już dużym wyzwaniem.

Ważna jest przy tym kwestia aktualności oferty produktowej, co wymaga skorelowania informacji odnoszącej się do faktycznego stanu magazynowego z tym, co jest prezentowane w sklepie internetowym, możliwe jest jedynie poprzez wykorzystanie dedykowanego systemu informatycznego.

Więcej na portalspozywczy.pl

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.