e-Izba: Cło pobierane od połowy przesyłek z Chin, a VAT jedynie od co trzeciej

W październiku Izba Gospodarki Elektronicznej rozpoczęła kampanię na rzecz równych ram prawnych i konkurencyjnych dla europejskich i azjatyckich e-przedsiębiorców. Z informacji e-Izby wynika, że od przesyłek pochodzących z Chin cło pobierane jest w przypadku około połowy z nich, a VAT jedynie od około jednej trzeciej. - W momencie, gdy towar sprzedawany przez przedsiębiorcę z Chin nie będzie faktycznie objęty podatkiem VAT daje to możliwość zaoferowania towaru o nawet 23 proc. taniej, niż może to zrobić polski przedsiębiorca, przy zachowaniu tego samego poziomu marży - argumentuje organizacja.
W ocenie e-Izby główny problem związany z towarami nabywanymi przez polskich i europejskich konsumentów od sprzedawców internetowych spoza UE, głównie z Azji, sprowadza się do faktycznego braku równych ram prawnych i skutecznych mechanizmów poboru cła i podatku VAT od pozaunijnej sprzedaży internetowej.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, przesyłki towarów wysyłanych spoza UE nie podlegają opłatom celnym, jeśli ich wartość nie przekracza 150 EUR. Dodatkowo, jeśli łączna wartość towarów umieszczonych w tych przesyłkach nie przekracza 22 EUR, ich odbiorcy są zwolnieni z obowiązku zapłaty podatku VAT od importu. Wprawdzie to zwolnienie z podatku VAT nie dotyczy towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego, jednak są często one deklarowane przez azjatyckich nadawców jako prezenty o wartości mniejszej niż 45 EUR. Powszechne jest również zaniżanie wartości przesyłek.
Przeczytaj także:
Równocześnie aktualny mechanizm kontroli i poboru cła oraz podatku VAT jest nieszczelny i nieskuteczny, a kontrolowany jest nieznaczny odsetek przesyłek z Azji – w roku 2019, na 10 mln. skontrolowanych przesyłek z Chin, cła i podatki nałożono na 8,5 tys. (mniej niż 0,1%). W praktyce zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy towarów z popularnych chińskich portali sprzedażowych i sklepów internetowych np. z serwisu AliExpress, Gearbest, Banggood, nie ponoszą żadnych z opłat celnych i podatkowych.
- Polscy przedsiębiorcy nie są więc w stanie konkurować z ceną oferowaną przez sprzedawców spoza UE. Niska cena bywa często dla polskich konsumentów jedynym kryterium nabycia towarów od azjatyckich sprzedawców - mówi mec. Marta Kasztelan, koordynator legislacyjny e-Izby ds. prawa podatkowego, Sowiński i Partnerzy Kancelaria Radców Prawnych i Doradcy Podatkowego.
Przeczytaj także:
Jan Sarnowski z ministerstwa finansów tłumaczył w trakcie Impact finanace '20, zmiany w opodatkowaniu e-handlu – pakiet e-commerce – które wejdą w życie od lipca 2021 r.
- Bardzo wielu klientów kupuje towary spoza UE. Tu pojawia się problem podatkowy. UE zalewana jest co miesiąc setkami tysięcy paczek, od których nie są odprowadzane podatki. Tracą na tym firmy europejskie. Trudno tu mówić o nakładaniu nowych danin, bo cła i VAT powinny być płacone. Od lipca 2021 r. wszystkie kraje UE zobowiążą się do odprowadzania VAT od produktów, które trafiają spoza wspólnego obszaru celnego. Dla nas w UE kluczową kwestią jest wyrównanie szans. Wdrożenie pakietu e-commerce jest zdecydowanie krokiem w dobrą stronę. Uczciwie działające w UE firmy na pewno odczują pozytywnie zmiany, które wejdą w nocy z 30 czerwca na 1 lipca 2021 r. - powiedział Jan Sarnowski.

- 09:07 Ekspert: większość ludzi nie chce zrezygnować z jedzenia mięsa
- 09:02 E-państwo w rozkwicie, czyli pozytywne strony pandemii
- Nd 22:25 Premier: Jeśli nie obronimy się przed trzecią falą pandemii, ryzykujemy...
- Nd 19:59 Credit Agricole: Wzrost cen żywności najniższy od stycznia 2019 r.
- Nd 16:34 Dyrektor PIE: Opłata cukrowa zazwyczaj powoduje mniejszą konsumpcję produktów...
- Nd 13:21 Analitycy: Popyt na materiały remontowo-budowlane utrzyma się
- Nd 13:14 Semeniuk: Większość przedsiębiorców chce rozmawiać i szukać wspólnie rozwiązań
- Nd 13:08 Rzecznik MŚP: Są wątpliwości dot. odmowy wsparcia dla przedsiębiorców...
-
MS przygotowuje regulacje rynku franczyzy
-
Tesco Polska wygrywa w sądzie spór o tytuł prawny do centrum handlowego
-
Plastikowa rewolucja w sieciach: kula u nogi czy szansa na poprawę wizerunku?
-
Związkowcy rozmawiają z prezydentem. Chcą szczepionek dla pracowników handlu...
-
W Szwecji transakcje gotówkowe stanowią tylko 1 proc. Polska pójdzie tą drogą?
-
Stava nawiązuje współpracę z Pointapack i inwestuje w rozbudowę oferty dla...
- 1 Ekspert: Celem podatku handlowego jest wyrównywanie szans mniejszych firm
- 2 Dino zmierzy się z kryzysem wizerunkowym?
- 3 UOKiK wszczął postępowania wobec Kauflandu, Eurocashu i Intermarche
- 4 Rząd Francji sprzeciwia się przejęciu Carrefoura przez kanadyjski koncern...
- 5 Ekspedientka Dino w maseczce z antyrządowym hasłem
- 6 Właściciel zakładów mięsnych Henryk K. ujęty w Argentynie
-
Szymon Piduch odchodzi z rady nadzorczej Dino
-
Rusza rejestracja na EEC Trends!
-
2020 rok w handlu: Branża będzie odrabiała straty przez kilka lat
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »GORĄCE OFERTY
POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.