PARTNER PORTALU

Ekspert: Sklepy internetowe mają jeszcze sporo do zrobienia w kwestii bezpieczeństwa

Autor: dlahandlu.pl 19 grudnia 2018 19:29

Według raportu „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska”, 26 proc. respondentów postrzega zakupy przez Internet jako całkowicie bezpieczne, podczas gdy rok temu taką opinię miało zaledwie 14 proc. badanych. W zeszłym roku co piąty internauta uważał tę formę zakupów za ryzykowną, w tym roku twierdzi tak tylko co dziesiąty. Zdaniem ekspertów, to jednak nie wystarczy.

Sklep internetowy warto też zweryfikować na inne sposoby. Można przeczytać opinie dotychczasowych kupujących (np. w serwisie Opineo.pl), sprawdzić, jak długo sklep funkcjonuje na rynku (np. na stronie KRS), czy sklep jest obecny w porównywarkach cen i jakie ma recenzje (np. Ceneo.pl), czy posiada inne aktualne i aktywne znaki jakości (np. Trustedshops.pl), czy jest wypłacalny – jak wygląda jego sytuacja finansowa (np. Sprawdzfirme.pl).

Kupowanie w sieci może nas narazić na innego rodzaju ryzyko – utraty danych osobowych, na które potem ktoś będzie próbował zaciągnąć kredyty lub pożyczki, bądź dokona zakupów, za które my będziemy musieli zapłacić. Czasami wynika to z awarii systemu, ale może być też efektem działania hakerów. A zjawisko kradzieży danych osobowych i wyłudzeń na nie narasta. Całkiem niedawno, bo w Black Friday, w jednym z flagowych elektromarketów dane klientów zaczęły być widoczne dla innych użytkowników strony. Nie był to ani pierwszy, ani zapewne ostatni taki przypadek. Jeżeli takie sytuacje zdarzają się w dużych sklepach internetowych, które mają pieniądze na kupno systemów zabezpieczających przed wyciekiem czy kradzieżą danych klientów, to co może się dziać w tysiącach małych sklepów handlujących w sieci.

- Niestety takie sytuacje będą się zdarzały coraz częściej. Coraz więcej transakcji bowiem przeprowadzamy w świecie cyfrowym, tam też gromadzone i przechowywane są nasze dane. Brak odpowiednich zabezpieczeń lub niewinna luka w systemie mogą być furtką dla przestępców. O niektórych przypadkach wycieku danych dowiadujemy się z mediów, ale większość odbywa się bez naszej wiedzy. Sporo sprzedawców to małe sklepy, które przechowują nasze dane bez zabezpieczeń, łatwo się do takiej bazy danych włamać. A jeśli konsument chce fakturę, to oprócz imienia i nazwiska, adresu i telefonu bądź e-maila musi podać także PESEL. I tu nieszczęście gotowe. O wszystkim dowiadujemy się po fakcie, kiedy dzwoni windykator lub komornik puka do drzwi. W takiej sytuacji warto trzymać rękę na pulsie i monitorować swoje dane na bieżąco, by mieć pewność, że nikt obcy właśnie nie próbuje nas okraść – mówi Anna Marcinkowska, ekspert z ChronPESEL.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • danny 2018-12-30 18:00:50

    @kosio Certyfikat Rzetelnej firmy mówi Ci, że sklep jest wypłacalny, tzn. nie przyśle ci cegły w pudełku zamiast smartfona. A kliknąć w baner musisz dlatego, żeby się dowiedzieć, czy certyfikat jest autentyczny, czy ktoś tylko bajeruje ludzi, że jest rzetelny.

  • kosio 2018-12-29 20:06:14

    Ok, czyli najlepiej szukać sklepów z certyfikatem rzetelnej firmy i klikać w baner po prostu?

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)



BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9143
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.