Elektronika, artykuły spożywcze, branża meblowa - tu sprzedaż rośnie wolniej
Zwyczaje zakupowe konsumentów w ciągu ostatnich dwóch lat uległy znaczącej zmianie w wielu obszarach. - W całej Europie trwa przywracanie równowagi. Konsumenci przerzucili się z kupowania dóbr, na szukanie doświadczeń, których brakowało im w ciągu dwóch ostatnich lat. To dobry znak dla sektora usług – komentuje Natalia Lechmanova, starsza ekonomistka w Mastercard Economics Institute.

Konsumenci wrócili na zakupy, ale kupują inaczej fot. Shutterstock
Reklama
Według Mastercard SpendingPulse, kluczowe trendy w maju 2022 roku odzwierciedlają dywersyfikację wydatków pomiędzy sektorami i kanałami w miarę znoszenia pandemicznych obostrzeń:
- Całkowita sprzedaż detaliczna, z wyłączeniem sprzedaży samochodów, odnotowała wzrosty na większości rynków w porównaniu do maja 2021, a nawet w odniesieniu do maja 2019, czyli okresu przed pandemią Covid-19;
- Sprzedaż w sklepach stacjonarnych stale rośnie na większości europejskich rynków;
- Sprzedaż w Internecie zwolniła, pozostając jednak wciąż na wysokim poziomie w porównaniu do maja 2019.
Sektory takie jak elektronika, artykuły spożywcze czy branża meblowa odnotowały niższe wzrosty rok do roku (maj 2021 vs maj 2022). Spowodowane jest to zniesieniem obostrzeń pandemicznych i tym samym rozszerzeniem wydatków o usługi.

Źródło: Mastercard
Najwyższe i widoczne wzrosty odnotowały branże, które zyskują na ożywieniu w turystyce i podróżach, takie jak usługi restauracyjne i noclegowe. Do tej zmiany przyczyniły się również rosnące ceny w tym obszarze.

Źródło: Mastercard
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa
regulamin.
Reklama