Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Firmy transportowe odczuwają skutki wyższej inflacji i zmniejszonych zakupów

Z listopadowego odczytu MIK (Miesięczny Indeks Koniunktury) wynika, że w październiku br. aż 39 proc. firm branży TSL (transport, spedycja, logistyka) odnotowało spadek wartości sprzedaży m/m, a co czwarta firma – spadek o ponad 10 proc. – informuje Polski Instytut Ekonomiczny.
Reklama
  • Branża TSL (transport, spedycja, logistyka) w ostatnich latach rozwija się w Polsce dość dynamicznie.
  • Problemem, który czeka branżę jest zapowiedź wejścia w życie w lutym 2022 r. unijnego Pakietu Mobilności, który wprowadza m.in. nowe stawki godzinowe dla kierowców.
  • Obecnie panuje wzmożony ruch w przesyłaniu paczek, podnosi się też sprzedaż internetowa. Zatem jest spora szansa, że wskaźnik MIK dla branży TSL w grudniu poprawi się.

 

Branża TSL (transport, spedycja, logistyka) w ostatnich latach rozwija się w Polsce dość dynamicznie. Nawet w okresie pandemii nie ucierpiała tak bardzo jak inne branże, gdyż dość szybko dostosowywała się do zmian (wzrost e-commerce, przyspieszona cyfryzacja, rozwój sieci dystrybucji). Z comiesięcznych pomiarów nastrojów przedsiębiorstw prowadzonych przez PIE i BGK wynika, że od marca do października 2021 r. MIK (Miesięczny Indeks Koniunktury) dla branży TSL rósł systematycznie. W maju nastroje optymistyczne już przeważały nad negatywnymi, natomiast w listopadzie odnotowano spadek wskaźnika m/m aż o 11,5 pkt.

Z listopadowego odczytu MIK wynika, że w październiku br. aż 39 proc. firm branży TSL odnotowało spadek wartości sprzedaży m/m, a co czwarta firma – spadek o ponad 10 proc. Więcej firm (o 9 pkt. proc. m/m) narzekało na spadek liczby zamówień, co jest związane przede wszystkim z decyzjami zakupowymi konsumentów oraz sezonowością zapotrzebowania na usługi transportowe. Z kolei na słabe nastroje konsumentów wpływa zapewne pogarszająca się sytuacja pandemiczna oraz rosnący wskaźnik inflacji.

- Chociaż listopadowy MIK dla branży TSL nadal jest powyżej odczytu neutralnego (104,9 pkt.), to jednoznacznie optymistyczna wizja przyszłości nie jest taka pewna. Rynek transportowy coraz bardziej odczuwa problemy kadrowe. Zdaniem ekspertów w Polsce brakuje ok. 120 tys. kierowców zawodowych, coraz więcej jest firm, w których jako kierowcy pracują wyłącznie cudzoziemcy – czytamy w tygodniku PIE.

Osobnym problemem – który czeka branżę – jest zapowiedź wejścia w życie w lutym 2022 r. unijnego Pakietu Mobilności, który wprowadza m.in. nowe stawki godzinowe dla kierowców. Wiele firm TSL obawia się wyraźnego wzrostu kosztów prowadzenia biznesu, który i tak nie należy do najłatwiejszych ze względu na zatory płatnicze i dość wysoką konkurencyjność.

Z listopadowego odczytu MIK wynika, że o ile w październiku 72 proc. przedstawicieli branży TSL deklarowało płynność finansową pozwalającą na funkcjonowanie powyżej 3 miesięcy, to już w listopadzie była to tylko połowa badanych. Jednocześnie zbliża się okres świąteczny, który poprawia ogólny nastrój społeczny i zwykle wtedy kupujemy więcej. Panuje wzmożony ruch w przesyłaniu paczek, podnosi się też sprzedaż internetowa. Zatem jest spora szansa, że wskaźnik MIK dla branży TSL w grudniu poprawi się.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.