Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Gdzie przybywa najwięcej sklepów internetowych w Polsce?

Według danych z KRS polski rynek e-commerce najbardziej dynamicznie rozwijał się wcale nie w czasie pandemii, ale w 2019 r. - liczba zarejestrowanych sklepów internetowych wzrosła wtedy o 26,5 proc.
Reklama
  • Obecnie najszybciej przybywa ich w województwie podlaskim - na koniec września było ich o 22 proc. więcej niż w grudniu 2020 r.
  • Jednak tempo rozwoju rynku to nie wszystko. Aż 80 proc. wszystkich e-sklepów w Polsce ma kłopoty finansowe.

 

W Polsce zarejestrowanych jest obecnie 51 tys. sklepów internetowych, jak podaje globalna wywiadownia gospodarcza Dun & Bradtsreet na podstawie danych z KRS. Najwięcej ich działa w województwie mazowieckim - nieco ponad 10 tys., czyli niemal 20 proc. Drugie w kolejności pod tym względem jest województwo śląskie - 6,5 tys. Następnie: małopolskie (5,1 tys.),  wielkopolskie (4,9 tys.), dolnośląskie (4,2 tys.), łódzkie (3,6 tys.), pomorskie (2,6 tys.), podkarpackie (2 tys.), lubelskie (1,9 tys.), zachodniopomorskie (1,8 tys.), kujawsko-pomorskie (1,7 tys.), lubuskie (1,5 tys.), podlaskie (1,3 tys.) oraz świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie (po 1 tys.). Najmniej e-sklepów jest zarejestrowanych w województwie opolskim - tylko 914.

Boom w e-commerce jeszcze przed pandemią

Pod względem tempa wzrostu liczby sklepów internetowych w Polsce najbardziej dynamiczny nie był wcale, jak mogłoby się wydawać, pandemiczny 2020 r., kiedy niemal wszystkie zakupy robiliśmy przez Internet, ale rok 2019. Największy wzrost liczby e-sklepów odnotowano wtedy w województwie dolnośląskim - o 44 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Na drugim miejscu znalazło się województwo warmińsko-mazurskie - wzrost o 41 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Następnie kolejno województwa: lubuskie (37,5 proc.), podlaskie (34,5 proc.), świętokrzyskie (32,5 proc.), łódzkie (32 proc.), zachodniopomorskie (31 proc.), podkarpackie i lubelskie (po 30 proc.), małopolskie (29 proc.), pomorskie (28 proc.), kujawsko-pomorskie (24 proc.), śląskie i wielkopolskie (po 20 proc.), mazowieckie (19 proc.) i opolskie (16 proc.). W sumie w 2019 r. liczba zarejestrowanych w Polsce sklepów internetowych wzrosła o 26,5 proc. 

eCommerce_w_regionach_Polski_mapa, fot. mat. pras.
eCommerce_w_regionach_Polski_mapa, fot. mat. pras.

Najszybciej przybywa e-sklepów w województwie podlaskim

W 2020 r. ten wzrost nieco spowolnił. Najwięcej nowych e-sklepów zarejestrowano w województwach kujawsko-pomorskim - wzrost o 37,5 proc. w stosunku do poprzedniego roku - i w podkarpackim -  o 35 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Najmniejszy wzrost był w województwie lubuskim - zaledwie 5 proc. W 2021 r. do końca września najbardziej dynamiczny wzrost liczby e-sklepów odnotowano w województwie podlaskim - 22 proc. w stosunku do 2020 r. Na drugim miejscu jest województwo lubelskie - 21,5 proc. - na trzecim zachodniopomorskie - 17,5 proc. Następnie kolejno województwa: lubuskie (17 proc.), świętokrzyskie (16 proc.), małopolskie i mazowieckie (po 14,5 proc.), kujawsko-pomorskie (14 proc.), dolnośląskie (13,5 proc.), pomorskie i warmińsko-mazurskie (13 proc.), śląskie (12,5 proc.) oraz wielkopolskie i łódzkie (po 12 proc.). Najwolniej przybywa sklepów internetowych w województwach podkarpackim i opolskim. Do końca września ich liczba wzrosła o 11,5 proc. w stosunku do poprzedniego roku.

W najlepszej kondycji finansowej e-sklepy z województwa małopolskiego

Dynamiczny wzrost liczby sklepów internetowych na polskim rynku e-commerce nie idzie w parze z ich dobrą kondycją finansową. - Wielką bolączką polskiego e-commerce jest popularne przekonanie, że do prowadzenia sklepu internetowego wystarczy zaopatrzyć się w towar i stworzyć stronę www - mówi Rafał Gadomski, CEO Advox Studio. - Tymczasem dla powodzenia kluczowe są takie kwestie jak pozycjonowanie w wyszukiwarkach postrzegane jako proces długofalowy czy aktywność reklamowa. Często problem stanowi już sama strona www, fatalnie zaprojektowana, nieintuicyjna, zniechęcająca klientów - dodaje.

Stosunkowo najlepiej wygląda obecnie sytuacja e-sklepów zarejestrowanych w województwie małopolskim, gdzie w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji finansowej w ocenie Dun & Bradstreet znajduje się 30 proc. z nich. W województwie opolskim dobrze radzi sobie 27,5 proc. sklepów internetowych, a w mazowieckim 26,5 proc. Najgorzej jest w województwie łódzkim, gdzie zaledwie 18,5 proc. e-sklepów znajduje się w dobrej lub bardzo dobrej kondycji finansowej. Niewiele lepiej jest w województwach warmińsko-mazurskim i lubuskim - tylko 19,5 proc. W sumie w całej Polsce niemal 80 proc. sklepów internetowych boryka się z problemami finansowymi.

Reklama

Inteligentny e-commerce

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum