Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Gotówka wychodzi z obiegu. To już trwały trend

Pandemia wzmocniła główne zmiany dokonujące się w segmencie płatności, w tym: coraz mniejsze korzystanie z gotówki, migracja z handlu stacjonarnego do internetowego, wdrożenie płatności natychmiastowych. Wiele z tych trendów pozostaną trwałe – oceniają analitycy McKinsey & Company.
Reklama

- Płatności gotówkowe spadły na całym świecie o 16% w 2020 r., co jest zgodne z prognozami, które przedstawiliśmy ubiegłej jesieni dla większości dużych krajów (Brazylia 26%, Stany Zjednoczone 24%, Wielka Brytania 8%). Głównym powodem tej zmiany było wywołane pandemią tymczasowe zamknięcie wielu obiektów handlowych, jednak inne działania (takie jak zwiększenie opłat za wypłatę z bankomatów w krajach takich jak Argentyna, Polska i Tajlandia oraz ciągłe zmniejszanie sieci bankomatów w Europie) wzmocniły i przyspieszyły już zachodzące zmiany w zachowaniach konsumenckich – napisano w raporcie.

- Spodziewamy się, że wykorzystanie gotówki odbije się w pewnym stopniu w 2021 r., ze względu na częściowy powrót do wcześniejszych zachowań, mniej blokad i szersze ożywienie gospodarcze, ale wszystko wskazuje na to, że około dwie trzecie spadku jest trwałe - dodano.

Zmniejszenie zapotrzebowania na gotówkę prowadzi do wzrostu kosztów obsługi jednostek związanych z ich dystrybucją i odbiorem, co skłania banki do przeglądu sieci bankomatów i ponownego przemyślenia zarządzania cyklem gotówkowym. Jednym w pomysłów był rozwój trendu współdzielenia bankomatów między bankami sieciowymi i większy outsourcing obsługi bankomatów wyspecjalizowanym podmiotom zajmującym się transportem gotówki.

– Organy regulacyjne w krajach, w których zużycie gotówki dramatycznie spada przygotowują strategie zapewniające ciągłą dostępność waluty banku centralnego oraz dostęp do odpornych i bezpłatnych systemów płatności dla wszystkich — w tym osób nieubankowionych – napisano w raporcie.

Jak podaje raport McKinsey & Company 2021 Global Payments, w ubiegłym roku przychody z płatności spadły – do 1,9 biliona dolarów na całym świecie – ale o mniej niż przewidywano zeszłej jesieni. Wskaźniki wskazują na nominalne, ale geograficznie nierównomierne odbicie w 2021 r. McKinsey prognozuje powrót do historycznych średnio-jednocyfrowych wskaźników wzrostu, co spowoduje, że w 2025 r. globalne przychody z płatności wyniosą około 2,5 biliona dolarów.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.