Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Handel w czasie inflacji. Czy konsumenci szukają oszczędności w sieci?

Stale rosnąca inflacja i niepewność związana ze wzrostami cen sprawiają, że Polacy szukają oszczędności. I choć dynamika w klasycznym retailu spada, e-commerce odnotowuje wzrosty, bo Polacy są gospodarni i traktują intermet jako miejsce z niższymi cenami.
Reklama

Kolejny szczyt inflacji w Polsce

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, inflacja we wrześniu osiągnęła kolejny szczyt – tym razem aż 17,2 proc. Według ekonomistów, to najgorsza sytuacja gospodarcza w Polsce od marca 1997 roku. Z kolei jak wynika z badań przeprowadzonych przez GUS, w sierpniu tego roku w porównaniu z lipcem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących o 6,6 proc. Z kolei udział e-commerce w sprzedaży „ogólnej” zwiększył się z 8,4 proc. w lipcu do 8,9 proc. w sierpniu. Według GUS w tym czasie najlepiej w sieci sprzedawały się prasa, książki, meble, rtv, agd, a spadek odnotowały tekstylia, odzież i obuwie.

 

- Jesteśmy w momencie, w którym ludzie szukają oszczędności, a po 2020 roku są przekonani do zakupów w internecie. Znacznie łatwiej przeszukiwać oferty sklepów, poszukując ofertę w domowym zaciszu, niż spędzać kolejne godziny w centrach handlowych. Łatwiej też porównać ceny. W czwartym kwartale w e-commerce niski koszt produktu będzie najważniejszym czynnikiem do podjęcia decyzji zakupowej – mówi Sara Dzierżawska.

Jak wygląda polski rynek e-commerce?

Na początku 2021 roku zarejestrowanych było prawie 44,5 tys. sklepów internetowych, czyli o 21,5% więcej niż rok wcześniej. Eksperci przewidują, że do końca 2022 roku będzie ich ponad 55 tys. Jednocześnie tylko 8% sklepów internetowych twierdzi, że znajduje się w bardzo dobrej sytuacji finansowej. Aż 30% określa ją jako złą, a 21% jako bardzo złą. Miesięcznie średnio 865 nowych sklepów jest rejestrowanych, a 525 wykreślanych z rejestru. Rotacja jest duża, a konkurencja stale rośnie. Jednocześnie, jak wynika z raportu "W kryzysie do e-commerce" opublikowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej - 31% konsumentów w związku z rosnącymi cenami zamierza jeszcze więcej produktów kupować w sieci. Coraz więcej osób zamawia online produkty codziennej potrzeby, takie jak artykuły spożywcze. Wynika to zarówno z niższych kosztów, jak i wygody oraz niejednokrotnie większej kontroli nad wydatkami.

E-commerce w dobie kryzysu

Z raportu eIzby wynika, że aż 79% ankietowanych Polaków zmieniło już swoje zachowania zakupowe. 12% badanych twierdzi, że w ramach nowej strategii zakupowej porównuje ceny w różnych miejscach, zarówno offline jak i online, by móc wybrać najtańszą ofertę.
Na znaczeniu w ostatnim czasie zyskują również zakupy małego ryzyka, czyli możliwość wygodnego i łatwego zwrotu towaru. Coraz większe znaczenie mają również płatności odroczone oraz wydłużony czas na dokonanie zwrotu. Te wszystkie trzy aspekty zostały wskazane przez ankietowanych, jako decydujące o zakupie w dobie kryzysu.

W ramach oszczędności wielu konsumentów zdigitalizowało konsumpcję rozrywki. Coraz częściej rezygnują oni z wyjścia do kina na rzecz wykupienia dostępu do platform streamingowych. 
Aż 18% badanych zrezygnowało z wyjść do restauracji na rzecz zamawiania jedzenia z dowozem do domu. 16% wybiera e-kursy. Obecnie już co 10. Polak kupuje przez internet leki, a co 12. - żywność. 

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum