Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

IGD o przyszłości rynku szybkich dostaw. Co czeka graczy q-commerce?

W Polsce obecnie jest już około 10 graczy z segmentu q-commerce. Wśród nich są: JOKR, Wolt, Bolt, Lisek, Swyft, Jush, Glovo. Wejście do Polski zapowiedział też Gorillas. Analitycy IGD Retail Analysis przedstawili trzy możliwe prognozy dla tego rynku na najbliższą przyszłość.
Reklama
  • Od początku COVID-19 q-commece był jednym z najszybciej rozwijających się i innowacyjnych segmentów przemysłu spożywczego i dóbr konsumpcyjnych, któremu w ostatnich miesiącach pomogły znaczne inwestycje finansowe.
  • W Polsce obecnie jest już około 10 graczy z segmentu q-commerce. Wśród nich są: JOKR, Wolt, Bolt, Lisek, Swyft, Jush, Glovo. Wejście do Polski zapowiedział też Gorillas.
  • Według analityków IGD, na rynku szybkich dostaw możemy spodziewać się: konsolidacji, programów subskrypcyjnych i zwiększenia inwestycji w ten rynek przez sieci detaliczne.

 

Co to jest szybki handel?

Gracze quick commerce dostarczają klientom artykuły spożywcze i inne produkty w mniej niż godzinę. Według ekspertów IGD, istnieją trzy podsekcje szybkiego handlu: agregatorzy, „pure plays” i detaliści (podział dotyczy rynku brytyjskiego).

Agregatorzy to podmioty zewnętrzne oferujące realizację na żądanie, w tym Deliveroo, Instacart, Gojek i Glovo. Do pure plays należą np. Gorillas, Dija i getir. To gracze na początku swojego rozwoju, budujący ofertę wokół szybkiej dostawy, często z dostawą w mniej niż 15 minut z dark stores. Trzecia grupa to detaliści, którzy, poza współpracą z podmiotami zewnętrznymi uruchomili również własne usługi na żądanie. Należą do nich Sainsbury's Chop Chop i Ocado Zoom.

Przekładając powyższy podział na polski rynek można wymienić wśród agregatorów np. firmę Uber Eats, Wolt, czy Glovo. Pure plays to nowi gracze typu Lisek, Swyft, Jokr. Własne szybkie dowozy uruchomiła sieć Żabka, oferując dostawę w kwadrans poprzez aplikację Jush.

Zdaniem Jacka Palca, prezesa zarządu Frisco SA w tej chwili w Polsce jest już 11 graczy z segmentu q-commerce. Niektórzy z nich, jak Swyft, Lisek, Jokr, oferują dostawy w kilkanaście minut tylko w Warszawie lub innych dużych miastach. Inni, jak Glovo we współpracy z Biedronką działają w całej Polsce.

Analitycy IGD Retail Analysis pokusili się o przedstawienie prognoz dotyczących tego rynku.

1. Nastąpi konsolidacja

W przestrzeni szybkiego handlu jest bardzo tłoczno, a w ciągu ostatnich 12 miesięcy pojawiło się wiele nowych start-upów, więc konsolidacja wydaje się nieunikniona. Na przykład we Francji w tym roku pojawiło się siedem „pure plays”.

Operatorzy ci wydają znaczne kwoty na uruchamianie kolejnych dark stores oraz na marketing w celu pozyskiwania i utrzymywania klientów. Jak podaje IGD, w Wielkiej Brytanii Getir zaoferował 15 GBP zniżki na 16 GBP przy pierwszym zamówieniu, a platforma weezy zaoferowała 10 GBP zniżki na drugie i trzecie zamówienie klienta. Te pieniądze pochodzą z dużych inwestycji, które niektórym się wyczerpią.

W Polsce platformy dark stores skupiają się na taniej dostawie. Lisek oferuje dostawę za niecałe 3 zł przy zakupach poniżej 50 PLN powyżej tej kwoty dostawa jest za darmo. Jokr oferuje darmową dostawę do wszystkich zamówień.

- Widzimy już konsolidację i spodziewam się, że w dłuższej perspektywie doprowadzi to do kilku dominujących graczy na każdym rynku. Na przykład Gopuff zabezpieczył ponad 1 mld USD. Wykorzysta tę inwestycję do ekspansji w Ameryce Północnej, a także głębszej ekspansji w Wielkiej Brytanii i Europie. Niedawno przejął Fancy w Wielkiej Brytanii i Dija, co oznacza wejście do Francji i Hiszpanii – mówi Rachel Sibson, analityk segmenty detal w IGD.

2. Gracze q-commerce postawią na budowanie lojalności 

Przy stale rosnącej liście konkurentów gracze szybkiego handlu będą musieli różnicować się i oferować dodatkowe usługi, aby zwiększyć lojalność – prognozuje IGD.

Jednym ze sposobów, w jaki operatorzy mogą to zrobić, są systemy członkostwa. Programy lojalnościowe oparte na subskrypcji umożliwiają firmom blokowanie lojalności i budowanie przychodów z subskrypcji. - Kupujący będą częściej zamawiać, zwiększając sprzedaż, a tym samym przyciągając więcej partnerów, co daje kupującym większy wybór i zwiększa prowizje dla gracza. W Ameryce Łacińskiej usługa członkostwa Pop agregatora Cornershop zapewnia członkom bezpłatną dostawę po wydaniu określonej kwoty – mówi Rachel Sibson.

Firmy zajmujące się szybkim handlem mogą również zwiększać lojalność, opracowując superaplikacje, łącząc wiele usług w jedną platformę. Zapewnia to większą wygodę, zwiększa ruch na stronie lub w aplikacji i efektywniej wykorzystuje kurierów. Pozwala również firmom q-commerce na trwałe pozyskanie kupujących i blokowanie innych firm.

Na przykład firma Rappi opracowała aplikację typu „wszystko w jednym”, dzięki której użytkownicy mogą uzyskać dostęp do szerokiej gamy usług na żądanie z poziomu jednej aplikacji. W ten sposób stworzyła ekosystem składający się z kupujących, dystrybutorów, sklepów i klientów końcowych.

3. Jak zareagują sieci detaliczne?

Detaliści muszą nadążyć za oczekiwaniami kupujących w zakresie szybki dostaw. Jest wiele sposobów, w jaki mogą zareagować na ekspansję szybkiego handlu.

Obejmują one np. integrację lub inwestowanie w biznesy q-commerce lub ich przejmowanie. Niedawny przykład podejścia integracyjnego pochodzi z Tesco w Wielkiej Brytanii. Firma ogłosiła pilotaż we współpracy z quick commerce pure play Gorillas, oferując klientom dostawę w ciągu 10 minut. Gorillas utworzy witryny mikro-fulfilmentacji w pięciu dużych sklepach Tesco. Kurierzy będą odbierać, pakować i dostarczać zamówienia. Dzięki temu Tesco może konkurować w szybszych dostawach, wykorzystywać nadwyżkę powierzchni w sklepach i uzyskiwać przyrostowe przychody.

Reklama

Inteligentny e-commerce

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.