InPost rusza z paczkomatami na podbój Europy. Czy zagrozi mu konkurencja?

Debiut na giełdzie w Amsterdamie i pozyskanie tą drogą środków na inwestycje, umowa z Amazonem na rynku polskim, ambitne plany rozwoju paczkomatów w Polsce i za granicą – można powiedzieć, że InPost przeżywa swoje pięć minut. Wszystko wskazuje na to, że nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Czy firma ma szanse zawojować zagraniczne rynki i zrealizować swoje plany?
Po 15 latach od powstania, w styczniu tego roku spółka InPost zadebiutowała na giełdzie w Amsterdamie. Można powiedzieć, że to zwieńczenie długiej drogi spółki, której historia pełna była wzlotów i upadków. Kapitał z IPO dał firmie zastrzyk gotówki na rozwój. Wartość oferty publicznej wyniosła niemal 3 mld euro, akcje sprzedawano w górnej granicy widełek cenowych, a sama sprzedaż akcji na rynku pierwotnym została skrócona o dwa dni, z powodu ogromnego popytu.
Wysyp e-commercowych IPO
Przeczytaj także:
Warto tu przypomnieć ubiegłoroczny debiut Allegro, którego oferta publiczna biła wszelkie rekordy oraz bardziej niepozorny debiut Answear.com. To, że firmy e-commerce coraz częściej wybierają IPO jako źródło finansowania swoich inwestycji może oznaczać, że e-handel zajmuje coraz ważniejszą pozycję w gospodarce.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego udział sprzedaży kanału e-commerce w handlu detalicznym wyniósł w kwietniu 2020 roku prawie 12 proc., a podczas kolejnej, listopadowej fali pandemii – 11,4 proc. Wynik ten jest dwukrotnie wyższy w stosunku do tego, który miał miejsce przed pandemią. W rekordowym okresie sprzedaż za pośrednictwem e-commerce w kategorii tekstylia, odzież, obuwie przekroczyła 60 proc. całości handlu detalicznego w tym obszarze, co oznaczało historyczną przewagę sprzedaży w tym kanale nad tą, która została zrealizowana przez stacjonarne punkty handlowe.
Przeczytaj także:
- Jeśli w dobie pandemii można mówić o jakichś zwycięzcach to na pewno jednym z takich, którzy w 2021 rok weszli z tarczą, jest e-commerce i to zarówno e-commerce B2C jak i B2B. Globalnie wiele digitalowych firm jest obecnych na giełdzie, a wejście do tej ligi naszych cyfrowych graczy, czyli Allegro i InPost, faktycznie potwierdza ich siłę i świetne perspektywy rozwoju – mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, Dyrektor Zarządzająca Mobile Institute.
- Te perspektywy dotyczą całego sektora e-commerce. Mówi się, że sama konsumencka część handlu online mogła osiągnąć w 2020 roku wartość rzędu 100 mld zł. Jeśli tak się nie stało to tę granicę przekroczy najpewniej w pierwszym kwartale 2021 roku. Jedynie 20% badanych przez nas internautów deklaruje, że nie zwiększyło wydatków w Internecie. Pozostali, czyli 8 na 10 konsumentów, przyznają, że w ostatnim roku zwiększyli swoje wydatki w e-commerce, zaczęli kupować w tym kanale albo mają zamiar zrobić to w tym roku – dodaje.
Polska to za mało
Pandemia z pewnością przysłużyła się spółce InPost, jednak firma rozwijała się już wcześniej. Okres lockdownów to tylko trampolina, która może szybciej wynieść paczkomatowego giganta wzwyż.
Czytaj całość na portalspozywczy.pl


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
- 09:06 Pointpack: Przychody za I kwartał wyniosą ponad 10 mln zł
- 09:01 Lekarz: Prawdopodobnie zbliża się koniec trzeciej fali pandemii
- 08:56 PGS wprowadzi markę własną drobnego AGD. To element strategii online
- Pt 23:04 Buty Jana inwestują na terenie parku technologicznego
- Pt 22:59 Sprzedaż online Wólczanki wyższa o 22 proc. Grupa VRG ze stratą
- Pt 21:39 Komisarz UE: Jest pełne poparcie Komisji na odchodzenie od chowu klatkowego
- Pt 20:25 Branża spotkań i wydarzeń nie otrzyma środków za dodatkowy okres lockdownu
- Pt 20:23 Newbridge: 2021 to rok lokalnych zakupów
-
Sześć sklepów tygodniowo zmieni szyld z Tesco na Netto
-
Tesco znów zwalnia
-
PRCH: Straty branży centrów handlowych rosną o kolejne miliardy zł
-
Hebe rozpoczyna sprzedaż testów wykrywających przeciwciała Sars-Cov-2
-
Braki kadrowe w pandemii. Jak z tym problemem radzi sobie Żabka?
-
Lockdown przedłużony do 18 kwietnia
- 1 Marta Florczak w zarządzie Lidl Polska. Przechodzi z Auchan
- 2 Zwolnienia grupowe w Tesco Polska. Ponad 1200 pracowników na liście
- 3 Tesco znów zwalnia
- 4 Twardy lockdown? Mogą zamknąć sklepy budowlane i RTV/AGD
- 5 Wasz Sklep Spar o współpracy ze stacjami paliw: Nadszedł właściwy czas na...
- 6 Poseł PiS: Za 350 zł można zrobić zakupy na ... cały miesiąc
-
RTV EURO AGD: Sklepy stacjonarne już nie mogą istnieć bez silnego wsparcia e-commerce
-
E-commerce znów młodym rynkiem. LPP tworzy własny software house
-
Żabka, Specjał, Eurocash - pełna lista firm, które uzyskały pomoc publiczną
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
- Mieszkanie, Kraków, Pawia, 32.68 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Kraków Grzegórzki, Nullo, Francesco, 73.70 m², wynajmę mieszkanie
- Lokal użytkowy, Kraków Podgórze, Dąbrowskiego, Gen. Jana Henryka, 138.15 m², sprzedam lokal użytkowy
- Mieszkanie, Kraków Krowodrza, Władysława Łokietka, 47.00 m², wynajmę mieszkanie
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.