Jak przygotować e-sklep na zagraniczną sprzedaż?

Jak szacują eksperci platformy Cinkciarz.pl, sklepy planujące międzynarodowa sprzedaż powinny zadbać m.in. o adekwatny język sklepu, znane i popularne na danych rynkach płatności oraz odpowiednia politykę zwrotów.
Rozszerzenie domeny i język sklepu
Mając zamiar sprzedawać swoje produkty klientom z zagranicy, pierwszym krokiem powinno być dostosowanie sklepu do nawyków i zwyczajów klientów z innych krajów. W tym celu zaplanuj wykupienie dodatkowych rozszerzeń swojej domeny, stawiając np. na jedną domenę globalną lub kilka lokalnych, korespondujących z krajami, w których będziesz sprzedawać.
Warto też zadbać o odpowiednią lokalizację językową swojego sklepu. Najlepiej, jeżeli udostępnisz witrynę w kilku popularnych językach, wychodząc tym samym naprzeciw wielu nacjom. Takie działania mogą być jednak kosztowne, dlatego na początku możesz ograniczyć się wyłącznie do języka angielskiego. Pamiętaj jednak, by tworząc treści dla poszczególnych krajów, uwzględnić panujące tam zwyczaje zakupowe, nawyki, a nawet obowiązujące tam przepisy prawa. Nie zapomnij też, że czasami będziesz się komunikować z zagranicznymi klientami. W swoim zespole musisz więc mieć osobę, która w dobrym stopniu posługuje się danym językiem.
Zadbaj o pewne i rozpoznawalne płatności
Przygotowując się do zagranicznej sprzedaży, nie można pomijać tak ważnej kwestii, jaką są płatności. Brak ulubionej metody na liście dostępnych może bowiem sprawić, że klient zrezygnuje z zakupu i wybierze ofertę konkurencji.
Na różnych rynkach konsumenci preferują inne metody płatności. Przykładowo w Stanach Zjednoczonych używa się przede wszystkim kart płatniczych, w Polsce dominuje szybka płatność online i BLIK, a w Chinach najczęściej korzysta się z Alipay.
Musisz przeanalizować poszczególne rynki i wybrać takiego dostawcę płatności, który zaoferuje najpopularniejsze metody, budzące zaufanie wśród klientów. Nie zapominaj też o przyjmowaniu płatności w najpopularniejszych walutach. Integrując swój sklep z Cinkciarz Pay, dajesz swoim klientom nie tylko wiele rozpoznawalnych metod płatności, ale także możliwość płacenia w lokalnej walucie lub w dowolnej innej, oferowanej po atrakcyjnych kursach.
Metody wysyłki i polityka zwrotów
Sporym wyzwaniem może być transport międzynarodowy, szczególnie jeżeli początkowo nie zamierzasz otwierać magazynów w innych krajach. Przy wyborze partnera, który dostarczy przesyłki za granicę, pod uwagę należy brać nie tylko cenę, ale też czas dostawy. Na szczęście coraz więcej firm kurierskich otwiera się na cross border e-commerce i oferuje atrakcyjne warunki, które pozwalają ograniczyć koszta.
Osobną kwestią jest polityka zwrotów, która powinna znaleźć się na stronie internetowej Twojego sklepu. Musisz w niej określić, w jaki sposób klienci mogą zwracać i reklamować zamówione towary. Pamiętaj, że w niektórych krajach obowiązują szczególne przepisy z tym związane, dlatego zapisy warto skonsultować z prawnikiem lub specjalistą od danego rynku.
Przygotuj regulamin
Pamiętaj, że w poszczególnych krajach może obowiązywać inne prawo związane z prowadzeniem działalności e-commerce. W niektórych państwach nie można np. sprzedawać określonych produktów, a w innych różnić mogą się np. zasady przetwarzania danych osobowych. Zwróć na to uwagę podczas przygotowywania regulaminu, który musi być zgodny z zagranicznym rynkiem. W tym celu najlepiej zasięgnąć opinii prawników lub radców prawnych.