Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Jak zwiększyć pojemność magazynu e-commerce bez rozbudowy budynku?

Obecna sytuacja gospodarcza w Europie spowolniła dynamikę sprzedaży, w tym także w kanale online. - Deweloperzy magazynowi podchodzą do nowych projektów z większą ostrożnością, a tym samym powstają głównie obiekty pod zamówienie klienta. To powoduje mniejszy dostęp do nowych powierzchni. Odpowiedzią na powyższe uwarunkowania rynku jest maksymalne wykorzystanie kubatury budynku do zwiększenia powierzchni składowania towarów oraz prowadzenia operacji - mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Przemysław Klich, dyrektor ds. sprzedaży, Arvato Supply Chain Solutions Polska.
Reklama

Popularność zakupów w kanale e-commerce sprawia, iż wzrosło również zapotrzebowanie na profesjonalne usługi logistyczne oraz powierzchnie magazynowe. W 2022 roku wskaźnik pustostanów na rynku magazynowym wynosił zaledwie ok 3 proc., co świadczy, iż branża jest w bardzo dobrej kondycji. Obecna sytuacja gospodarcza w Europie spowolniła dynamikę sprzedaży, w tym także w kanale online, jednak analitycy przewidują dalszy wzrost, lecz już na poziomie jednocyfrowym.

- Ze względu na wzrost kosztów inwestycji (zakup działek, materiały, wykonanie, a przede wszystkim koszt kapitału) widzimy, że deweloperzy podchodzą do nowych projektów z większą ostrożnością. W konsekwencji powstają głównie magazyny pod zamówienie klienta, a w mniejszym stopniu tzw. budynki spekulacyjne. To powoduje mniejszy dostęp do nowych powierzchni magazynowych, a sam czas budowy kolejnych obiektów będzie dłuższy niż dotychczas. Dodatkowo drożeją czynsze w centrach logistycznych, co niestety będzie się przekładać na wyższe koszty obsługi magazynowej - tłumaczy Przemysław Klich, dyrektor ds. sprzedaży, Arvato Supply Chain Solutions Polska.

Infrastruktura magazynowa - jak maksymalnie wykorzystać kubaturę obiektu

Odpowiedzią na powyższe, jest maksymalne wykorzystanie kubatury budynku do zwiększenia powierzchni składowania towarów oraz prowadzenia operacji.

- Najbardziej popularnym rozwiązaniem jest budowa mezaniny / antresoli, dzięki której w magazynie powstaje kolejne piętro (lub piętra) w zależności od możliwości technicznej budynku oraz oczywiście zapotrzebowania biznesowego danego projektu. Niewątpliwą zaletą rozwiązania jest bezpośredni dostęp do regałów półkowych w takim samym zakresie, jak na powierzchni płaskiej. Dodatkowo, wykorzystując system przenośników pomiędzy piętrami, dbamy o wydajność procesu kompletacji.
Antresolę często można rozbudowywać (np. o kolejne piętro), a także przenieść do innych magazynów wykorzystując większość elementów konstrukcyjnych - wyjaśnia ekspert firmy Arvato.

Bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami, w których wykorzystuje się kubaturę budynku, są systemy automatyzacji w obszarze składowania.

- Warto wspomnieć o dwóch systemach, które sprawdzają się magazynach Arvato Supply Chain Solutions. Są to AutoStore (dedykowany głównie dla produktów małogabarytowych np. kosmetyków czy elektroniki użytkowej) oraz Shuttle System, który sprawdza się w obsłudze omnichannel. Oba te rozwiązania nie tylko dają możliwość zwiększenia powierzchni magazynowej (bez powiększania budynku), lecz dodatkowo przyspieszają proces kompletacji poprzez dostarczanie produktów bezpośrednio do pracownika – GTP (goods-to-person). Rozmiar obu systemów można dostosować do wielkości bryły magazynów, co pozwala w optymalny sposób na wykorzystanie każdego metra sześciennego budynku - podkreśla Przemysław Klich.

Współpraca z operatorem logistycznym - dlaczego warto

Powyższe rozwiązania sprawdzą się wyłącznie przy odpowiedniej skali prowadzonego biznesu, ponieważ wiążą się z milionowymi inwestycjami.
Zdaniem przedstawiciela Arvato, firmy które dynamicznie rozwijają sprzedaż w kanale e-commerce i muszą zainwestować w wydajną logistykę, powinny rozważyć współpracę z doświadczonym outsourcerem.

- Operator zaproponuje optymalne rozwiązanie do obsługi procesów wewnątrzmagazynowych, a przy odpowiedniej długości kontraktu może także sfinansować inwestycję. Wyposażenie magazynu zależy głównie od rodzaju produktów, które są obsługiwane, kanału w którym sprzedaje firma (B2C / B2B), a także skali prowadzonego biznesu - wskazuje ekspert.

Współpraca z outsourcerem dostarcza szeregu korzyści. - Firmy otrzymują pełne wsparcie procesów logistycznych, a także dostęp do najnowszych i najbardziej optymalnych rozwiązań, zarówno IT, jak i infrastrukturalnych. W ramach obsługi fulfillment realizowana jest pełna obsługa logistyczna, od przyjęcia dostaw, magazynowania towarów, kompletacji i pakowania produktów, poprzez wysyłkę, a także obsługę zwrotów i usługi VAS (value added services) - podsumowuje Przemysław Klich.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum