Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Jakie możliwości zorganizowania dostaw mają e-sklepy?

Sklepy przestały konkurować ze sobą wyłącznie towarem i ceną. W drugiej dekadzie XXI wieku klient robi zakupy na odległość, a jednocześnie oczekuje, że przesyłkę otrzyma już następnego dnia.
Reklama

Z punktu widzenia tradycyjnego sprzedawcy może się wydawać, że aby do sprzedaży stacjonarnej dodać kanał sprzedaży online, wystarczy zamówić stronę internetową w formie e-sklepu. Ale jeśli mówimy o handlu internetowym tu prawie wszystko może się odbywać inaczej! A od kwestii organizacyjnych może zależeć sukces lub porażka całego przedsięwzięcia.

Sposoby na organizację dostaw

W najbardziej tradycyjnym modelu sprzedaży e-sklep faktycznie najpierw zamawia produkty u producenta lub dystrybutora (np. w hurtowni), składuje je we własnym magazynie, a z usług logistycznych korzysta tylko w zakresie dostarczania przesyłek ze sklepu do klienta. Jednak takie rozwiązanie sprawdza się coraz rzadziej, ponieważ wiąże się z koniecznością utrzymywania zapasów, posiadania odpowiedniej powierzchni magazynowej oraz dysponowania pracownikami, którzy zajmą się wysyłkami i zwrotami.

Stąd też rosnąca popularność innych rozwiązań – jak choćby modelu, w którym sklep internetowy w ogóle nie ma własnego magazynu.

- Towary są zamawiane u producenta lub w hurtowni, ale przechowywane są w firmie logistycznej, która zajmuje się zarówno magazynowaniem, jak i organizuje dostawy do klientów – mówi Daniel Korbus z firmy XBS Group. – Zalet takiej współpracy jest wiele, a najważniejsze z nich to elastyczny dostęp do przestrzeni magazynowej (zgodnie z bieżącym zapotrzebowaniem) oraz brak konieczności zatrudniania pracowników do przygotowywania wysyłek – wyjaśnia.

Jeszcze dalej idzie dropshipping, przy czym w takim przypadku klientem firmy logistycznej jest zazwyczaj producent lub hurtownik. Może on dysponować własnym magazynem, ale może współpracować z firmą, która rozdzieli zamawiane produkty pomiędzy klientów internetowych sklepów detalicznych. W takim modelu e-sklepy służą wyłącznie do przyjmowania zamówień, a już magazynowanie i wysyłka znajdują się po stronie dystrybutora i firmy logistycznej.

- Wyobraźmy sobie, że jedna hurtownia współpracuje z kilkunastoma sklepami internetowymi. Każdy e-sklep oddzielnie pozyskuje klientów, jednak każde zamówienie finalnie trafia do tego samego magazynu, z którego dokonywana jest wysyłka do poszczególnych konsumentów – mówi Daniel Korbus.

Możliwa jest także sytuacja, w której dropshipping nie jest stosowany, ale producent (dystrybutor hurtowy) oraz e-sklep korzystają z usług tego samego operatora logistycznego. Takie rozwiązanie bardzo ułatwia transport, a zamówiony przez klienta końcowego towar może zostać błyskawicznie wysłany.

Cross-docking, czyli mniej magazynowania

W związku z tym pojawiają się też pomysły, aby ograniczyć etap magazynowania produktów. Oczywiście przechowywania nie da się wyeliminować całkowicie, ale gdy towar zostanie już zamówiony przez klienta, nie ma potrzeby przewożenia go do magazynu w celu rozpakowania, postawienia na regale, a następnie ponownego zapakowania i wysyłki.

- Rozwiązania, które mają na celu wyeliminowania takiej straty czasu, a przy okazji także pieniędzy, określane są wspólnym mianem cross-dockingu. W praktyce cross-docking nie zawsze będzie przebiegał tak samo. Zasadniczo jednak chodzi o to, aby towar, który dostarczany jest od producenta do centrum dystrybucyjnego został tam przeładowany i jak najszybciej wysłany dalej, do końcowych odbiorców – mówi przedstawiciel XBS Group.

Sklep internetowy może zamawiać towar w jednej lub w kilku hurtowniach. Towar nie jest jednak dostarczany do e-sklepu, ale do centrum logistycznego. Tam przesyłka jest od razu dzielona na podstawie zamówień w sklepie internetowym.

E-fulfilment – krótszy łańcuch dostaw

Czy e-fulfilment jest magicznym sposobem na większą sprzedaż i wyższy zysk w sklepie internetowym? Zdecydowanie – nie. Od operatora logistycznego nie zależą działania marketingowe, oferta sklepu, czy też jakość obsługi klienta. W związku z tym te zadania, które są kluczowe dla każdego e-sklepu, nadal pozostają w rękach jego właścicieli, menedżerów czy pracowników.

Fulfilment oznacza „jedynie” przekazanie bieżących operacji związanych z zamówieniami, magazynowaniem i dostawą firmie zewnętrznej. W przypadku e-fulfilmentu mówimy o zastosowaniu rozwiązań, które najlepiej sprawdzą się właśnie w sklepach internetowych. Firmy logistyczne świadczące usługi tego typu mają na celu maksymalne odciążenie sprzedawców, wzięcie na swoje barki zadań związanych z magazynowaniem i kompletowaniem zamówień oraz maksymalne skrócenie procesu dostawy towaru.

Nie da się jednak ukryć, że dobra organizacja dostaw może mocno przełożyć się na przewagę konkurencyjną.

Reklama

Inteligentny e-commerce

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.